Hvem har forkøbsret til lejlighederne?

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Hvem har forkøbsret til lejlighederne?

Indlægaf tt2002 » 12/05/2007 15:01

Hej.

Jeg har brug for hjælp til at fortolke vores vedtægter angående i hvilken rækkefølge en køber skal findes, når en andelshaver ønsker at sælge sin lejlighed.
Spørgsmålet går på, om andelshaveren er berettiget til at sælge frit før lejligheden er tilbud andre andelshavere i foreningen (på venteliste) eller ej.

Uddrag af vores vedtægters § 13:
"(...) gælder den regel, at den ledige andel først kan tilbydes de øvrige andelshavere, der måtte være indtegnet på en venteliste hos bestyrelsen. Den nævnte liste skal altid ligge tilgængeligt hos formanden, rækkefølgen går efter anciennitet, - først med hensyn til, hvor længe den pågældende har været medlem af foreningen og dernæst, hvor længe man har været beboer i ejendommen. Er der ingen indtegnet på venteliste og ønsker ingen af de andre andelshavere at overtage, er den fraflyttende andelshaver berettiget til at sælge frit.
For det tilfælde, at en andelshaver benytter sig af retten til at overtage en fraflyttendes andel, er den fraflyttende andelshaver berettiget til at indstille en ny andelshaver til den overtagende andelshavers ledigblivende andel, jf. reglerne om fraflytning af en andel."

Nogle andelshavere i foreningen har hængt sig meget i ordet "kan" (understreget) og mener at dette betyder, at andelshavere kan sælge frit uden om den interne venteliste. Jeg mener dog personligt, at ordet kan læses på flere måder og sat ind i den sammenhæng det er, skal fortolkes helt anderledes. Hvad mener I?
tt2002
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/08/2006 22:17

Indlægaf Peter » 12/05/2007 15:55

Sælger kan IKKE sælge frit iflg. de vedtægter, du referer.

Formuleringen af vedtægtrerne er lidt ufiks, men den ville slet ikkke give nogen mening, hvis ikke "kan" skulle forstås som "skal".

Det følger også af denne bestemmelse:
"Er der ingen indtegnet på venteliste og ønsker ingen af de andre andelshavere at overtage, er den fraflyttende andelshaver berettiget til at sælge frit."
Modsætningvist er andelshaveren IKKE berettiget til at sælge frit, hvis andre andelshavere vil overtage lejligheden.

Sidste del af vedtægterne betyder i øvrigt, at hvis andelshaveren ikke kommer til at sælge sin egen lejlighed frit, så har han til gengæld indstillingsret til købers gamle lejlighed.

Det er måske egentlig en fin måde at kombinere det bedste af alle verdener, når lejlighederne handles til maksimalpriser, der ligger under markedsprisen: De tilbageværende andelshavere får mulighed for at flytte til større lejligheder i samme ejendom. Den fraflyttende andelshaver får alligevel mulighed for at gøre noget familie/venner glade med en (anden) lejlighed.
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf moccha » 12/05/2007 15:56

Jeg mener at "kan" giver en valgmulighed, hvor imod "skal" ikke gør.

At der hos jer står "kan" tolker jeg så hermed sådan at man selv kan vælge om man vil sælge til en på ventelisten eller helt springe ventelisten over og sælge i frit salg.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf Peter » 12/05/2007 16:51

moccha skrev:Jeg mener at "kan" giver en valgmulighed, hvor imod "skal" ikke gør.

Det er jo helt generelt rigtig nok, men så giver det ikke mening, at der også står følgende i vedtægterne:

"Er der ingen indtegnet på venteliste og ønsker ingen af de andre andelshavere at overtage, er den fraflyttende andelshaver berettiget til at sælge frit."

Jeg tror derfor at "kan" har været en sproglig svipser. Ellers kunne man jo have sparet sig ovenstående formulering, og i stedet have skrevet "Fraflyttende andelshaver er berettiget til at sælge frit". Men det gjorde man ikke - man skrev nogle klare betingelser for at sælger kan sælge frit, og de betingelser er nok ikke opfyldt i det aktuelle tilfælde.
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf tt2002 » 12/05/2007 20:14

Tusind tak for de gode indlæg.

Jeg er komplet enig med Peter. Som tidligere nævnt er der dog ikke enighed i foreningen om denne fortolkning.
Er der nogen, der har nogle gode ideer til hvordan man nærmere kan få det afklaret? Vi står i vores forening i en særsituation, da bestemmelsen aldrig har været relevant, forstået på den måde, at vi aldrig har haft en andelshaver, der ville sælge sin lejlighed frit, hvor der var andre andelshavere, der var interesserede i lejligheden.
tt2002
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/08/2006 22:17

Indlægaf aratan » 12/05/2007 22:10

Sidste udvej er vel at tage det op på en generalforsamling? I praksis vel ved at stille 2 forslag til ændring af vedtægterne, et der støtter hver fortolkning, og så lade generalforsamlingen bestemme hvordan det skal være.

Jeg er iøvrigt enig i den fortolkning Peter lægger frem.

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron