Ændring af vedtægter - Vedr. vaskemaskine

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Ændring af vedtægter - Vedr. vaskemaskine

Indlægaf Petter » 18/05/2007 19:58

Hej

Jeg har foreslået min andelsbolig forening om at vores vedtægter skal ændre, da der står "Det er ikke tilladt at have vaskemaskine i lejlighederne". Det er en paragraf der er indført i 1979 grundet at man etablerede et vaskeri i kælderen ved samme tid. Vores ejendom har ingen tekniske udfordringer med at klare belastningen fra vaske maskiner, da man har fået skifte nedfaldsstammer m.m. for nogle år siden. Samt har jeg rådført mig med husets egen VVS og diverse andre håndværkere. De siger alle at der ikke er nogle ting der kan holde mit forslag tilbage.

Men da jeg foreslog bestyrelsen om at der skulle ændre på netop denne del af vedtægterne, var meldingen at det kunne de ikke anbefale, da man jo i 1979 besluttede det, samt at de mente at det var dovenskab at jeg ville have dette ændret.

Så hvis i kunne komme med gode argumenter og evt. erfaringer med at få ændret netop denne type regler i vedtægter, ville jeg være super glad.

MVH
Petter
Petter
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17/05/2007 10:55

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/05/2007 00:33

Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Korkia » 20/05/2007 12:43

Den side du linker til Jens, er næsten umulig at kigge på i en firefox browser. Bobelanimationerne gør at teksten danser frem og tilbage.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/05/2007 15:00

her er teksten - uden bobler:

Vandskader, fugt, støj, tilstopning af faldstammer, utilstrækkelig el-forsyning eller henvisning til fællesvaskeri er blandt de argumenter, der benyttes mod installation af vaskemaskiner i lejligheder.
I forbindelse med en dom fra Østre Landsret udtalte Boligretten, at som udgangspunkt må beboeren have ret til at foretage sædvanlige installationer i sin bolig, medmindre ejendommens installationer ikke er tilstrækkelige og at vaskemaskine i dag er en sædvanlig installation i boligen.

Sagen vedrører en andelsboligforening, som på en generalforsamling i 1980 vedtog forbud mod opsætning af vaskemaskine i boligerne. Forbuddet blev hverken indskrevet i vedtægterne eller en boligaftale og blev derfor ikke bekendtgjort for nye andelshavere. Forbuddet blev bekræftet på en generalforsamling i 1996, men på dette tidspunkt var der installeret vaskemaskine i 4 lejligheder.

Andelsboligforeningen krævede i 1997 afmontering af de 4 vaskemaskiner, idet et fællesvaskeri i ejendommens kælder skulle finansieres gennem betaling for brugen.

Østre Landsret lagde vægt på, at vaskemaskinerne i boligerne var korrekt installeret, ejendommens installationer var tilstrækkelige, brugen af maskinerne var ikke til gene for andre andelshavere og brugerne betalte selv for el og vand til maskinerne. På den baggrund afviste landsretten forbuddet når foreningen begrundede forbuddet med, at fællesvaskeriet i ejendommens kælder skulle finansieres gennem betalingen for brugen.

Forbud mod installation af vaskemaskiner i lejlighederne bør derfor vedtages på en generalforsamling og indskrives til vedtægter, husorden eller lignende, så nye beboere straks får oplysning om forbuddet. Endvidere kan økonomien i fællesvaskeriet ikke benyttes som argument mod vaskemaskiner i lejlighederne.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron