Ekskludering ved manglende huslejebetaling?

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Ekskludering ved manglende huslejebetaling?

Indlægaf Mulleberg » 26/12/2008 13:24

Hej,

Jeg sidder i bestyrelsen i en andelsforening, og vi har store problemer med at få vores Advokat til at være klar i mælet, hvorfor jeg gerne vil høre jeres mening inden jeg, for alvor, brokker os over hans fodslæb.

Sagen er kort:

16/9 modtager bestyrelsen en kopi af et brev sendt fra administrator til en andelshaver der ikke har betalt 3mdrs husleje (ca 30.000), hvori andelshaveren informeres om at hvis han ikke betaler, så bliver han ekskluderet og lejligheden solgt i henhold til vores vedtægter
"§20.1 I følgende tilfælde kan en andelshaver ekskluderes af foreningen og brugsretten bringes til ophør af bestyrelsen: A) Såfremt en andelshaver trods påkrav ikke betaler eventuelt resterende indskud, boligafgift eller andre skyldige beløb af enhver art"

1/10 underskriver bestyrelsen eksklusionspapirerne

3/12 modtager vi så en mail fra vores advokat, hvori han udtrykker tvivl om vi kan ekskludere andelshaveren, og forklarer at han vil undersøge sagen nærmere. Tvivlen er opstået fordi andelshaver har henvendt sig til vores advokat med information om at han nu har sat lejligheden voldsomt ned i pris i håb om at komme hurtigt af med den.

Status er så at vi ikke har hørt nærmere fra advokaten endnu...

Jeg kan slet ikke forstå hvad problemet er?
Burde vi ikke kunne/skulle ekskludere andelshaveren hvis han ikke overholder påkrav, og så sælge lejlighed via en mægler således at den sælges til markedspris? - Dette er næppe den første sag hvor en person ikke har betalt husleje og derfor er smidt ud. Hvilke muligheder har vi for at presse vores advokat til at komme med et svar, da bestyrelsen vel ellers er ansvarlige i tilfælde af efterfølgende sagsanlæg.

Udover det ønskes I alle en glædelig jul!

Vh
Morten
Mulleberg
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27/02/2008 13:25

Indlægaf Mulleberg » 7/01/2009 11:07

Det lader ikke til at der er nogen der vil kommentere, men så lad mig gøre spørgsmålet mere enkelt =)

Hvad vil I anbefale, at man gør hvis folk ikke betaler deres husleje i en andelsforening?

Vh
Morten
Mulleberg
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27/02/2008 13:25

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 7/01/2009 11:13

Burde vi ikke kunne/skulle ekskludere andelshaveren hvis han ikke overholder påkrav, og så sælge lejlighed via en mægler således at den sælges til markedspris?


Jo, det kan I godt.

Det er selvfølgelig nemmere for foreningen hvis andelshaveren selv får solgt lejligheden og det nærmer sig vel mere når prisen er sat ned.

Hvis foreningen overtager salget er der riciko for erstatningskrav hvis lejligheden sælges for billigt. Det kan være et argument for at lade andelshaveren sælge selv, men omvendt bør foreningen reagere på restancen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 7 gæster