Larm og støj fra erhvervslejemål

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Larm og støj fra erhvervslejemål

Indlægaf Christian33 » 13/02/2009 13:50

Denne sag har efterhånden stået på i temmelig lang tid (flere år) uden at der reelt er blevet gjort noget ved problemet, og jeg føler lidt at vi (os der er berørte) står i stampe mht. hvad vi har af muligheder. Derfor dette indlæg.

Vi er en temmelig stor andelsboligforening, som bla. har et erhvervslejemål i stueetagen på een af bygningerne. Der er 3 opgange i blokken som er berørt af dette med 12 lejligheder.

Problemet opstod for alvor da man (butikken) for et par år siden renoverede gulvene (fra noget linolium-agtigt til klinkegulve) uden at efterisolere loftet. Dette betyder at man, selvom man er bosiddende på 2. sal, føler at man bliver forstyrret af et godstog når de kører rundt med palleløftere i butikken. Vi har flere gange, mundtligt samt skriftligt, gjort medarbejderne, ejerne af butikken samt bestyrelsenopmærksom på problemet uden at der reelt er blevet gjort noget ved det. Vi får som regel en sludder for en sladder, og så sker der ikke mere. I forhold til vores administration samt bestyrelse har vi intet hørt på trods af at vi har indgivet en formel klage (hvor stortset alle berørte andelshavere har underskrevet)..

Forleden nat blev der afholdt status i butikken, og det betød at vi blev holdt mere eller mindre vågne det meste af natten - det kan ganske enkelt ikke være rigtigt at vi skal finde os i dette ovenikøbet på en hverdag hvor folk skal på arbejde.

Er der andre som har haft lignende oplevelser, og som evt. kan byde ind med nogle løsningsforslag?

Mvh

Christian
Christian33
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8/02/2009 19:48

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 13/02/2009 15:29

Den gratis løsning er at klage til kommunens miljøkontrol. De kan foretage støjmålinger og eventuelt give påbud til virksomheden.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Løvendahl » 16/02/2009 04:42

Jeg antager at erhvervslejemålet/erhvervsandelen er omfattet af andelsvedtægten. Foruden andelsvedtægten er der ofte vedtaget en husorden på generalforsamlingen, som alle skal overholde.

Ligesom generalforsamlingen efter gentagne klager kan smide en andelshaver ud, hvis denne gentagne gange fortsætter med at spille høj musik udenfor de tilladte tidspunkter og dermed tilsidesætter husordnen, kan generalforsamlingen også smide erhvervsandelshaver ud.

En seriøs trussel med hjemmel i vedtægterne kan kridte banen op, så erhvervsandelshaver enten begynder at gå på listefødder eller ser sig om efter et mere egnet erhvervslokale.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Christian33 » 16/02/2009 11:55

Tak for svarene.

For at starte, så er der tale om et erhvervslejemål, men jeg formoder at de stadig er omfattet af foreningens husorden? Jeg er på arbejde lige nu, men mener at kunne huske at husorden er temmelig vag formuleret ift. støj (der er ikke angivet præcise tidspunkter), og derfor også åben for fortolkninger.. Ift. vores vedtægter er disse "standard" fra ABF, og jeg må indrømme at jeg på stående fod ikke kan huske om erhvervslejemålene er angivet..

Der er nok ikke særlig stor chance for at lejeren finder et andet sted (de renoverede så sent som for mindre end et år siden), og tavsheden fra bestyrelsen / administrationen tolker jeg som om, at man dybest set ikke ønsker at gøre noget ved problemet, og håber at man af den vej kan "tie os ihjel", da lejeindtægten ikke er helt uvæsentlig for vores forening..
Christian33
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8/02/2009 19:48

Indlægaf Løvendahl » 18/02/2009 23:35

Jeg vil lige tilføje, at en eventuel udsmidningssag vil havne i retten. Selvom han ikke overholder vedtægterne, og vedtægterne skriver, at sagen skal afgøres ved voldgift eller lign. så vil en sådan vedtægtsbestemmelse blive tilsidesat hvis vi tolker: Østrelandsretsdommen fra Ugeskrift for Retsvæsen, År 2004, side 2572 analogt på andelsforeningsvedtægter.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Christian33 » 27/02/2009 15:15

Løvendahl skrev:Jeg vil lige tilføje, at en eventuel udsmidningssag vil havne i retten. Selvom han ikke overholder vedtægterne, og vedtægterne skriver, at sagen skal afgøres ved voldgift eller lign. så vil en sådan vedtægtsbestemmelse blive tilsidesat hvis vi tolker: Østrelandsretsdommen fra Ugeskrift for Retsvæsen, År 2004, side 2572 analogt på andelsforeningsvedtægter.


Nu skriver du så om en evt. udsmidningssag. Det behøver vel ikke være så kompliceret i og med at bemeldte erhvervslejemål vel kan opsiges af foreningen under henvisning til at lejemålet ikke overholder vedtægterne / husordnen?

Status er nu, at vi efter snart 2 måneder stadig ikke har fået et svar på vores klage / henvendelse fra hverken bestyrelsen eller administrationen. Vi skrev så for 3 uger siden et opfølgende brev, hvor vi redegjorde for de problemer der stadig eksisterede, og at vi derudover undrede os over, at vi intet havde hørt i den periode. Jeg kan forstå på andre jeg har talt om i beboelsen, og som også har klager liggende de heller ikke har fået svar på måneder efter de er blevet afsendt. Vi er alle godt klar over at det kan være kompliceret at løse sagerne, men man kan som min. skrive, at man modtaget klagen / henvendelsen, og at man nu vil kigge på den.
Christian33
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8/02/2009 19:48


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron