Er husdyr så tilladt?

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Er husdyr så tilladt?

Indlægaf speedy387 » 21/01/2010 22:51

Sagen er at jeg har købt en andel i sommers hvor jeg fik at vide at man ikke måtte have husdyr.

Jeg har NU fundet ud af at det ikke står nogen steder, da vores forening ikke har nogen husorden.

Vores vedtægter siger og jeg quoter:

" Generalforsamlingen kan til enhver tid, bindende for alle medlemmer, fastsætte regler for husorden, husdyrhold m.v, jf. dog stk. 3. Generalforsamlingen kan træffe beslutning om, at brud på husordenen vil kunne sanktioneres med en bod på 500,00 kr.

Bestående rettigheder om husdyrhold m.v., kan ikke bortfalde før efter dyrets død.

Et medlem har altid ret til at holde førerhund, selvom øvrige medlemmer er afskåret fra husdyrhold."

Jeg har siden jeg flyttede ind overvejet at foreslå at få lavet reglerne om husdyrom, MEN der er åbenbart ikke nogen i vores husorden, da den jo ikke findes.

MEN ifølge det der står i vedtægterne, er det så tilladt eller ikke tilladt at jeg går ud og køber mig en lille vovse snart?

Og HVIS så husordenen kommer, så kan den jo, ifølge den selv, kun træde i kraft for nye dyr

Har jeg ret eller

Hvis jeg ikke har må jeg jo gå den lange vej til generalforsamlingen.. :smile23: [B]
speedy387
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21/01/2010 20:13
Geografisk sted: københavn

Indlægaf moccha » 21/01/2010 23:20

Hvis jeg var dig, ville jeg bare lige spørge en fra bestyrelsen og får du nej, så må du gå den lange vej........
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf speedy387 » 21/01/2010 23:30

Jeg har skam snakket med dem tidligere, og der gjorde de det ret klart, at det ikke var tilladt.

Dog ved jeg at min underbo har kat, og en anden har hund.
speedy387
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21/01/2010 20:13
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Løvendahl » 22/01/2010 05:35

Skriv skriftligt til bestyrelsen og udbed dem melde tilbage inden 14. dg. hvor det står i vedtægterne, at man ikke må holde hund? Da du derefter ager at gå ud ok købe dig en.

Får du intet svar, skriver du tilbage, at du intet svar har fået, hvorfor du er af den opfattelse at der ingen regler findes på området, hvorfor du nu vil erhverve dig en hund.


Nu må du så tage den på generalforsamlingen, hvis de mener du har gjort uret, de har i hvert fald ikke rettidigt svaret dig tilbage og bragt dig ud af en eventuel vildfarelse, hvorfor du derefter bør kunne beholde din hund!
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf speedy387 » 22/01/2010 12:00

Løvendahl skrev:Skriv skriftligt til bestyrelsen og udbed dem melde tilbage inden 14. dg. hvor det står i vedtægterne, at man ikke må holde hund? Da du derefter ager at gå ud ok købe dig en.

Får du intet svar, skriver du tilbage, at du intet svar har fået, hvorfor du er af den opfattelse at der ingen regler findes på området, hvorfor du nu vil erhverve dig en hund.


Nu må du så tage den på generalforsamlingen, hvis de mener du har gjort uret, de har i hvert fald ikke rettidigt svaret dig tilbage og bragt dig ud af en eventuel vildfarelse, hvorfor du derefter bør kunne beholde din hund!


Hmmm, jeg tror vist jeg skal uddybe lidt.

Det startede med at jeg var i tvivl om reglerne i foreningen med musik osv, fordi vi lige har fået en ny underbo der også har spillet højt i hverdagene i de sene timer.

Jeg kontaktede derfor vores forenings administration for at høre om jeg kunne få tilsendt foreningens husorden, da jeg ikke har modtaget en da jeg flyttede ind.

Fik så at vide at der ikke fandtes en.

SÅ var det at jeg hev vedtægterne frem og spurgte ham hvad han kunne læse ud fra det der stod, han var meget flyvsk.

Men han foreslog at jeg kontaktede bestyrelsen og bad om at få emnet taget op på næste generalforsamling.

Men bid mærke i, at han ikke kunne sige ja el. nej, det eneste han gjorde var at læge det op der stod i vedtægterne, som jeg har citeret i trådens startindlæg..

Så jeg har vel fået det at vide, at der ikke er nogle papirer der fortæller reglerne. Desuden sagde han at han ikke kunne forestille sig at der ikke var folk der havde en hund eller en kat. Så jeg var lidt forvirret da jeg lagde på


Det lyder som en rigtig god ide, på den måde fortæller jeg det jo inden, så jeg kan ikke blive upopulær i foreningen.

Men jeg ville lige fortælle det her inden, så jeg er sikke på at jeg har fortalt ALT inden folk kommer med råd.

Vil være sikker i min sag.
speedy387
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21/01/2010 20:13
Geografisk sted: københavn

Indlægaf speedy387 » 22/01/2010 12:03

Min mor kommer tit på besøg med (vores) hehe, hund. Og der har aldrig været nogle problemer, naboen kender hende, som samtidig er vores formand.

Det er derfor jeg helst ikke vil gøre noget der på nogen måde kan gøre mig upopulær, vil gerne beholde mit gode naboskab.

Men de har sagt at hunden gerne må komme på besøg, men ikke alene,s om i blive passet. Igen, det står ingen steder.
speedy387
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21/01/2010 20:13
Geografisk sted: københavn

Indlægaf moccha » 22/01/2010 12:38

Her er hvad jeg ville gøre: Ring på formandens dør og spørg direkte, hvordan det kan være andre har/må have dyr. Se hendes reaktion, hør hende forklare.
Et så direkte spørgsmål, bør give et klart svar. Hvis man må, hvor står det? Hvis man ikke må, på hvilken generalforsamling besluttede man det?
Jeg vil gætte på du kan se på hende, når der er noget, hun ikke ved.
Bånd det hele på din mobil, til senere dokumentation om nødvendigt.

Når du sådan taler med hende i døren, er hun jo nødt til at svare dig med det samme.
Hvis hun vil vende tilbage, så hold gryden i kog og bliv ved med en konfrontation. Alt sammen selvfølgelig med et smil på læben. Bestemt med venlig, virker som regel.

Edit. Man kan vist sige det handler om at stresse hende lidt. Når hun nu bor lige ved siden af dig, ringer du på med jævne mellemrum for at høre til det og hvis hun undviger dig, fanger du hende på vej op af trapperne. Tro mig, de færreste vil have det bøvl for en regel som måske ikke eksisterer..
Senest rettet af moccha 22/01/2010 12:42, rettet i alt 1 gang.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf speedy387 » 22/01/2010 12:41

hmmmm, måske. ved ikke, er bange for jeg virker lidt tungnem når jeg nu har fået at vide at man ikke må.

Men joooo, for på den måde spørger jeg jo ikke ind til mig, men til mine naboer som har hund og kat.
speedy387
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21/01/2010 20:13
Geografisk sted: københavn

Indlægaf moccha » 22/01/2010 12:43

Nej, du er ikke tungnem, du vil bare gerne se på skrift, hvordan reglerne er om dyrehold.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf speedy387 » 22/01/2010 12:49

Hmmmm, vil helt klart foretrække at have det på skrift. Men jeg kunne self. godt optage på min mobiltelefon hvis det var.

Ved ikke om jeg forestrækker dit eller Løvendahls forslag.

Kvarteret er der jo til det. Det er en blanding af unge og gamle, i et kvarter der egner sig til hund (villaveje)

Overvejer hvis det skal tages op på generalforsamling, at foreslå mindre dyr, evt. en vægtgrænse for hunde, og at eks. skal være neutraliserede og ha ansvarsforsikring, chip, vaccinerede og evt. lydighedskursus.

Tænkte om det er noget man kan forvente som forening af fremtidige hundeejere hvis det var?

Desuden synes jeg børnene larmer mere end en hund, sjovt nok :smile3:
speedy387
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21/01/2010 20:13
Geografisk sted: københavn

Re: Er husdyr så tilladt?

Indlægaf Løvendahl » 22/01/2010 16:51

Du siger citat:

Vores vedtægter siger og jeg quoter:

" Generalforsamlingen kan til enhver tid, bindende for alle medlemmer, fastsætte regler for .... husdyrhold ... "


Som du har skrevet denne §, kan jeg ikke se, at der findes nogle regler for husdyr i din forening. Et så væsentligt indgreb i andelsmedlemmernes personlige råderet skal stå i vedtægterne, eller også skal der være en klar henvisning til husordenen.

Hvis formanden ikke har en husorden liggende, eller formanden fortæller at de arbejder på den i bestyrelsen, så er den ikke vedtaget, og du må derfor gerne holde almindelige husdyr.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf speedy387 » 22/01/2010 17:04

Hvad med refferaterne, kan det stå i et tidligere refferrat fra før jeg flyttede ind, og hvis det gør, er det så gældende?

Jeg ved ikke liiiige hvad jeg skal gøre, om jeg skal gøre som du nævnte med at spørge og derefter varsle at jeg køber hund, eller om jeg bare skal købe den, fordi det jo ikke står nogle steder.

Hvad skal jeg gøre?
speedy387
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21/01/2010 20:13
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Løvendahl » 23/01/2010 01:17

Jeg véd, hvad jeg vil gøre, hvis jeg var i din situation, og det har jeg beskrevet ovenfor. Jeg kan dog ikke tage ansvaret for dine handlinger, men kun fortælle hvad jeg vil gøre, som sagen er fremlagt. Jeg kender ikke formanden, bestyrelsen eller har læst vedtægterne. Derfor er det i sidste ende din beslutning, og det skal være dig som træffer den.
Ved at spørge, hvad du skal gøre, lægger du ansvaret over på vores skuldre, og det er forkert, for så kunne du kritisere os, hvis beslutningen medfører problemer for dig senere.


Det er dit ansvar, træf en beslutning og tro på at du gør det rigtige.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf speedy387 » 23/01/2010 14:17

Du har ret, jeg er vidst lidt nervøs når jeg ikke er sikker i det her

Jeg vil ringe mandag og bede om samtlige referater fra generalforsamlingerne, siden foreningen blev stiftet.

Har nemlig fået at vide, at det ikke behøver stå i vedtægterne, men blot skal nævnes i referatet for at være gældende, så jeg vil sikre mig at der ikke står noget, før jeg kontakter formanden og spørger hvor reglerne står henne.

Hvis hun ikke kan sige noget med det samme, vil jeg skrive et brev samme dag, hvor jeg fortæller at jeg efterlyser regler omkring husdyr i ejendommen, og at jeg forventer skriftlig redegørelse for reglerne inden 2 uger.

Hvis det ikke bliver imødekommet, vil jeg skrive igen at jeg fra dags dato ser deres manglende besvarelse, som grønt lys for, at jeg kan købe husdyr.

Det er det jeg gør :smile1: [B]
speedy387
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21/01/2010 20:13
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Løvendahl » 23/01/2010 17:17

Du har været åben overfor alle, og hvis der opstår problemer, kan du henvende dig her igen. - Skriv lige slutningen på historien - om du får din hund?!
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron