Husorden og hundehold

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Husorden og hundehold

Indlægaf KCR » 13/12/2010 20:51

Jeg har et spørgsmål vedr. hundehold.

I vores andelsforening fremgår det højt og tydeligt af vores husorden, at det ikke er tilladt at have hund og denne husorden udleveres ved hvert salg af andele i vores forening.

Vi har ved de sidste par generalforsamlinger haft forslag om tilladelse til hundehold. Men hver gang er det desværre blevet forkastet.

Nu er det imidlertid sådan, at der er flyttet nogle nye andelshavere ind som har hund. Ja de har vel efterhånden boet her i over et år.

Vi har klaget til bestyrelsen over at de holder hund, når nu dette ikke er tilladt iht. vores husorden.

Bestyrelsen har imidlertid oplyst til os, at de har meddelt andelshaveren, at det ikke er tilladt at holde hund. Men samtidig har de oplyst til os, at de i øvrigt ikke agter at foretage sig yderlig i sagen, idet vores advokater har oplyst, at vi formentlig vil tabe sagen i en eventuel retssag.

Nu er mit spørgsmål så, om jeg vil kunne ”støtte ret” på denne udmelding fra bestyrelsen og således købe en hund, selvom vores husorden ikke tillader hundehold? I bekræftende fald, hvordan skal jeg evt. forholde mig før jeg går ud og køber hund?
KCR
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13/12/2010 19:11

Indlægaf lyrakken » 14/12/2010 10:10

Hvis husordnen er vedtaget med det nødvendige flertal på en beslutningsdygtig generalforsamling er den "lov" hvilket vil sige at bestyrelsen med den i hånden kan kræve hunden fjernet. Med mindre der ikke er nævnt noget om sanktions muligheder i hosordenen.
Omvendt må man ikke forskelsbehandle andelshaverne, så hvis bestyrelsen stiltiende tillader hundehold for en andelshaver så skal de også gøre det for andre.
lyrakken
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20/01/2010 22:36

Indlægaf molan » 24/08/2011 09:19

Som lyrakken siger hvis vedtægterne siger man ikke må holde hund, kan det håndhæves og jeres advokat bør udskiftes med en mere kyndig jurist.

Hævdvundet ret er et begreb som kræver at det ikke er foretaget noget, men eftersom der har være klager over det, gælder hævdvundet rets princippet ikke (1 år er i øvrigt også for kort tid til at kræver hævdvundet ret).

Du bør derfor vedholdende kræver hunden fjernet. Du kan meddele bestyrtelsen at hvis hunden ikke er fjernet eller der er gjort tiltag til at få den fjerne inden en rimelig periode, så betragter du det som stilsigende accept. Hvorefter du efter retsprincippet om hævdvundet ret samt ligestilling mellem andelshavere vil anskaffe dig en hund.

Det burde få dem op af stolen.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster