Eksklusion og salg af bestyrelsen

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Eksklusion og salg af bestyrelsen

Indlægaf optimist » 10/08/2011 10:41

Hej

Jeg har gået og funderet lidt over en problem stilling som jeg ikke rigtigt har kunne få svar på.

Jeg ved at en bank skal godkende hvis man ville sælge sin andelslejlighed hvis det er med for stort tab. Men hvad nu hvis det er andelsforeningen som sælger det efter en eksklution.

Eksempel

Benny har købt sin andel til 1.000.000 kr og vil nu sælge den, men market er ikke særlig godt og han får afvide af banken at han skal have minimum 800.000kr for den for han har ikke råd til at have et højere forbrugs lån end 200.000.

Lad os så sige at der sker en masse her imellem hvilket føre til at han bliver ekskluderet. Nu står andelsforeningen med salget og det får så af vide af en uvilidig ejendomsmælger at den kan sælges for maks 600.000kr.

Det ville betyde at Benny ville komme ud med et tab på 400.000kr som han ikke har mulighed for at dække, og ikke noget banken så at sige vil gå med til.

Skal lige pointere at Benny godt kan betale både huslejen og det nuværende lån.

Så sagens kærne her er, andelsforeningen er vel ligesom andelshaveren underlagt hvad banken vil gå med til, eller hvordan er reglerne omkring dette?

Hilsen Anders
optimist
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10/08/2011 09:33

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 10/08/2011 11:29

Ja, andelsboligforeningen skal træffe aftale med panthaverne om at udækket pant frivilligt aflyses af panthaverne.

Hvis andelsboligforeningen ikke kan opnå en frivillig aftale, må andelen sælges på tvangsauktion hvorefter udækket pant brutalt slettes.

I praksis er bankerne velvilligt indstillet overfor nødvendig aflysning af pant ved andelsboligforeningers salg af andele.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf optimist » 10/08/2011 12:20

Ok

Jeg troede ikke at andelsforningen kunne sætte en lejlighed på tvangsaktion.
Og slet ikke hvis både leje og lån bliver betalt til tiden.

Troede kun at det var dem såm havde penge i klemme altså banken der kunne gøre det og så vidt jeg ved kun for den del som de har pant i.

Men jeg har ikke rigtig kunne finde noget om det på nettet.
optimist
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10/08/2011 09:33

Indlægaf molan » 24/08/2011 09:02

optimist skrev:Ok

Jeg troede ikke at andelsforeningen kunne sætte en lejlighed på tvangsaktion.
Og slet ikke hvis både leje og lån bliver betalt til tiden.


Andelsforeningen kan også kun tvangssælge ved eksklusion, og ved eksklusion skal det foreligge en dokumentret overtrædelse af vedtægterne som berettiger eksklusion.

En dommer vil se det som en meget alvorlig sag og eksklusion vil sikkert kun blive stadfæstede ved gentagende overtrædelser med behørige advarsler forinden selve eksklusionen.

Men det er altså både muligt og lovligt under disse omstændigheder.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron