fællesrengøring af trappe og fortov

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

fællesrengøring af trappe og fortov

Indlægaf nordvestandel » 3/03/2013 17:42

Hej.
Der er netop hængt et brev op i min opgang fra bestyrelsen om bøder på 200 pr gang man glemmer, eller det ifølge bestyrelsen ikke er godt nok rengjordt af trappe eller fortovet.
Derudover får naboen nu også en bøde hvis man glemmer eller det ikke er godt nok. Bøden bliver lagt oven i huslejen!

Spørgsmålet er:

Må bestyrelsen bare indføre en sådan bøde? Kan naboen få en bøde for noget naboen ikke har reelt været en del i?
Skal bøder o.lign. ikke vedtages på generalforsamlingen?

Jeg ser det sådan her: Du står ved et fodgængerfelt og der er en anden person som går over for rødt, personen stoppes af politiet og uddeler både en bøde til dig også til personen som gik over for rødt?

Bonusinfo:

Det er en flok gamle kællinger som sidder i bestyrelsen, det gode er at de forhåbentligt snart kradser af! :)
nordvestandel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3/03/2013 17:36

Re: fællesrengøring af trappe og fortov

Indlægaf molan » 4/03/2013 11:08

nordvestandel skrev:Hej.
Der er netop hængt et brev op i min opgang fra bestyrelsen om bøder på 200 pr gang man glemmer, eller det ifølge bestyrelsen ikke er godt nok rengjordt af trappe eller fortovet.
Derudover får naboen nu også en bøde hvis man glemmer eller det ikke er godt nok. Bøden bliver lagt oven i huslejen!

Spørgsmålet er:

Må bestyrelsen bare indføre en sådan bøde? Kan naboen få en bøde for noget naboen ikke har reelt været en del i?
Skal bøder o.lign. ikke vedtages på generalforsamlingen?

Jeg ser det sådan her: Du står ved et fodgængerfelt og der er en anden person som går over for rødt, personen stoppes af politiet og uddeler både en bøde til dig også til personen som gik over for rødt?

Bonusinfo:

Det er en flok gamle kællinger som sidder i bestyrelsen, det gode er at de forhåbentligt snart kradser af! :)


Andelsforeninger her ikke lovhjemmel til at indføre bøder eller afgifter, så bestyrelsens bøder er ulovlige, og andelshaver kan ikke holde pligtige til at betale dem.

Det foreninger kan gøre er, at få rengjort trappe og fortovet på andelshavers regning - det kan så koster 200 kr. eller mere, men det er lovligt.

Mht. om det er udført godt nok, så skal bestyrelsen kunne redegøre for beslutningsgrundlaget. Det vil de også skulle hvis det ender i retten. enhver andelshaver kan jo erklære sig uenige i bestyrelsens vurdering og bestride grundlaget for afgørelsen, så skal bestyrelsen jo kunne bevise det i retten for at kræver beløbet af andelshaveren - hvis andelshaveren bestrider vurdering, er der en uafklaret tvist og så kan foreningen ikke bare opkræve beløbet, så skal man i retten først.

Derudover kan en person (eks. naboen) aldrig holdes ansvarlig for noget en anden har gjort eller ikke gjort.

Må bestyrelsen må godt indføre administrativt, at hvis en andelshaver ikke gør rent, så bliver det udført for dennes regning. Naboen kan dog aldrig bliver ansvarlig gjort, men det kan jeg heller ikke se at det du skriver at de bliver.

Bøder o.lign. skal ikke vedtages på generalforsamlingen, da foreningen ikke kan indføre bøder eller afgifter.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron