Velerhvervet rettighed

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Velerhvervet rettighed

Indlægaf Maj » 13/05/2013 23:57

Hej

Hvornår kan man påkalde sig "velerhvervet rettighed" ved vedtægts ændringer ? Altså ved hvilke vedtægtændring eller nye vedtægter?

Kan man gør det hvis et flere tal beslutter en vedtægt at der pålægge bod hvis man ikke møder op til en arbejdesdag? Eller er det demokratiet der har talt?

hilsen
Maj
Maj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13/05/2013 23:47

Re: Velerhvervet rettighed

Indlægaf molan » 14/05/2013 08:54

Maj skrev:Hej

Hvornår kan man påkalde sig "velerhvervet rettighed" ved vedtægts ændringer ? Altså ved hvilke vedtægtændring eller nye vedtægter?

Kan man gør det hvis et flere tal beslutter en vedtægt at der pålægge bod hvis man ikke møder op til en arbejdesdag? Eller er det demokratiet der har talt?

hilsen
Maj


Jeg er ikke bekendt med at man som sådan kan påberåbe sig velerhvervet rettigheder i forbindelse med vedtægtsændringer, men det er visse ændringer som kun kan virker fremadrettet og ikke for nu boende.

Det kunne være eks. at det ikke længer er tilladt at ryge eller holde husdyr.

Jeg ser ingen hindring for at kunne indsætte en bestemmelse i vedtægterne som fastsætter en bod, som den du omtaler. Det kræver selvfølgelig, at der er flertal til det og at formåls paragraffen er noget a la std. dvs. "drift af egendommen" etc..

Jeg ville dog personlig tale for at man formulere det som er kontingent som dækker de faktiske udgifter som skulle afholdes hvis man køber ydelserne udefra, og så indføre en rabatordning på kontingentet for dem som i løbet af året har deltaget i det omfang som har været fastsat på generalforsamlingen - på den måde sikre mig sig at det holder juridisk.

Der er en vis usikkerhed om hvordan det kan indføres og håndhæves, eks. kan man ikke indføre en afgift da det kun myndighederne de kan det, det samme gælder bøder. Gebyrer skal være aftalet på forhånd ved gensidig accept, så her gælder samme princip som med rygning og husdyr som før omtalt - at det kun kan indføres fremadrettet, hvilket ikke vil give mening. Bod er som udgangspunkt en erstatning for tab, forudsætning for at en bod kan indføres er altså at den svare til de faktiske udgifter der er afholdt eller tilsvarede tab på et senere tidspunkt.

Bod kan derfor være ok, men et kontingent og en rabatordning ville dog være bedre og mere skudsikker.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster