Eksklusion efter vedtægterne

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Eksklusion efter vedtægterne

Indlægaf MikD » 22/07/2013 15:11

Mange andelsforeninger har normalvedtægterne og i dem står der, at bestyrelsen kan ekskludere en andelshaver hvis denne er til alvorlig skade eller ulempe for foreningen, et andet medlem osv.

Men hvad er alvorlig skade eller ulempe? Er der nogen som har en link til domme eller kendte eksempler?

Jeg har fundet en hvor der er tale om en væg er fjernet og en hvor en kasser har lånt af kassen. Men hvad kunne ellers være tilfældet?

/Mik D
MikD
Novice
Novice
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4/01/2011 21:42

Re: Eksklusion efter vedtægterne

Indlægaf fortrudt » 24/07/2013 15:37

Andetsteds her i forum er omtalt en sag, hvor en forening fornylig tabte retssag om eksklusion af et medlem, som man ikke mente overholdt reglerne om bopælspligt.

Efter min mening en vigtig afgørelse, som rokker ved vedtægterne i mange foreninger.
fortrudt
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29/06/2013 09:16

Re: Eksklusion efter vedtægterne

Indlægaf molan » 5/08/2013 14:19

fortrudt skrev:Andetsteds her i forum er omtalt en sag, hvor en forening fornylig tabte retssag om eksklusion af et medlem, som man ikke mente overholdt reglerne om bopælspligt.

Efter min mening en vigtig afgørelse, som rokker ved vedtægterne i mange foreninger.


Overhoved ikke, det er 2 forskellige ting.

Årsagen til at du har svært ved at få ekskluderet et medlem som ikke overholder sig bopælspligt er manglende beviser, kan det bevises er det ikke et problem.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Eksklusion efter vedtægterne

Indlægaf molan » 5/08/2013 14:21

MikD skrev:Mange andelsforeninger har normalvedtægterne og i dem står der, at bestyrelsen kan ekskludere en andelshaver hvis denne er til alvorlig skade eller ulempe for foreningen, et andet medlem osv.

Men hvad er alvorlig skade eller ulempe? Er der nogen som har en link til domme eller kendte eksempler?

Jeg har fundet en hvor der er tale om en væg er fjernet og en hvor en kasser har lånt af kassen. Men hvad kunne ellers være tilfældet?

/Mik D


Alvorlig skade eller ulempe for foreningen kan være gentagende vandskader el. brandskader, hærværk, vold mod andre beboer osv.., dog skal det kunne bevises så en dom for eks. hærværk eller andre bevises er reelt påkrævet.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster