vedtægtsændringer om fællesarbejde og havearbejde

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

vedtægtsændringer om fællesarbejde og havearbejde

Indlægaf NIels-J Jensen » 18/04/2004 17:01

Min bestyrelse har fremsat 2 forslag til vedtægtsændringer:
8.3
Generalforsamlingen kan beslutte at der ved udførsel af vedligeholdelses-eller gorbedringsarbejder skal være mulighed for at gennemføre fællesarbejder.Ved beslutningen om fællesarbejderne skal generalforsamlingen vedtage et tillæg til boligafgiften som et engangsbeløb, der skal betales af de andelshavere der ikke deltager i fællesarbejdet eller ikke yder en efter bestyrelsend skøn tilfredsstillende arbejdsindsats. Engangsbeløbet kan højest udgøre andelshaverens del af den besparelse der kan opnåes ved fællesarbejdet.

Er en sådan formulering lovlig? Man kunne jo forestille sig at de fremmødte andelshavere udførte arbejdet forkert og dermed påførte foreningen en ekstrordinær udgift. Hvem hæfter så for den? F.eks bemaling at træværk med en forkert maling så træet rådner?
Forslaget er stillet til generalforsamlingen 2004
Desuden foreslår bestyrelsenat:
Vi foreslår hermed at der med udgangen af havesærson opkræves 500 kr. fra andelshavere der slet ikke eller kun i ringe grad har deltaget i det fælles havearbejde der afholdes hver 14 dag i perioden maj til september.
Denne opkrævning foreslås gældende med 1 års tilbagevirkende kraft således at der også kan opkræves for manglende indsats i 2003.

Kan dette være lovligt?

Hvordan hindres beboerer i at udføre arbejde de ikke er kvalificeret til og hvordan holdes de ansvarlig. Dette omfatter også de sikkerhedsforskrifter og miljøbestemmelser der følger af arbejdet.

Opgørelsen af værdien af arbejdet sker efter forslaget med udgangspunkt i i besparelsen på arbejdet udført af fagfolk der almindeligvis må yden en vis garanti for arbejdet og har et klagenævn. Arbejdet udført at andelshavere kan vel kun undtagelsvis siges at have den sammen garanti for faglig udførsel og for sikkerhed af holdbarhed.

Nogle der han hjælpe med erfaringer og jura
hejh
NJ
NIels-J Jensen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18/04/2004 16:28

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/04/2004 23:11

Jeg har ingen kritiske kommentarer til bestyrelsens forslag, som anvendes i mange foreninger.

Foreningen må selv tage stilling til om kvaliteten af arbejdet er tilfredsstillende.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Hustler » 11/07/2004 01:35

Se dette link: http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-386.htm

Det er et rigtigt godt spørgsmål, hvem der er ansvarlig hvis arbejdet udføres forkert. Jeg vil gætte på, at bestyrelsen som har planlagt og fører tilsyn med arbejdets udførelse må være ansvarlige. Den enkelte andelshaver kan sandsynligvis kun holdes ansvarlig hvis han har opført sig groft uagtsomt, bedømt ud fra den enkelte andelshavers forudsætninger.

Beslutningen om opkrævelse af 500 kr. for ikke udført arbejde med tilbagevirkende kraft er klart ulovlig og uden retsvirkning af nogen art.

I forbindelse med arbejdsdage skal man tænke på muligheden for arbejdsskader og der bør være tegnet arbejdsskadeforsikring for de deltagende andelshavere. Dette kan normalt fås relativt billigt som et tillæg til en eksisterende arbejdsskadeforsikring for f.eks. vicevært.

/ Mogens
Hustler
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11/07/2004 01:02

Re: vedtægtsændringer om fællesarbejde og havearbejde

Indlægaf helefred » 3/12/2013 23:04

Vedr vandskade i erhvervsandel vil jeg gerne spørge om det er rimeligt at andelsboligforeningen har været 3år om at repsrere et utæt drænrør og først efter syn og skøn har pålagt det...desuden vil de ikke ordne gulvet som var ødelagt af indtrængende vand. Først påstod de at vandindtrængen skyldtes vores manglende vedligeholdelse. Nu blev de så dømt og nu har de udbedret billigst muligt og ikke bedst muligt så mureren som lavede oppudsningen fortalte os at der stadig kom vand på gulvet.
Imidlertid er der også på den anden side af kælderen en ødelagt mur hvorigennem kloaken har trukket et kedeligt dpor.Vi er pensionister og vi solgte vor virksomhed i 2008 med forkøbsret til køber til halv vurdering. Vi har ikke kunnet sælge denne andel pga disse problemer som var ret åbenbare, og som man ikke kunne overdrage til andre.andelsboligforeningen har ingen forsikring til sagsomkostninger så vi har foreløbig brugt 300000på husleje og sagsomkostninger. Er det rimeligt? Hvsd skal vi gøre ? Med venlig hilsen Helen
helefred
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29/11/2013 15:48


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster