Bestyrelse bryder vedtægter

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Bestyrelse bryder vedtægter

Indlægaf Nyandelshaver » 30/04/2015 19:01

Vi har pt en diskussion i vores andelsforening omring håndværkerarbejde i lejlighederne. Vores vedtægter omkring vedligeholdelse er standard

"[i]En andelshaver er forpligtet til at foretage al vedligeholdelse inde i boligen, bortset fra vedligeholdelse af centralvarmeanlæg og fælles forsynings- og af- løbsledninger og bortset fra udskiftning af hoved- og bagdøre samt vinduer og udvendige døre. En andelshavers vedligeholdelsespligt omfatter også eventu- elle nødvendige udskiftninger af bygningsdele og tilbehør til boligen, såsom f.eks. udskiftning af gulve og køkkenborde. En andelshavers vedligeholdel- sespligt omfatter også forringelse, som skyldes slid og ælde.[/i]"

Men lige nu betaler foreningen blandt andet for:
Ændring af køkkenskabe, skift af lysstofrør på badeværelser, skift af bruserhoved (altså både indkøb og montering),opsætning af nye badeværelsesmøbler, mm.
Dette er de poster vi kender til, men der kan sagtens være mange andre også.. Det skal lige understreges at det ikke er ting som er blevet lavet i alle lejligheder. Det er beboere som personligt har snakket med formanden omkring at de fx har købt badeværelsesmøbler som skal sættes op, og så har formanden ringet til en håndværker og betalt regningen for foreningens penge.

Som jeg ser det, er det imod vores vedtægter, da vi har pligt for selv at varetage vedligeholdelse inde i boligen. Men er jeg galt på den her? Er det mig som har misforstået?
Nyandelshaver
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22/02/2015 13:17

Re: Bestyrelse bryder vedtægter

Indlægaf Nyandelshaver » 4/05/2015 11:05

Endnu et spørgsmål i samme sag.....

Vi har snakket med formanden omkring de poster vi kender til, som vi mener er uden for vedtægterne, og han mener bestemt ikke at disse ting er blevet lavet på foreningens regning, men at det er noget vi finder på. Problemet er at en af tingene er lavet i vores egen lejlighed for 3 år siden, og de andre ting er lavet hos naboer vi snakker meget med, så vi VED at det er lavet på foreningens regning.
Vi har derfor bedt om at se regninger og bilag, da vi vil kunne se alt der, men formanden og revisoren nægter os adgang til disse informationer. Har vi som andelshaver ret til at se disse bilag som ligger til grund for vores årsregnskab? Det kan da ikke være rigtigt at vi bare kan få lov at skjule det?
Nyandelshaver
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22/02/2015 13:17

Re: Bestyrelse bryder vedtægter

Indlægaf Simon578 » 5/05/2015 13:58

Jeg er lidt usikker på, om andelshaverne har ret til at se bilagene, men det burde de, da de også er medejere.

Hvis både formand og revisor modarbejder jer i denne sag, er det stærkt problematisk. Hvordan står den øvrige bestyrelse i sagen? Og hvad med administrator? Hvis en revisor godkender at formand/bestyrelse overtræder foreningens vedtægter, bryder han loven og kan i sidste ende blive frataget retten til at virke som revisor.
For i mine øjne er der ingen tvivl om at de eksempler, der nævnes, er områder, der hører ind under andelshaverens eget ansvarsområde og som foreningen derfor ikke skal hæfte for.
I kan også henvende jer til revisorens arbejdsgiver og fortælle om jeres mistanke.
Simon578
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5/05/2015 13:51

Re: Bestyrelse bryder vedtægter

Indlægaf Nyandelshaver » 5/05/2015 23:42

Tak for dit svar Simon.

Det er en møg træls sag.
Formanden er administrator i foreningen. Bestyrelsen er utrolig gode venner med formanden, og vi har en anelse om at de to øvrige medlemmer bare nikker og skriver under når formanden skal bruges deres underskrift. Revisoren er selvstændig, så der er ikke nogen chef at gå til.

Det eneste jeg kan se at vi kan gøre nu, er at tage emnerne op til generalforsamlingen, og få overtalt alle naboer til at bestyrelsen er utroværdige og skal væk. Så må foreningen starte på en frisk derfra, og jeg må pakke mit 'bitre jeg' væk.

Findes der andre muligheder? Allerhelst ser jeg jo at bestyrelsen kommer til at 'bøde' for det rod de har lavet og at revisoren også får et rap over fingrene, men jeg sidder ærligt talt fast og ved ikke hvordan jeg skal gribe sagen an herfra. Alle vedtægter er læst igennem igen og igen og igen, men jeg kan ikke finde noget som giver mig adgang til nogen som helst oplysninger, udover dem som jeg allerede har.
Nyandelshaver
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22/02/2015 13:17

Re: Bestyrelse bryder vedtægter

Indlægaf sfb » 6/05/2015 10:30

Hej !
Du skriver at du har læst vedtægter igen og igen. Så har du også læst at generalforsamlingen er og blive den højeste myndighed ? Så skriv til bestyrelsen at hvis du ikke må se disse bilag så stiller du forslag om at bestyrelsen skal fremlægge dem. Hvis dette ikke sætter skup i formanden, Så gør du alvor af det og fremsender et forslag, det kan du godt gøre nu selv om i først skal havde generalforsamling til næste forår.
Og så er der revisor skriv til han at du vil se disse bilag, får du svaret at han ikke vil hjælpe dig ,ja--så gør det klart at du vil gå til revisornævnet med en mistanke om at han som revisor har godkendt bilag som er i strid med jeres vedtægter.
Der er jo også vores retssystemet ,men det kan blive meget kostbart.
mvh.
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Bestyrelse bryder vedtægter

Indlægaf molan » 7/05/2015 08:57

Simon578 skrev:Jeg er lidt usikker på, om andelshaverne har ret til at se bilagene, men det burde de, da de også er medejere.

Hvis både formand og revisor modarbejder jer i denne sag, er det stærkt problematisk. Hvordan står den øvrige bestyrelse i sagen? Og hvad med administrator? Hvis en revisor godkender at formand/bestyrelse overtræder foreningens vedtægter, bryder han loven og kan i sidste ende blive frataget retten til at virke som revisor.
For i mine øjne er der ingen tvivl om at de eksempler, der nævnes, er områder, der hører ind under andelshaverens eget ansvarsområde og som foreningen derfor ikke skal hæfte for.
I kan også henvende jer til revisorens arbejdsgiver og fortælle om jeres mistanke.



Andelshaver har ret til at se regnskabet og de billag som ligger til grund, dog skal vedkommen angive hvorfor og hvad der eksakt ønskes indsigt i, herefter har vedkommen retskrav om samme.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster