Truende eksklution pgra fraflytning !! - ELLER ???

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Truende eksklution pgra fraflytning !! - ELLER ???

Indlægaf type7 » 8/04/2016 12:07

Hej i boardet !!

Er der er et svar som evt ville kunne dæmpe mine nerver en smule :-)

Sagen er den, at jeg har en andelslejlighed (var med til selve stiftelsen ca 1997?) og min kæreste blev påskrevet andelssbeviset ca 2001. Hun har beboet lejligheden lige siden.Vi fik år 2000 en datter der ligeledes har boet i den hele sit liv - og nævnte kæreste og jeg er stadig i partnerforhold og har været dette siden hun blev påskrevet på andelsbeviset.

Og nu til problemstillingen.

I forbindelse med en låneoptagning forlangte et pengeinstitut at jeg alene skulle stå på andelsbeviset (da andelslejligheden skulle stilles som sikkerhed for et lån) - hvorfor min kæreste blev udskrevet fra andelsbeviset. Dette ikke var noget problem og tog advokaten/administrator et par dage at få gennemført. Jeg optog nævnte lån og glemte derefter senere alt om at hun var afskrevet andelsbevíset. Jeg flyttede senere min egen adresse til udlandet (nogenlunde samme årstal) motiveret af arbejdsmæssige forhold - men glemte fuldstændigt at jeg jo står ALENE stod på andelsbeviset !!

Jeg understreger, at det alene var pgra forglemmelse at min kæreste ikke igen blev påskrevet andelsbeviset, at der ikke på noget tidspunkt i forløbet har boet andre end min kæreste og min datter i legligheden ligesom der ikke har været tale om nogle økonomiske delaftaler mellem min kæreste og jeg - og endeligt at huslejen altid har været indbetalt af hende !!

Jeg fik så medio marts 2016 et brev fra administrator/advokaten - at "det var kommet til bestyrelsen kendskab at jeg ikke beboede andelen længere " - og man udbad sig en udtalelse fra mig omkring sagen. Jeg entrerede med juridisk rådgiver som forklarede omstændighederne for administrator og beskrev, at det uheldige forhold omkring adresseændringen og manglende tilbagetransport af andelen til min kæreste, var en ren og skær forglemmelse i forlængelse med låntagning. Min juridiske rådgiver påpegede også, at min kæreste og datter havde beboet lejligheden under alle disse år og stadig gør det. Endelig udbad min rådgiver sig, at min kæreste igen blev påskrevet andelen evt som 50/50 eller som eneandelshaver og, at jeg under alle omstændigheder vil tilbageflytte min adresse til lejligheden senest om 20 måneder.

Fra den første henvendelse til andelforeningens administrator er nu der gået 3 uger !!! - og fik først i går (d 7/4-2106) meddelelse fra administrator om, at sagen var forelagt bestyrelsen for udtalelse - og jeg undrer om der er 'rotter i skabet' -- hvilket jo er set før i/omkring andelforeningers bestyrelser og deres administratorer.

En af årsagerne til en vis nervøsitet fra min side er, at vores bestyrelsesformand og jeg ikke er de bedste venner - MEN VÆRST - at administrator selv har fået sin søn ind i ejendommen som andelshaver (pudsigt nok som min underbo) - og da der drejer som en attraktiv andelslejlighed vil en ny andelshaver helt sikkert kunne tjene en god skilling på at få overdraget andelen til minimumspris.

Hvordan tror du/I at jeg og min familie står i denne sag = kan jeg sove roligt om natten :-) ?? -- og er der noget man kan gøre proaktivt inden betyrelsens afgørelse ??

OBS Et lille sidespørgsmål.
Er det god advokatskik (advokat= Allan Glud) at få sin egen familie indskrevet som andelshavere i en andelsforening man selv er administrator for ??
type7
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8/04/2016 10:48

Re: Truende eksklution pgra fraflytning !! - ELLER ???

Indlægaf Sangeren » 13/04/2016 10:10

Hej Type7

Jeg er ikke advokat, men har dog en del erfaring med vedtægter og bestyrelsesarbejde i andelsforeninger. Og umiddelbart mener jeg godt at du kan sove roligt. Det var selvfølgelig dumt at du ikke gjorde bestyrelsen opmærksom på at du skulle på arbejdsmæssigt ophold i udlandet. I de fleste vedtægter, fordi de følger de almindelig lejeboligregler, hvor man har ret til at fremleje sin andel ved bl.a. arbejde i udlandet i udlandet op til typisk 2 år. Så principielt burde du bare kunne gøre opmærksom på at du ønsker at fremleje din andel til din partner og datter. Hvis de endelig skulle sige noget til det, så står der sikker også i Jeres vedtægter at en fra husstanden som har beboet den med dig i mere end 2 år, har ret til at overtage den fra dig, hvilket foreningen ikke kan modsætte sig(men læs Jeres vedtægter... det er altid det bedste råd, for dem skal de overholde, lige som du også skal). Så under alle omstændigheder burde de ikke kunne fratage dig din andel, med mindre at der ikke bliver betalt boligafgift mm. eller husordnen gentagende gange ikke bliver overholdt trods advarsler. Håber det kunne hjælpe nogle roligere nætter.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron