Regler om pant og udlæg

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Regler om pant og udlæg

Indlægaf Hybens » 23/01/2005 15:16

I vores vedtægter står der følgende.

§ 17.


Garanti for lån


Erhververen af en andel, hvortil der elene er knyttet retten til en bolig, kan forlange at foreninge yder en garati for lån i et pengeinstitut til delvis dækning af den del af prisen, der betales for andelen i i foreningens formue. Garantien ydes til 60 pct, af den del af prisen for den andelen i foreningens formue der overstiger kr 40.000.00. Det garaterede lån skal afdrages over 15 år og forfalder ved videresalg af andelen. Udeblivelse af betaling af renter og afdrag på det garaterede lån, betragtes som misligholdelse med betaling af boligafgift og kan medføre eksklusion og ophævelse af brugsretten til boligen.

Skal denne paragraf fjernes med den nye lov eller skal den stadig være der
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 23/01/2005 19:07

Den første del af bestemmelsern bør fjernes, da lovændringen har afskaffet foreningens forpligtelse til at stille garanti. Hvis bestemmelsen beholdes i vedtægterne, kan køberne forlange garanti ved henvisning til den.
I vedtægterne skal der stadig være bestemmelse om hvad der skal ske med eksisterende garantier ved misligholdelse af betalinger.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

vedtægter

Indlægaf Hybens » 25/01/2005 15:05

Da loven træder i kraft 01.02.05 vil jeg gerne vide, skal foreningens vedtægter ikke være på plads der, eller kan det vente til man mener man har tid, eller er der regler for det. Det er vel vigtigt at man får diskuteret om man ønsker en 80% begrænsning eller ej det skal banken vil også vide inden de vil optage lånet...
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 25/01/2005 23:31

Hvis foreningen ønsker at benytte 80% begrænsningen, så bør den indsættes i vedtægterne inden 1/2 2005, så ingen i foreningen kan få 100% indtil begrænsningen vedtages.

Resterende ajourføring af vedtægterne kan vente til førstkommende generalforsamling.

Efter min mening er 80% grænsen det rene gak. Man reserverer blot 20% til andelshavernes sure kreditorer, og det kan andelshaverne vel ikke være interesserede i.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Hybens » 26/01/2005 06:55

Det var lige det svar jeg skulle bruge, for vores forening er overhovedet ikke begyndt at lave noget om endnu, men der kunne jo være nogle der godt kunne tænke sig en 80% begræsning ikke mig men man ved jo aldrig.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron