Godkendelse af sammenlægning

Om reglerne for sammenlægning af lejligheder

Godkendelse af sammenlægning

Indlægaf PHJensen » 7/07/2005 10:13

Hej med Jer,

Vi har netop fået tilbudt at overtage vores nabos andel, hvilket vi er interesseret i.

Vores lejlighed er 65 KVM og naboens er 66 KVM. Tilsammen altså 131 KVM. Der er tilsyneladende en grænse på 130 KVM i Frederiksberg kommune som vi bor i.

Anyways: Bestyrelsen godkendte sammenlægningen og vi sendte en ansøgning til kommunen. Kommunen godkendte også sammenlægningen og det er altsammen fint. Men:

Vi skulle betale et gebyr på kr. 1400,- for godkendelse. Endvidere står der i papirene at etablering af nyt badeværelse skal være færdiggjort 6 mdr. efter overtagelsen.

Det skal nævnes at en af grundene til godkendelsen (og et af argumenterne i ansøgningen) var at der i vores lejligheder ikke er tidsvarende toilet og bad (under 2.5 KVM).

Flere andre har fået godkendt sammenlægning af andele og fortæller os at de ikke har betalt kr. 1400,- for godkendelsen. Ligeledes er der til dem ikke blevet stillet krav om hurtig etablering af badeværelser.

Er der nogen der kan forklare hvorfor vi skal betale kr. 1400,- og have den korte frist (det er jo ligefør man ikke kan skaffe en entreprise på så kort tid!)

--
Palle Jensen
Brugeravatar
PHJensen
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7/07/2005 09:56

Indlægaf christian K » 7/07/2005 10:35

Jeg kan kun tale udfra erfaringer med Kbh. kommune, men her er det sådan at du skal betale en vis procentdel (3/4%) af byggeomkostningerne i gebyr for byggetilladelsen. Og at arbejdet med sammenlægningen skal være påbegyndt inden for en vis tidsperiode, kan dog ikke lige huske om det er 6 eller 12 måneder. Men ring til Frederiksberg kommune og spørg dem
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf PHJensen » 7/07/2005 11:11

OK.

Det med procentdelen tror jeg nu ikke så meget på. Ingen ved nemlig endnu hvor meget vi skal bygge for :-)

Jeg hælder også mere til det du siger med 6 måneder til påbegyndt arbejde. Men i vores tilfælde er det 6 måneder til ibrugtagning af badeværelse... Det vender op og ned på vores rækkefølge vi ville gøre tingene i, og lyder som en lidt kort frist. Har E-mailet kommunen men får ikke svar. Ringer nok til dem så :-)
Brugeravatar
PHJensen
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7/07/2005 09:56

Indlægaf ktb » 8/07/2005 23:03

E-mails til offentlige instanser er håbløst...
Mon ikke de 1400 kr er et simpelt gebyr for byggetilladelsen? Iøvrigt synes jeg ikke 6 mdr er urealistisk at etablere et badeværelse i.
ktb
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18/04/2005 14:13

Indlægaf PHJensen » 8/07/2005 23:09

Jo jo bevares. 1400 kr for bygge tilladelsen er jo en kendsgerning. Min undren gik på at ingen andre i andelsforeningen er blevet opkrævet 1400 kr for det samme.

6 mdr. er ingenting nej. Men igen: Ingen andre i andelsforeningen har fået en frist på 6 mdr.

Jeg ved godt at jeg skal spørge kommunen, men ville lige høre herinde først...
Brugeravatar
PHJensen
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7/07/2005 09:56

Indlægaf kandidat » 8/07/2005 23:12

Det er nok bare Frederiksberg som er gået med på gebyrmøllen. Jeg har lige sammenlagt en lejlighed (pr. 15/6-05) på Vesterbro, og det kostede 284,- i gebyr til bolig & bygge kontoret hos KBH kommune.

Mht. fristen så synes jeg det lyder som en god ide at ringe, men som ktb, synes jeg heller ikke 6 måneder er kort tid, dog kan det være svært at skaffe håndværkere i denne tid. Men måske skal i bare være påbegyndt sammenlægningen inden 6 måneder.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf PHJensen » 12/07/2005 10:26

Jeg er så endelig blevet kontaktet af gebyr mafiaen.

De 1400 kroner er tinglysningsgebyr som opkræves fordi vores samlede totalareal bliver 131 kvadratmeter. Kommunalbestyrelsen har åbenbart valgt de 130 som grænse. Irriterende.

Den anden ting med at vi skulle have et badeværelse klar inden 6 mdr. skyldes så at vi har fået godkendelsen til sammenlægningen fordi vi ikke har tidsvarende toilet og bad (< 2,5 KVM). Derfor vil man gerne have at dette er klar indenfor 6 mdr. Dog sagde de hos teknisk forvaltning at man sagtens kunne være længere tid om det hvis bare man sagde det til dem.

Fair nok. Men de 1400 kroner er lidt irriterende. For én kvadratmeter :-(

Synes bare lige jeg ville briefe Jer om det :-)
Brugeravatar
PHJensen
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7/07/2005 09:56


Tilbage til Sammenlægning af lejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron