sammenlægning af andelslejligheder

Om reglerne for sammenlægning af lejligheder

sammenlægning af andelslejligheder

Indlægaf lm » 10/10/2005 17:01

Jeg overvejer at sammenlægge min 2 vær. andel med min overbo's. Hvad er erfaringerne med en vertikal sammenlægning - noget man skal være særlig opmærksom på? Hvad er godt eller skidt ved det?
lm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10/10/2005 16:53

Indlægaf Andels And » 10/10/2005 21:14

Tilladelse skal naturligvis søges hos kommunen og bestyrelsen.

Jeg er selv underbo til en vertikalsammenlægning. Overboen har en spiraltrappe - meget smuk - men den larmer og sender store vibrationer nedad. Men muligvis bor du på stueetagen!!!??? Men tænk lidt på underboen ved valg af trappe...

Find en god arkitekt
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf cassa » 11/10/2005 10:40

Hej Im

Vi har selv lige lagt to 2-vær. lejl. sammen vertikalt i Kbh.

I den første overvejelses-/beslutningsfase er det en rigtig god idé at kontakte Kbh's Byggeri og Bolig på Ottiliavej 1, se f.eks.

http://www.bb.kk.dk/Jeg%20vil%20vide%20 ... om/Sammenlægning%20eller%20nedlæggelse%20af%20boliger.aspx

De har et åbent kontor (se kontortider på hjemmesiden), hvor du kan rekvirerer tegninger over din bygnng, spørge arkitekter, ingeniører og bygningskonstruktører til råd - ganske gratis. Det kan stærkt anbefales og de er virkelig dygtige og flinke.

Derefter skal du nok have fat i et ingeniørfirma og evt. en arkitekt som kan hjælpe dig med beregninger af kontruktionsændringen (hvis der allerede er blevet lavet en sådan sammenlægning i din bygning, vil beregningerne være off. tilgængelig hos Byggeri og Bolig i husets sagsmappe), samt måske hjælp til selve ansøgningen til kommunen. Måske kender de også nogle håndværkere, der har udført et lign. stk. arbejde tidligere.

Du er meget velkommen til at kontakte mig.
cassa
Novice
Novice
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2/03/2005 16:52
Geografisk sted: København NV

Indlægaf LHK » 30/10/2005 15:28

Jeg har også sammenlagt to lejligheder vertikalt. Der er ikke megen hjælp at hente på nettet om vertikale sammenlægninger, men det gør jeg snart noget ved (måske ikke tids nok i forhold til dit projekt).

Mht. ingeniørberegningen (bæreevne), så kan den muligvis spares væk/håndteres af en tømrer (de lærer den slags på uddannelsen). Dog vil jeg råde dig til at få en ingeniør til at lave beregningen, såfremt flere bærende bjælker skal udveksles. I mit tilfælde var der heldigvis kun en bjælke der skulle skæres af og udveksles med nummer to i rækken (grundet pæn afstand mellem bjælkerne og opsætning af en forholdsvis smal kombineret spindel- og ligeløbstrappe), samt fastgøres til væggen med nogle ret voldsomme vinkelbeslag i kraftig jern. Brug en kyndig tømrer til udvekslingen af de bærende bjælker - det skal laves så solidt som overhovedet muligt.

Jeg holder en pause fra gør-det-selv arbejdet og må hellere komme i sving igen, så det bliver lidt kort. :-)
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05

Indlægaf LHK » 30/10/2005 15:35

Lige en hurtig bemærkning til "hvad der er godt og skidt" ved vertikale sammenlægninger frem for horisontale:

Skidt:

1. Det er dyre.
2. Trappen fylder/lejligheden bliver mindre.
3. Et/to værelser bliver (muligvis) gennemgangsrum og mindre anvendelige som selvstændige værelser, alt efter hvordan du placerer trappen og mulighederne. Jeg har f.eks. kun 2 værelser der kan lukkes af - i en 130 m2 lejlighed. Den ene er stuen, den anden er soveværelset.

Godt:

1. Du får lidt mere motion. :-)
2. Charmen.
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05

Indlægaf lm » 3/11/2005 13:13

Tak for de gode ting man bør overveje - er nu nået et skridt længere :-)

Men er det en forbedring at sammenlægge to lejligheder... ex tæller trappen som forbedring og ex nedrivning af væg så der bliver plads til køkken/alrum?
lm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10/10/2005 16:53

Indlægaf LHK » 3/11/2005 13:19

lm skrev:Tak for de gode ting man bør overveje - er nu nået et skridt længere :-)

Men er det en forbedring at sammenlægge to lejligheder... ex tæller trappen som forbedring og ex nedrivning af væg så der bliver plads til køkken/alrum?


Ja, trappen er en forbedring, ekstraordinær genoprettelse af vægge, lysning, udveksling af bjælker osv. tæller også som forbedringer (ekstraordinær genoprettelse egentlig som vedligeholdelse, der dog regnes med). Nedrivning af vægge ligeså, hvor du bliver "aflønnet" for dine arbejdstimer (x antal timer som en lærling ville tage om samme stykke arbejde x 145 kr.).
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05


Tilbage til Sammenlægning af lejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron