Inddragelse af opgangi sammenlægning

Om reglerne for sammenlægning af lejligheder

Inddragelse af opgangi sammenlægning

Indlægaf aratan » 19/01/2006 16:44

I forbindelse med en ansøgning om sammenlægning af 2 andelslejligheder i min andelsforening er vi i bestyrelsen faldet over spørgsmålet om det er muligt lovligt at inddrage en del af opgangen i den sammenlagte lejlighed?(såfremt foreningen tillader det)

Situationen er den at der er tale om 2 lejligheder på øverste etage i ejendommen, så inddragelsen vil ikke påvirke andre beboere. Foreningens vedtægter indeholder sædvanlig bestemmelse om at udseende mod opgang skal bevares og tydelig markering af evt blændet dør. Denne vil så i givet fald skulle dispenseres for. Men er det overhovedet muligt/lovligt ifølge bygningsreglementet at gøre dette, såfremt foreningen tillader denne dispensation?

Der er tale om ejendom fra 1941, uden bagtrappe og med fortrappe af beton/terrazzo.
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf zuma » 20/01/2006 12:32

Hej Aratan

Nu er jeg hverken ingeniør eller det der ligner, men det kunne tyde på, at man kom i problemer med brandregulativet. Ellers kontakt Byggesagsafdelingen, Ottiliavej 1, 4., 2500 Valby på tlf. 33665200 - de plejer at være ganske klare i spyttet :smile10:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf aratan » 20/01/2006 12:49

zuma skrev:Hej Aratan

Nu er jeg hverken ingeniør eller det der ligner, men det kunne tyde på, at man kom i problemer med brandregulativet. Ellers kontakt Byggesagsafdelingen, Ottiliavej 1, 4., 2500 Valby på tlf. 33665200 - de plejer at være ganske klare i spyttet :smile10:


Indtil videre har jeg mailet dem, med forventning om et klart nej... men første svar var ikke det forventede nej, men et ønske om at få adressen. Det kan selvfølgelig være en rent teknisk ting, at de ikke kan igangsætte en forespørgselssag uden en adresse, men at de ikke svarer blankt nej er da et OK udgangspunkt...

Hvis der er nogen her som har erfaring med dette hører jeg meget gerne mere fra jer...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf aratan » 30/01/2006 16:41

aratan skrev:
Indtil videre har jeg mailet dem, med forventning om et klart nej... men første svar var ikke det forventede nej, men et ønske om at få adressen. Det kan selvfølgelig være en rent teknisk ting, at de ikke kan igangsætte en forespørgselssag uden en adresse, men at de ikke svarer blankt nej er da et OK udgangspunkt...


Så kom der svar:

----- citat start -----

For så vidt angår inddragelse af hovedtrappen i den sammenlagte lejlighed, der er beliggende øverst i ejendommen vides der principielt intet at indvende, og en eventuel tilladelse vil kunne forventes givet på betingelse af:

(krav til mur og dør i henhold til bygge reglementet)

---- citat slut -----

Dvs det kan øjensynlig principielt godt lade sig gøre...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf aratan » 31/01/2006 13:57

Tillægsspørgsmål, det vil i givet fald kræve en dispensation i forhold til vedtægterne omkring at man ikke må ændre udseendet mod opgangen. Vil en sådan kunne gives af betyrelsen, eller skal det være fra generalforsamlingen?

Det fremgår ikke fa vedtægterne og er vel egentlig en ren foreningsretslig ting?
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf aratan » 24/10/2006 11:39

Så er sagen afsluttet og det viser sig at det ikke er helt ligetil...

Der stilles krav om at der er minimum 50cm afsats oven for trappen inden døren, hvilket i vores ejendom vil føre til en alt for smal entre, så projektet er blevet skrinlagt da det viste sig ikke at være muligt at opnå dispensation for dette krav. Men hvis kravet om de 50cm opfyldes, så skulle der ikke være noget til hinder for at inddrage afsatsen i lejligheden.
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Sammenlægning af lejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron