Hvordan forholder I jer til sammenlægninger over 150 kvm?

Om reglerne for sammenlægning af lejligheder

Hvordan forholder I jer til sammenlægninger over 150 kvm?

Indlægaf kam11382 » 9/01/2007 18:42

Goddag,

Hvordan er det sædvane (hvis man kan tale om det) at andelsboligforeninger forholder sig til andelshaveres ønske om at sammenlægge andele til tilsammen mere end 150 kvm? (Københavns Kommune).

Lægger man sig op af de 150 og nægter sammenlægning derover af hensyn til de lange ventelister og at man fjerner en måske fuldt funktionel 2V fra foreningen - eller spiller man med så langt kommunen også har accepterer?

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har erfaringer lige på den høje side af 150 kvm :-)

PFT!
kam11382
kam11382
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9/01/2007 12:13

Indlægaf Klaverboxer » 9/01/2007 18:50

Der er ikke noget der hedder sædvanligvis i andelsboligforeninger, med hensyn til at fortolke reglerne. Hvis din egen forening modsætter sig en sammenlægning er der ingen hjælp at hente andetsteds da andelsforeninger som oftest har fri bestemmelsesret under andelsboligloven.
Så find ud af hvad din egen forening er med på og tag den derfra.
Held og lykke.
Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf Klaverboxer » 9/01/2007 18:52

...med mindre andet er beskrevet i vedtægterne... :smile2:
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf kam11382 » 9/01/2007 19:01

Klaverboxer skrev:Der er ikke noget der hedder sædvanligvis i andelsboligforeninger, med hensyn til at fortolke reglerne.


Hej Klaverboxer,

OK. Lad mig omformulere. Jeg sidder i en bestyrelse der overvejer hvordan vi skal stille os i sådanne sager. Derfor er jeg lidt interesseret i at høre om det er almindeligt at stoppe ved 150 kvm - eller om man de fleste steder leger med så længe kommunen gør det. Og jeg er selvfølgelig også interesseret i argumenterne for og imod.

FOR en grænse kan vel gøres gældende, at:
* Man i et helt overordnet perspektiv fjerner en fuldt funktionsduelig andelsbolig fra boligmassen
* Man mindsker muligheden for at flytte til større lejlighed med den interne venteliste
* Reglerne for sammenlægning i foreningen næppe blev vedtaget mhp. at lave usædvanligt store lejligheder. Men snarere for at kunne slå nogle 1V sammen med 2V.

IMOD en fastholdelse af grænsen på 150 (med mindre særlige forhold gør sig gældende) kan være at:
* Foreningen som sådan taber ikke noget derved
* Foreningen skal ikke gøre sig til dommer over hvor meget plads folk har brug for
* Foreningen skal ikke lade intern misundelse styre hvorvidt store lejligheder skal sammenlægges.


Jeg håber der kan tilføjes argumenter til overvejelsen, eller imodsigelse af ovenstående.

PFT
kam11382
kam11382
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9/01/2007 12:13

Indlægaf Klaverboxer » 9/01/2007 20:00

OK jeg troede at du stod og skulle sammenlægge selv. Hvis kommunen ikke gør indsigelser så kan I godt lade jeres andelshavere lægge større andele sammen. Så skal I blot overveje hvilke priser og hvilken beboersammensætning i vil have repræsenteret i jeres forening. Store lejligheder der er uforholdsmæssigt dyre kan være svære at afsætte, men den eventuelle fraflyttende andelshaver hæfter selv for huslejen indtil den er afsat. Så I må selv beslutte om I vil føre socialpolitik i jeres forening=have små billige lejligheder hvor alle samfundets segmenter kan være med, eller ønsker en bedre stillet gruppe, men det er jo helt op til jer... :smile2:
Jeg skal ikke gøre mig til dommer eller talsmand for det ene eller det andet, men det er der sikkert andre der vil :smile17:

Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf kandidat » 10/01/2007 01:29

Jeg ville tage en sådan diskution på en kommende general forsamlig, og helst før I står med benene i suppen og skal tage stilling en sådan sammenlægning. Men skal I tage en beslutning nu, så vil jeg også tage udgangspunkt i vedtægterne. Står der ikke noget om max. m2 ved sammenlægning, så tillad sammenlægningen, hvis kommunen tillader det. Som bestyrelse kan man blive meget upopulær hvis man omgåes vedtægterne, især når det gælder sammenlægninger, interne flytninger mm.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35


Tilbage til Sammenlægning af lejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster