I tvivl; kan det betale sig at bryde igennem

Om reglerne for sammenlægning af lejligheder

I tvivl; kan det betale sig at bryde igennem

Indlægaf samir » 21/03/2007 16:47

Hej,

Jeg har fra tid til anden søgt på forumet - så tak til dem der svarer og følger med her.

Jeg står med et dilemma.

Jeg bor i en relativ ny andelsbolig forening. Bor lige nu i en 2V, og efter alt at dømme kan jeg komme til at købe en 3v på 4. Dog hører det med i købet af denne lejlighed at man skal købe loftarealet. Meget fristende at bryde igennem. Men jo mere aktuelt det bliver des mere i tvivl kommer jeg. Kan det betale sig? hvad skal jeg være opmærksom på osv.

Fakta er således
74 m2 4 sal : 300000 kr / 4500 kr/mdr
58m2 loft areal : 232000 kr / 3500kr/mdr
Bryde igennem : 600000 kr (forsigtigt bud; men er det realistisk?)

Samlet set ved at bryde igennem får jeg:
130 m2 lejlighed i 2 planer (formentlig kan jeg kun stå oprejst i midten, og skrå ydervægge).
Samlet andels pris : 1,2 mill med månedlig husleje på 8000 kr.

Mit dilemma er så. Er det for lavt sat at bruge 600000 kr på at brydeigennem/nyindrette/istandsætte?
Er det realistisk at jeg på sigt kan sælge lejligheden igen om 5-6-7 år til 1,2 mill? Vil jo ikke sælge med underskud.
Fordi jeg tænker at når en andelsbolig kommer op på 1,2 mill kroner på frederiksberg området med en månedlig afgift på 8000 kr, så begynder det vel også at konkkurere i pris med ejerlejlighederne...? eller er jeg helt galt på den?

Og nogen der kan give mig nogle tips til hvordan jeg praktisk kommer videre med projektet...?

/s
samir
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24/05/2004 11:32

Indlægaf kam11382 » 3/04/2007 11:30

For prisen til gennembrydning er det afgørende hvilken etageadskillelse I har. Er der bjælkelag eller armeret beton?

Det er vanskeligt at vurdere om 600.000,- er højt sat for at nyindrette/istandsætte. Det afhænger jo uendeligt meget af hvor meget du vil. Selve gennembrydningen og etablering af trappe vil jeg afhængig af konstruktionen sætte til mellem 80.000 og 200.000.
kam11382
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9/01/2007 12:13

Indlægaf 4ndelshaveren » 3/04/2007 14:08

Det lyder altfor dyrt både i tid, boligudgift og indskud - tidskrævende projekt. Den endelige håndværkspris kan vise sig større end frygtet. Desuden trækker det meget ned med de skrå vægge. Jeg tror du skal gøre dig selv den tjeneste og afvente hvad der bliver sat til salg af andele i samme størrelsesorden, når gf har fast andelskronen i de enkelte foreninger og slå til ved en tilsvarende færdig renoveret lejlighed. De 8000 kr i boligudgift + indskud er for meget til at folk giver at købe den, især når man tænker på konkurrencen fra de mange i samme størrelsesorden.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43


Tilbage til Sammenlægning af lejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron