Sammenlægning - hvad siger reglerne?

Om reglerne for sammenlægning af lejligheder

Sammenlægning - hvad siger reglerne?

Indlægaf Dorthe » 2/02/2004 15:47

Jeg har muligheden for at lægge to lejligheder sammen, men jeg er i tvivl om et par ting.

1. Hvor lang tid har man inden lejlighederne skal forenes, dvs. er der en frist for, hvornår de senest skal være integreret? Jeg har hørt, at man blot skal påbegynde sammenlægningen inden for et år?

2. Hvad indebærer en sammenlægning. Kræver reglerne at der f.eks. kun ét køkken og ét badeværelse, og hvordan er fristen?

Eller kan jeg nøjes med blot at slå væggen ned mellem de to entreer?

3. Jeg vil gerne leje to af værelserne ud til at starte med. Så længe jeg selv bor der, kan jeg vel sagtens have en anden boende så længe jeg vil. Så er der jo ikke tale om fremleje?

Hilsen DAO
Dorthe
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2/02/2004 15:34

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/02/2004 21:04

1. http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20010034829 Boligreguleringsloven siger i § 48
Stk. 2. Har en bolig været ledig i mere end 6 uger, skal ejeren foretage anmeldelse af den ledige lejlighed til kommunalbestyrelsen.
Stk. 3. Efter udløbet af den angivne frist kan kommunalbestyrelsen anvise en lejlighedssøgende, til hvem ejeren straks er pligtig at udleje boligen, jf. dog stk. 6.

Jeres vedtægter indeholder muligvis ingen frist, men udgangspunktet er at man ikke må eje 2 selvstændige andele.

2. Ifølge § 46 i ovennævnte lov skal man ansøge kommunen om sammenlægningen. Du må gerne beholde 2 køkkener og 2 badeværelser.
Etablering af en døråbning mellem de 2 er tilstrækkeligt.

3. Udlejning skal ske i overensstemmelse med foreningens vedtægter.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Dorthe » 5/02/2004 10:27

Tak for svaret.

Jeg ville lige høre, om det er tilladt at beholde to hoveddører, eller om den ene dør skal blændes? Jeg ved godt, at den ene adresse skal nedlægges.

Hilsen Dorthe
Dorthe
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2/02/2004 15:34

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 5/02/2004 11:39

Man må gerne beholde 2 hoveddøre.
Mange vælger at beholde 2 hoveddøre for at bevare et ensartet udseende i opgangen, og måske for at spare udgiften ved tilmuring.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Præcisering af punkt

Indlægaf Petedane » 18/02/2004 18:17

Kommentar til punkt 2:
Har man købt en lejlighed til sammenlægning, så gælder der ingen 6 ugers regel.

Jeg har netop talt med Københavns Kommune i dag og de fortalte at man anser en lejlighed for beboet fra det tidspunkt at sammenlægningen træder i kraft. I princippet er de fuldstændig ligeglad med om der er etableret dør mellem de to lejligheder.

En kuriøs regel.
I København kan man faktisk sammenlægge to lejligheder selvom den ene ligger i stuen og den anden ligger på 4. sal. Der er altså ikke krav om at lejlighederne skal ligge i fysisk tilknytning til hinanden.
Petedane
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27/10/2003 17:41

Indlægaf desling » 12/08/2005 10:45

Hej
Er der nogen der kan bekræfte
"En kuriøs regel.
I København kan man faktisk sammenlægge to lejligheder selvom den ene ligger i stuen og den anden ligger på 4. sal. Der er altså ikke krav om at lejlighederne skal ligge i fysisk tilknytning til hinanden."
denne regel, eller oplyse hvor den kan bekræftes??

takker
desling
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29/03/2005 14:03

Indlægaf cassa » 12/08/2005 15:05

Det er fuldstændig korrekt. Iflg. Københavns Kommunes Byggeri & Bolig
er det ikke nødvendigt, at de sammenlagte enheder har fysisk tilknytning. Kuriøsiteten bunder nok i, at man kan slå udhuse, baggårdshuse o.lign. sammen, samt sammenlægge erhvervslokaler.
Det er dog altid kommunen, som giver tilladelse til sammenlægningen, så det kan da godt være de mener det ikke er hensigtsmæssigt, at have en lejlighed med væresle i henholdsvis stuen og på 4. sal.
cassa
Novice
Novice
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2/03/2005 16:52
Geografisk sted: København NV


Tilbage til Sammenlægning af lejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron