Sammenlægning af 2 andelsboliger!?

Om reglerne for sammenlægning af lejligheder

Sammenlægning af 2 andelsboliger!?

Indlægaf nielzp » 2/11/2004 08:51

Vi har i bestyrelsen modtaget an ansøgning om sammenlægning af to lejligheder..
Spørgsmålet lyder:

Må den person som bor i den anden lejlighed bare springe den interne venteliste over og sælge til sin nabo??
Efter vores vedtægter må man på intet tidspunkt sælge til hvem man vil (intern venteliste herefter ekstern venteliste)

Tak for svaret..!
Niels
nielzp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2/11/2004 08:43

Indlægaf Andels And » 2/11/2004 20:09

Har foreningen sammenlægningspolitik? Muligvis har I toiletter på trapperne eller lignende. Hvis ikke, så skal I følge vedtægterne. Hvad er foreningens fordel ved at sammenlægge?

Hvis I har interne venteliste er det ikke muligt at salget/sammenlægning kan foregå internt hvis der er tale om 2 små lejligheder der ingen har lyst til at overtage? Men hvis der er andre internt højere op på listen, der vil gerne overtage lejligheden, så er sagen naturligvis afgjort.

Tilladelse skal alligevel søges hos kommunen. Hvor stor bliver lejligheden? Der er regler for maksimal størrelse ved sammenlæging.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf nielzp » 3/11/2004 08:49

Andels And skrev:Har foreningen sammenlægningspolitik? Muligvis har I toiletter på trapperne eller lignende. Hvis ikke, så skal I følge vedtægterne. Hvad er foreningens fordel ved at sammenlægge?

Hvis I har interne venteliste er det ikke muligt at salget/sammenlægning kan foregå internt hvis der er tale om 2 små lejligheder der ingen har lyst til at overtage? Men hvis der er andre internt højere op på listen, der vil gerne overtage lejligheden, så er sagen naturligvis afgjort.

Tilladelse skal alligevel søges hos kommunen. Hvor stor bliver lejligheden? Der er regler for maksimal størrelse ved sammenlæging.


Det samlede areal af lejligheden er ikke noget problem (120m2).. hvis der ikke er nogen internt der er interesseret i lejligheden, skal den vel på den externe venteliste, skal den ikke??

ps.. tak for svaret
nielzp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2/11/2004 08:43

Indlægaf Andels And » 3/11/2004 14:01

Står naboen ikke på den interne venteliste? Hvis han vil overtage lejligheden det burde han snarest. Lejligheden skal overdrages ifølge vedtægterne, dvs med jer først internt og så eksternt. Så er der frit salg formoder jeg.

Spørgsmålet er om bestyrelsen er villig til at nu optage naboen på den interne ventelist, hvis ikke han står der i forvejen.

Hvis naboen er på ventelisten så skal bestyrelsen tage stilling til tilladelse af sammenlægningen.

Har i før haft sammenlægninger. Hvordan foregik de?
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf nielzp » 5/11/2004 09:30

Nej. vi har ikke haftr sammenlægninger i ejendommen før...

Vores vedtægter er som følger:

1. opslag i opgangen hvis der er en ledig lejlighed i ejendommen..alle andelshavere kan melde sig interesseret.

2. hvis ingen interesseret overgår lejligheden til externe venteliste.

3. Bestyrrelsen finder en interesseret person der kan overtage lejligheden..

Man må gerne sælge til familie inden disse regler træder i kraft, men bror og søster indgår ikke i denne sammenhæng.

som jeg kan se det kan vi ikke accepterer sammenlægningen fa disse til lejligheder!?

er du enig??

...Niels
nielzp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2/11/2004 08:43

Indlægaf Andels And » 6/11/2004 16:51

Jeg kan ikke se at der er noget i vejen for sammenlægningen...medmindre det er ikke fysisk muligt (bærende væg osv)

Da der ingen tradition er hos jer, kunne Bestyrelsen indkalde til hurtig ekstraordinærgeneralforsamling med den ene punkt: "Er vores forening for eller imod sammenlægning?" På den måde kan bestyrelsen ikke blive beskyldt for at agere egenrådigt og alle i foreningen har chancen for at debattere plusser og minusser. Jeg mener det er en vigtig beslutning der kan ændre i foreningens "personalitet"
I vores foreningen har vi politik for sammenlægningen for at komme af med udetoiletter på bagtrappen.

Det er mit bud! held og lykke
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Futo » 14/11/2004 11:34

Kære Nielzp

Vi har regler i vores vedtægter (i min A/B), for hvem der er først i køen til foreningens lejligheder (herunder også naboer der gerne sammenlægge).

I kunne overveje lignede regler, som I evt. kan forslå, hvis I indkalder til en ekstraordinær generalforsamling.
( Jeg synes personligt også I skal indkalde til en ekstraordinær GF for at holde egen ryg fri).

I min andelsboligforening er vi for sammenlægninger. Vi defor følgende regler omkring, hvem der har fortrinsret til ledige lejligheder:

Fortrinsret har:
1) Beslægtede personer (i lige linie) til andelshaveren
... herefter
2) naboer, der gerne vil sammenlægge (hvis to naboer interesseret: Den med størst ancienitet.
...herefter
3) andre i foreningen. Først kommer dem med længst ancientet (For jer kunne det være jeres interne venteliste)
...herefter
4) Vores eksterne vensteliste
... herefter
5) Andre, der indstilles af den fraflyttende andelshaver.

Jeg vil gerne sende dig den præcise formulering i vores vedtægter, hvis du synes ovenstående er en god ide (og gerne vil spare tid på selv skulle formulere ovenstånde i kantalist sprog).

Mvh Futo
Futo
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 9/11/2003 18:48
Geografisk sted: Købehavn

Indlægaf nielzp » 17/11/2004 09:00

Jeg vil meget gerne hvis du ville sende jeres/dine vedtægter på dette område..

e-mail: nielzp@hotmail.com

og 1000 tak for den tid du har lagt i mit spørgsmål..

-nielzp
nielzp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2/11/2004 08:43


Tilbage til Sammenlægning af lejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster