Sammenlægning af to lejligheder, bibeholdelse af køkkener

Om reglerne for sammenlægning af lejligheder

Sammenlægning af to lejligheder, bibeholdelse af køkkener

Indlægaf MikkelHh » 24/02/2005 22:24

Jeg skal sammenlægge to lejligheder, og vil muligvis gerne beholde begge
køkkener?

Så vidt jeg kan læse her på siden i et tidligere svar til Dorthe, spm: Sammenlægning - hvad siger reglerne? fra d. 18.02.2004
er det tilladt, idet der henvises til §46 i Bekendtgørelse af lov om midlertidig regulering af boligforholdene.

Jeg kan imidlertid ikke rigtig finde det præcis i lovteksten og er derfer lidt i tvivl om det er rigtigt.
I min andelsboligforenings vedtægter står der desuden at et af køkkenerne skal nedlægges i løbet af et års tid, med mulighed for dispensation.
Mit spørgsmål er om foreningesn vedtægter står over en evt. lovtekst?
Hvad skal jeg rette mig efter?

/MHH
MikkelHh
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18/02/2005 16:26

Indlægaf HansL » 24/02/2005 23:09

Det er andelsboligforeningen, og ikke den enkelte andelshaver, der skal ansøge om tilladelse til at foretage en sammenlægning, og derfor skal andelsboligforeningen først afklare internt, om man ønsker en sammenlægning. Foreningen har lov til at beslutte, at man ikke ønsker sammenlægning af lejligheder, og derfor kan foreningen også vedtage restriktioner, som er mindre skrappe, f.eks. at der kun må være ét køkken i den sammenlagte lejlighed, selvom der ikke i loven er noget til hinder for 2 køkkener (iflg. bygningsreglementet).

Man kan ikke sige, at vedtægterne står over en evt. lovtekst - de to ting fungerer i sammenhæng, således at man skal overholde både loven og vedtægterne. Der står ikke noget i loven om, at den enkelte har ret til at sammenlægge to lejligheder, som man ikke er ejer af - som andelshaver er man medejer af andelsboligforeningen med brugsret til en lejlighed, men man ejer ikke lejligheden, og andelshaverens rettigheder kan her sammenlignes med de rettigheder man har, hvis man bor til leje.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf MikkelHh » 25/02/2005 00:10

Ja ok. Foreningen er med på ideen om sammenlægning.
Det står i vedtægterne og jeg er blevet tilbudt lejligheden til sammenlægning så det er vel som det skal være.

Jeg går ikke ud fra at foreningen kan tillade nogen at sammenlægge, og andre ikke - selvfølgelig indenfor lovens rammer om km2 osv.
Det er anyway ikke aktuelt her.

Men som jeg fortår dig så kan foreningen have nogle MERE skrappe regler og krav end bygningsreglementet idet det er foreningen der ansøger og giver netop dens andelshavere mulighed for sammenlægning. Følgelig skal jeg rette mig efter foreningens vedtægter mht. til køkkener.

I modsætning til et tænkt eksempel, hvor en forening f.eks. har nogle vedtægter som er i direkte modstrid med lovens bogstav, hvorved vedtægterne kan forkastes til fordel for loven.
Eller?
/MHH
MikkelHh
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18/02/2005 16:26


Tilbage til Sammenlægning af lejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster