to andelshavere vil sammenlægge med den samme tomme lejl.

Om reglerne for sammenlægning af lejligheder

to andelshavere vil sammenlægge med den samme tomme lejl.

Indlægaf andelfrb » 11/05/2005 17:25

Hej,

Tak for brevkassen. I vores bestyrelse har vi det luksusproblem at en lejlighed er blevet tom og at det er overladt til bestyrelsen af finde en ny andelshaver, da formanden har fået at vide at den fraflyttedes slægtninge ikke kan finde en ny andelshaver.

Overboen til den tomme lejlighed vil gerne sammenlægge og bygge en trappe ned til den tidligere underbos lejlighed.

Naboen der bor ved siden af vil gerne lave en dør mellem de to lejligheder.

Begge andelshavere sidder i bestyrelsen for at komplicere tingene yderligere og skal derfor være med til at bestemme, hvem som skal sammenlægge.

Spørgsmålet er nu, hvem af de to som skal have ret til at sammenlægge lejlighederne.

Er der nogen præcedens på området? Jeg har hørt at loven/praksis på området er at man giver andelshaveren der bor i samme plan retten til sammenlægning, men mere ved jeg ikke. Der er tidligere blevet sammenlagt to lejlighederi ejendommen i samme plan, hvis det kan være en hjælp.


Jeg vil være taknemmelig for at få et godt råd om hvilke love, regulativer eller en praksis som kan være en støtte i forhold til at opnå en løsning baseret på lovgivning og sædvane.

Venligste hilsner

Andelshaveren på frederiksberg
andelfrb
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11/05/2005 16:58

Indlægaf Andels And » 11/05/2005 18:16

Først og fremmest burde begge bestyrelsesmedlemmer være inhabile i denne sag.

Jeg kan ikke pege i retning af lovgivning men som en andelshaver der bor under en spiraltrappe hvilket agere som en mini jordskælv hver gang overboen triller ned af trappene kan jeg kun anbefale "samme plan" løsning af hensyn til underboen!!!! (hvis der er en)

Held og lykke!
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf cassa » 12/05/2005 08:57

I vores forening har vi opstillet regler for denne situation, så samme opgang / samme plan har første ret, derefter samme plan / nabo opgang, og til sidst samme opgang / over-/underbo efter anciennitet. Dette skal dog tilføjes i foreningens vedtægter ved en generalforsamling.
I denne sag, hvor to af bestyrelsesmedlemmerne ønsker at overtage den samme lejlighed må de erklære(s) inhabile og frastå fra at medvirke til en beslutning.
cassa
Novice
Novice
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2/03/2005 16:52
Geografisk sted: København NV

Indlægaf kandidat » 13/05/2005 21:28

Hey måske kan de dele lejligheden.. Det kender jeg flere som har gjort. Så kan man gøre to andelshavere glade.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf Bjarke » 19/05/2005 23:55

1) Som Anders And påpeger bør inhabilitetsreglerne træde i kraft her. Hvis det var mig som sad i den Bestyrelse ville jeg gå så langt at kræve at de involverede parter forlod lokalet mens punktet blev behandlet af den resterende bestyrelse. Man skal ikke tage let på sådan noget...

2) Hvis der ikke er angivet klare regler for situationen, må løsningen jo være at I bruger denne sag til at udarbejde et sæt regler. Altså prioritere mellem overboer og naboers ret til at sammenlægge. Dernæst må I jo få det godkendt ved en ekstraordinær generalforsamling.

Lad mig til slut understrege, at der påhviler et vist ansvar på en bestyrelse. Den skal sgu operere med rene linier. Derfor bør det være i alles interesse - også de involverede - at der ikke kan stilles spørgsmålstegn ved beslutningen. Lad dem udegå helt fra beslutningsprocessen om sammenlægningen på baggrund af inhabilitet.
Bjarke
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11/02/2005 14:28
Geografisk sted: København


Tilbage til Sammenlægning af lejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster