Ejerskab af andelsboligens værdi

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Ejerskab af andelsboligens værdi

Indlægaf JN » 30/10/2003 22:11

Kære forum,

Jeg har et spørgsmål der går på hvordan man sikrer hvem der i en andelslejlighed har det økonomiske ejerskab.

Situationen er den, at jeg har købt en andelslejlighed, der i øjeblikket 100% er ejet at mig - det er mit navn på andelsbeviset og mine penge, der er købt bolig for.

Nu ønsker jeg at købe nabo lejligheden, men det kan jeg ikke umiddelbart, idet jeg ikke må eje 2 lejligheder i følge vedtægterne. Spørgsmålet er dermed:

Kan jeg overdrage min nuværende lejlighed til min kæreste, der har beboet lejligheden i over 2 år, men på en sådan måde at hun bliver andelshaver mens jeg stadig beholder den økonomisk (det giver nemlig mig mulighed for at købe nabolejligheden). Det vil sige hun kommer til at stå på andelbeviset, men ved et evt. fremtidig salg, vil det være mig der skal modtage betaling for lejligheden. Hun så at sige låner lejligheden af mig, og slipper dermed for at låne penge for at købe den.

Jeg har tænkt at lave en kontrakt mellem os, der beskriver at hun ikke har nogen økonomiske krav i lejligheden og ikke kan disponere over indtægten fra et salg, men spørgsmålet er om det holder, eller bliver underkendt i forhold til det faktum at hun er andelshaver?

Kan jeg, sagt på en anden måde, risikere at hun sælger lejligheden og selv tager pengene.

Vi står i en situation hvor vi vil holde en lille pause og dermed bo seperat en periode, men jeg vil jo heller ikke risikere at miste mine investerede penge, skulle det gå galt.

Er der nogen der kan rådgive om dette?
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Re: Ejerskab af andelsboligens værdi

Indlægaf JN » 7/11/2003 18:37

Er det virkelig ingen, der har nogle ideer eller gode råd til mit spørgsmål?
Håber at nogen kan hjælpe!
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 8/11/2003 01:25

Dit forslag er lige lovlig kreativt.

Andelsboliglovens § 2, stk. 3. siger: Som medlem af en andelsboligforening kan kun optages den, der har eller i forbindelse med optagelsen som medlem overtager brugsretten til lokaler i foreningens ejendom. Medlemskabet kan kun vedrøre de lokaler, brugsretten omfatter.

Det betyder at man ikke må eje en andel, hvis man ikke bebor den tilknyttede bolig.

Du kan låne hende pengene til at købe for, med risiko for manglende tilbagebetaling.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf JN » 12/11/2003 14:15

Ja, jeg ved godt den er lidt i kanten af det acceptable, men hvis jeg så låner hende pengene, kender du hvor jeg kan se hvorledes en standard lånekontrakt skal se ud? Vil jeg kunne have pant i lejligheden?
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 12/11/2003 17:42

Eksempel på gældsbrev kan ses på
http://www.retograad.dk//site_dir/ret_r ... sbrev_.doc

Andelsboligforeningens vedtægter udelukker normalt pantsætning af andelen. Der arbejdes for tiden på at ændre andelsboligloven på dette område.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron