Gode råd og erfaringer søges!

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Gode råd og erfaringer søges!

Indlægaf sam » 14/01/2006 12:31

Kære forum.

Jeg håber meget på nogle erfaringer herfra.

Jeg overvejer køb af andel. Boligerne er fra ca 1990, beliggende i landsbymiljø udenfor Århus. Foreningen får, såvidt jeg kan forstå, renteudgifterne dækket, og betaler derfor udelukkende afdrag på deres lå.
Det, og det faktum at der ikke siden stiftelsen er optaget yderligere lån, giver en relativt høj andelsværdi. Man er har netop skiftet fra at beregne værdien som anskaffelsessum til den offentlige vurdering (begge dele naturligvis fraregnet gæld). Formentlig fordi det (først nu) giver en højere "kursværdi".

Der er ikke bytteret, men intern rotationsret og venteliste. Ingen herfra har ønsket at købe boligen (der trænger til opfriskning), og vi har fundet den annonceret i lokalavisen. Prisen er lig andelsværdien (foreningen har ikke en buffer)) samt en enkelt nyere forbedring.

Foreningen, og ikke mindst sælger (der ikke selv kan beholde den som bolig) snakker meget om valuarvurderingsmulighederne......
Jeg havde dog indtryk af, at denne primært var en guldgrube for foreninger i storby-ejendomme af ældre dato. Deres forventninger beror nok på at de sammenligner med priserne på ejerboliger i området, men det mener jeg er urealistisk, grundet andelsformen. Enkeltes forventning om at de kan overgå til ejerboliger når de er gældfrie, mener jeg heller ikke er realistisk (lovlig, men jeg kan tage fejl).

Jeg er bekymret over den høje udbetaling, samt forventningen til at være gældfrie i løbet at relativt få år. Det vil naturligvis give en attraktivt lav boligafgift, især fordi foreningen er gode til selv at vedligeholde boliger og arealer, men jeg kunne godt frygte at det ville være en situation hvor boligen kunne blive vanskelig at afsætte. Simpelthen fordi købere jo skulle låne (næsten) lige så meget som til ejerbolig, uden realkreditfordele etc....

Jeg vil være meget taknemmelig for enhver form for tanker og erfaringer herom! Jeg giver selvsagt gerne yderligere info.

Mit arbejde kan kræve at jeg flytter, derfor gør jeg mig spekulationerne om omsættelighed uden værditab.

De venligste hilsner, Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron