Salg, vurdering af værdi

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Salg, vurdering af værdi

Indlægaf MikaelJ » 18/03/2006 12:34

Pga. dødsfald skal vi sælge min morfars andelsbolig (rækkehus), som han har boet i siden '89, hvor byggeriet blev opført.

I denne forbindelse skal bestyrelsen fastlægge værdien af huset på baggrund af den vedtagede maksimalpris samt eventulle fradrag/tillæg som vurderes i forbindelse med et besigtigelsessyn.

Hvad kan man med rimelighed medtage som fradrag til maksimalprisen? Boligen skal vel vurderes som 17 år gammel med "alm." vedligeholdelse? Han var ryger - skal der medtages fradrag som følge af "gule" dørhåndtag, skabslåger mv.? Fradrag for få cigaretmærker i oprindeligt gulvtæppe? Fradrag for oprindeligt gulvtæppe erstattet af vinyl i et enkelt rum?

Jeg har ikke prøvet dette før og efterlyser alm. praksis på området. Håber I kan hjælpe...
MikaelJ
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18/03/2006 12:24

Indlægaf zuma » 18/03/2006 13:51

For at få den største sikkerhed, bør I nok antage en vurderingsmand, der gennemgår lejligheden, og han vil givetvis kunne svare på dine spørgsmål, men der hersker tilsyneladende forskellige opfattelser af, hvorvidt en påkrævet maling er et fradrag eller ej, men min vurdering er, at det ikke kan anses for at være en årsag, der berettiger til et fradrag.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf conan » 19/03/2006 01:17

Jeg er ikke enig med zuma omkring fradrag i salgsprisen, som udgangspunkt i den almindelige lejelov, skal der males/rengøres så ofte at det næsten altid skal være "nymalet". Prøv at tale med bestyrelsen om deres "normal-krav" (før synet) og få eventuel et håndværker tilbud selv. Synes i at det er urimelige krav bør i få en vurderingsmand til at kigge på det, men det koster jo også. Hvis der er pladegulv skal i nok forvente at tæpperne skal skiftes.
Som udgangs punkt er jeres egen vurdering til huset hvis i skulle købe det et godt sted at starte med hvilke krav i måske kan forvente.
mvh.

J.G.K.
Brugeravatar
conan
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 21/02/2004 10:30
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf zuma » 20/03/2006 09:38

Til Conan:

Såfremt der i vedtægterne står, at lejligheden skal afleveres nymalet, så er det korrekt, men det fremgår ingenlunde af Mikaels indlæg, og derfor må jeg fastholde, at maling er en vedligeholdelse, som jeg ikke mener kan berettige til et fradrag. Det er korrekt, at lejelejligheder (ofte) skal afleveres nymalet, men det ses ikke at være relevant i nærværende sammenhæng.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf conan » 20/03/2006 10:45

Til Zuma:

Du har ret i at det normalt vil fremgå af vedtægterne, men alligevel er det ofte "lejeloven" man henviser til i vedtægterne. Andelshavere er jo "lejere" af deres andel og medejer af foreningen.
mvh.

J.G.K.
Brugeravatar
conan
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 21/02/2004 10:30
Geografisk sted: Jylland


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron