Beskatning af forventet gevinst?

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Beskatning af forventet gevinst?

Indlægaf temo » 17/04/2006 00:16

Jeg er ved at købe en andelsbolig af min mor som har boet i den mange år.
Den nuværende andelskrone gør at den står til 600.000.
På kommende GF om ca. 1 måned vil andelskronen angiveligt stige til det dobbelte, dvs at lejligheden stiger til 1.200.000 og jeg står til at få en gevinst på papiret på 600.000 hvis jeg når at handle inden GF.
Jeg har fået at vide at jeg skal svare skat af værdistigningen fordi vi er vidende om at den vil stige (offentlig vurdering) og at det vil blive betragtet som en gave fra min mor og skal beskattes derefter.

Nogen der har et bud på om det kan passe?
temo
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10/04/2006 10:09

Re: Beskatning af forventet gevinst?

Indlægaf aratan » 17/04/2006 14:17

temo skrev:Jeg er ved at købe en andelsbolig af min mor som har boet i den mange år.
Den nuværende andelskrone gør at den står til 600.000.
På kommende GF om ca. 1 måned vil andelskronen angiveligt stige til det dobbelte, dvs at lejligheden stiger til 1.200.000 og jeg står til at få en gevinst på papiret på 600.000 hvis jeg når at handle inden GF.
Jeg har fået at vide at jeg skal svare skat af værdistigningen fordi vi er vidende om at den vil stige (offentlig vurdering) og at det vil blive betragtet som en gave fra min mor og skal beskattes derefter.

Nogen der har et bud på om det kan passe?


Det mener jeg ikke kan have noget på sig, en eventuel stigning er udelukkende et gæt indtil den er vedtaget på en generalforsamling...

Carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf zuma » 20/04/2006 12:25

Jeg mener heller ikke, at det kan betragtes som en gave, som du vil skulle beskattes af, ellers skal I lave et anfordringsfrit gældsbrev, og derved undgår i skatten.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf temo » 20/04/2006 12:58

Det kunne måske være en mulighed med anfordringsfrit gældsbrev hvis der skulle vise sig at være noget om at vi skal beskattes, jeg ved ikke lige hvad et sådant brev går ud på, men det er vel til at finde ud af.

Jeg talte med ejendomsadministrator og han havde aldrig hørt om at en beskatning skulle kunne komme på tale.

Jeg talte derefter med Told og Skat, hun var lidt mere svævende da hun ikke var fuldstændigt inde i sagen, men at det sandsynligvis var parcelhus regelen der var gældende, altså at avancen er skattefri hvis man har boet i lejligheden, men hun opfordrede mig til at rekvirere et såkaldt "bindende svar". Det kan jeg så ikke nå da der er mindst 1 måneds behandlingstid og GF er inden da.
Endelig talte jeg med en jurist fra ABF, han oplyste at han ikke kunne hjælpe mig da jeg ikke var medlem af ABF teknisk set endnu, men kunne dog fortælle mig at han var lodret uenig i at vi skulle beskattes, det var dog meget vigtigt at min mor fraflyttede lejligheden og jeg selv flyttede ind hvilket er tilfældet, så jeg synes alt peger i en minus afgift løsning.
temo
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10/04/2006 10:09

Indlægaf zuma » 20/04/2006 14:12

Det er også min klare opfattelse, at du ikke skal beskattes. Jeg mener i øvrigt ikke at det forhold, at der er et familiært salg ændrer på mit synspunkt, idet jeg har svært ved at forestille mig, at hvis jeg sælger min bolig til en udestående, så skal køberen betale skat, hvis f.eks. man vælger at hæve andelskronen efterfølgende.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron