Bestyrelsens diskrimination af kommende købere

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Bestyrelsens diskrimination af kommende købere

Indlægaf AB KBH 2100 » 2/08/2006 11:41

På seneste generalforsamling er det blevet besluttet at andelshaver selv skal kunne indstille en køber ved salg af en andel fremfor som tidligere blot at lade andelshaverne indstille købere på en ekstern venteliste og så tage folk ind efter anciennitet.

Bestyrelsen er dog blevet nervøs for hvem fraflyttende andelshavere vil indstille som købere og har derfor nu i forbindelse med et salg krævet at sælger/andelshaver oplyser følgende om køber:

-En generel beskrivelse af køber
-Alder
-Beskæftigelse
-Børn
-Ægteskabelig status
-Hvor sælger kender køber fra
-Hvilket medie/forum sælger har fundet køber i
-Hvilken boligform køber har pt. (leje, fremleje, ejer)

Bestyrelsen ønsker endvidere at møde køber.

Tidligere blev en ansøger til den eksterne venteliste altid godkendt til den eksterne venteliste af bestyrelsen, hvis blot en andelshaver kunne anbefale vedkommende. Og hvis ansøger ikke kendte nogen andelshavere i forvejen, så blev ansøger kun afvist, hvis han tidligere var blevet ekskluderet af foreningen.

Men situationen i foreningen har selvfølgelig også ændret sig i de sidste år. Førhen flyttede ca. 1/3 af andelshaverne hvert år. Nu er der kun en enkelt der flytter hvert år.

Er der nogen der ved hvor grænsen går i forhold til at afvise folk der ønsker at købe en andelsbolig? Jeg og bestyrelsen er selvfølgelig bekendt med at man ikke må diskriminere i forhold til køn, race, religion seksuel orientering. Men jeg synes bestyrelsen er ude på tynd is, hvis de mener at foreningen er forbeholdt en bestemt aldersgruppe eller en bestemt indtægtsklasse/et bestemt erhverv.

Det skal nævnes at vores forening har eksklusionsbestemmelser hvis folk ikke betaler deres husleje. Så det burde være tilstrækkeligt efter min opfattelse.

Derudover skal det nævnes at der i den gamle vedtægt stod at bestyrelsen uden begrundelse kunne afvise folk fra den eksterne venteliste. En lignende formulering er ikke medtaget i de nye vedtægter. Men vil en sådan formulering såfremt den vedtages på næste generalforsamling kunne benyttes til at holde folk ude, som man i bestyrelsen af den ene eller anden grund ikke ønsker?
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf zuma » 2/08/2006 12:07

Som udgangspunkt må man kun afvise en køber, hvis der tidligere har været problemer med den pågældende køber i foreningen, være sig i form af pengerestance eller overtrædelse af husordenen, og at køber af denne grund tidligere har været ekskluderet.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf 4ndelshaveren » 2/08/2006 12:10

Det kan være en foranstaltning mod sort økonomi. Det er ikke urimelige spørgsmål, der stilles, så det må man kunne besvare, hvis man er hæderlig og vil have en AB bolig.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 2/08/2006 12:24

Hvis det er sorte penge, man vil søge at undgå, skulle man måske ikke have skrottet ventelisten og deslige.

Alternativet er vel, at foreningen direkte spørger til de sorte penge, idet det ret beset kun er sælger der straffes. Køber får - hvis han har underskrevet aftalen - sin andel.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf 4ndelshaveren » 2/08/2006 12:29

Ja, netop derfor vil en sortsælger tænke sig en ekstra gang, når han bliver pumpet for oplysninger om køber.

Skrotningen af venteliste kan netop have skærpet kravene, da køber kan være the boogie man... :smile1:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 2/08/2006 12:31

Jeg forstår blot ikke, at man ønsker at fjerne ventelisten med deraf følgende sikkerhedssystem for derefter at lave frit salg med indbygget krydsforhør.

En grund kunne måske være penge under bordet for de eksisterende andelshavere.........
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf AB KBH 2100 » 2/08/2006 16:46

Tak for de hurtige svar :smile2:

Jeg har dog svært ved at se, hvordan oplysninger om alder, beskæftigelse mv. kan afsløre om der er handlet med "penge under bordet". Hvis det er det bestyrelsen jagter, så ville det efter min opfattelse være betydeligt mere elegant, hvis de blot i overdragelsesaftalen, gjorde køber udtrykkeligt opmærksom på, at hvis køber er udsat for at skulle betale "penge under bordet", så kan køber uden risiko for at miste lejligheden, kræve pengene retur igen fra sælger?!

Tror også at bestyrelsen som er sammensat af fem forskellige personer vil få meget svært ved at lave "penge under bordet". Medmindre selvfølgelig at interviewet med køber kun kommer til at foregå under fire øjne med bestyrelsesformanden... :smile23:

Nåh hvorom alt er, hvis det ikke drejer sig om jagt på "penge under bordet". Synes I så ikke at det er lidt mange oplysninger at bede om i forbindelse med en almindelig overdragelse? Og hvis I ikke synes. Benytter I så samme fremgangsmåde i Jeres egen forening. F.eks. i forbindelse med opnotering på Jeres eksterne venteliste?
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf CHB » 2/08/2006 17:37

Til AB KBH 2100

Bestyrelsen har en pligt til at godkende nye medlemmer i en andelsboligforening, jv. Andelsboligloves § 6, stk. 2. Dvs., at en ansvarsbevidst bestyrelse vil underbygge godkendelser ved hjælp af informationer om de nye medlemmer, som den skal godkende.

En bestyrelsen kan kun nægte godkendelse af nye medlemmer, såfremt der er tungtvejende grunde hertil. Eksempelvis, vil en notorisk dårlig betaler eller en straffet pyroman kunne nægtes godkendelse.
Envher afvisning af et nyt medlem, skal kunne underbygges og holde i retten, netop for at undgå lemfældige afvisninger, baseret på usagligheder.

Man skal huske på, at en andelsboligforening netop er en forening. En samling mennesker, der samarbejder om en fælles sag. Nye medlemmer til foreningen må forventes at forståelse for dette, og derved forståelse for, at visse krav skal imødekommes.

Personligt vil jeg sætte pris på, at min bestyrelse stillede sig kritisk over for nye medlemmer og godkendelsen af disse, så notorisk dårlige betalere eller pyromaner ikke fik adgang til foreningen. Velvidende, at bestyrelsen naturligvis ikke kunne afvise på usaglige grundlag.

Med venlig hilsen

Christian
CHB
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27/04/2006 10:44

Indlægaf AB KBH 2100 » 4/08/2006 11:53

Christian,

Jeg er helt enig med dig i at en ansvarlig bestyrelse ikke bør lukke pyromaner, pædofile og voldsmænd ind i foreningen.

Men at stille krav om at ansøger skal oplyse alder og beskæftigelse mv. Det mener jeg er unødigt tidsspild. Jeg tror ikke på at det afslører en psykopat. Mange psykopater skulle efter sigende kunne være ganske charmerende når de vil opnå noget. Man risikerer også at bestyrelsen kommer til at lave en uensartet sagsbehandling fra gang til gang.

Hvis man som bestyrelse virkelig mener at man vil gøre en forskel, så synes jeg man i stedet skulle forlange at se en ren straffe attest...

Men det ved jeg selvfølgelig ikke om man må... Arbejdsgivere gør det jo i stigende omfang... Men jeg har aldrig set en vedtægt eller en bestyrelse der forlangte noget sådant...
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf zuma » 4/08/2006 14:03

Jeg tror, vi skal passe på, at vi ikke ryger ud på et skråplan, for hvor er grænsen? Vil vi kun have de unge og smukke ind i foreningerne eller hvad vil man opnå? Jeg tror man får vanskeligt ved at afvise folk, m.m. de har haft en episode i ejendommen tidligere eller deslige.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf moccha » 4/08/2006 14:12

AB KBH 2100 skrev:Hvis man som bestyrelse virkelig mener at man vil gøre en forskel, så synes jeg man i stedet skulle forlange at se en ren straffe attest...


Vil hellere at man udelukker dem, som er til fare for foreningen, dvs. de griske.
Lav en test med et bundt 1000-krs sedler, vift den foran deres næser og hold øje med om de får dollarstegn i øjnene. Hvis JA ----> duer ikke, uddd! :smile1:

Din idé med at fremvise en straffeattest falder helt til jorden, puttet i kassen med ordene "skrottede og langt-ude forslag". :smile6:

God weekend.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf CHB » 4/08/2006 15:10

Der findes ikke noget skråplan, da der skal lægges saglige grunde til en afvisning af en køber.
De saglige grunde skal kunne holde i retten, som formentlig tager sit udgangspunkt i almindelig retspraksis for diskrimination, racisme mv.
CHB
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27/04/2006 10:44

Indlægaf zuma » 4/08/2006 17:17

Enig, men at bede om rene straffeattester, så tror jeg man rydder det halve af Vesterbro (er selv Vesterbroer), det er et skråplan. Hvad er så det næste om man kunne spørge?
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron