Prisnedslag ved køb af sommerhus

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Prisnedslag ved køb af sommerhus

Indlægaf Vicky » 3/08/2006 10:52

Jeg bor sammen med min kæreste i hans hus og jeg har derfor været så forsigtig at fremleje min andelsbolig det seneste år. Men nu vil jeg gerne sælge min andelsbolig. Ifølge vedtægterne så kan jeg selv bestemme, hvem jeg vil sælge den til.

Jeg kiggede så i den blå avis og kunne her se at der var flere sælgere af sommerhuse, som gerne ville give prisnedsalg på sommerhuset, mod at man så solgte dem sin andelsbolig.

Min kæreste og jeg har overvejet at købe sommerhus, men har hidtil villet vente, fordi alle siger at priserne på sommerhuse falder nu. Men omvendt, hvis man kan få et prisafslag her og nu på ca. 100.000 kr. så er det jo fristende at slå til nu.

Men er det i det hele taget lovligt at sælge sin andelslejlighed mod et prisnedslag i et sommerhus. Det kunne jo opfattes som om man fik sorte penge. Der er godt nok mange annoncer og nogle af dem der annoncerer, skriver at det er fuldt lovligt?
Vicky
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3/08/2006 10:25

Indlægaf zuma » 3/08/2006 11:32

Jeg går ud fra, at du sælger til prisen, så er der intet galt, for sælger af sommerhuset er jo underlagt det frie marked, og kan sælge til den pris, de måtte ønske, og jeg går ikke ud fra, at prisen er så billig (altså under eks.vis den off. vurdering), at det er skattepligtigt for dig, men det er en anden sag.

Go for it :smile19:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf CHB » 3/08/2006 12:17

Til Vicky

Du bør være opmærksom på Andelsboliglovens §4, stk. 10. Den siger, at overdragelsen må ikke betinges af, at erhververen indgår anden retshandel, bortset fra køb af inventar, der er særligt tilpasset eller installeret i lejligheden.

Derfor bør du afvise, at et et prisnedslag for et sommerhus, skriftligt betinges af købet af din andel. Det vil kunne opfattes som betaling af sorte penge, hvilket er strafbart med op til 4. mdr.'s fængsel.

Ideen om, at sælgeren af sommerhuset handler med prisen på sit sommerhus mod at du sælger din andel til ham er vel hans egen sag, han prissætter jo selv sit sommerhus. Såfremt jeg var i din situation, ville jeg finde det attraktivt forhandle mig frem til en god pris for sommerhuset og så bagefter sælge han min andel.
CHB
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27/04/2006 10:44

Indlægaf zuma » 3/08/2006 12:22

Udmærket set CHB, men det er desværre forkert. I bemærkninger til bestemmelsen stpr bl.a. uanset formuleringen må det antages, at en overdragelse - foruden køb af fast inventar - kan betinges af, at sælgeren opnår en anden bolig (byttelejlighed), men ret skal være ret, det er ikke til at læse ud af den.

I øvrigt hedder bestemmelsen § 5, stk. 12, du må vist få opdateret din lovsamling :smile5:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf 4ndelshaveren » 3/08/2006 12:38

Der er givet et kompetent svar på andelsportal.dk om præcis det samme spørgsmål. Søg i rådgivningsarkivet.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 3/08/2006 13:04

Mit er mere kompetent :smile1:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf 4ndelshaveren » 3/08/2006 13:05

:smile8:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf CHB » 3/08/2006 15:35

Til Zuma

Ja, du kan betinge overdragelse til et bytte, altså at man overdrager sin andel under betingelsen af, at en anden bolig stilles til rådighed.

Du skal dog huske på, at byttet i dette tilfælde ikke drejer sig om andel til andel, men bytte til et sommerhus, hvor prisfastsættelsen er fri. Derfor kan en specificering af en prisnedsættelse ved sommerhuset opfattes som sorte penge, såfremt det nedskrives i overdragelsesaftalen.

Ved et bytte af andele, skal samme slags pris benyttes for begge andele: maksimalpris, maksimalpris - 10%, osv., så er det et reelt bytte.

Hvis Vicky får nedskrevet prisreduktionen på sommerhuset, som en betingelse i overdragelsesaftalen, udsætter hun sig selv for risiko i forbindelse med sorte penge.

Ja, min lovsamling var ikke opdateret. Du har ret i at det er §5, stk. 12.

Med venlig hilsen

Christian
CHB
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27/04/2006 10:44

Indlægaf zuma » 3/08/2006 18:58

Hej Christian

Jeg mener stadig ikke, at der er et problem, ligesom hvis du bytter dig til en anden lejlighed, og denne er "villig" til at sælge lejligheden til en billigere penge for eventuelt at få en større lejlighed. Det er ikke ulovligt, idet man godt må sælge sin andel billigere. Selvfølgelig vil det være et mindre selvmål at skrive intentionerne i aftalen, men det vil ikke medføre en ugyldighed.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf 4ndelshaveren » 3/08/2006 19:57

Svaret fra Andelsportal siger at det er ulovligt, men som sagt behøver man ikke udpensle detaljerne. Shhhh....
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 4/08/2006 08:04

Det er historien og hønen og ægget, men ja, vi siger det ikke til andre :smile3:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron