Må man eje to andelslejligheder?

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Må man eje to andelslejligheder?

Indlægaf Byfornyer » 21/01/2004 13:12

I forbindelse med byfornyelsessag er vi nogle andelshavere, der skal overtage nabolejligheden og dermed få sammenlagt to lejligheder.

Det er klart, at hvis to andelslejlgiheder skal lægges sammen, så skal der oprettes to nye andelsbeviser. Det vil først kunne ske, når lejlighederne fysisk er lagt sammen, dvs. efter byfornyelsen. Problemet er, at bestyrelsen ønsker at andelshaverne skal overtage nabolejligheden allerede før byfornyelsen og dermed i praksis eje to andelslejligheder - og dermed også sidde med to huslejer og dobbelt indskud, forstås.

Mig bekendt må man ikke eje to andelslejligheder, men ifølge hvad? Københavns kommune, andelsboligloven eller hvad og hvad er sanktionerne i givet fald?

Gerne hurtigt svar, da jeg skal til generalforsamling i aften den 21.01.04

Mvh
Byfornyer
Byfornyer
Novice
Novice
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6/11/2003 09:26

Indlægaf Byfornyer » 21/01/2004 13:13

Der skal naturligvis kun oprettes et nyt andelsbevis. Det var en fejl
Byfornyer
Novice
Novice
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6/11/2003 09:26

Indlægaf JN » 21/01/2004 13:41

Jeg går ud fra at alt med tilladelser m.m. fra københavns kommune er i orden. Man kan nemlig ikke blot sammenlægge som det passer en. Der er en mængde regler med samlet areal m.m.

Under forudsætning af, at det er i orden, og de lejligheder der skal overtages er fraflyttet kan man stille sig selv det spørgsmål:

a) Hvem betaler boligafgiften mens byggearbejdet står på? Gør foreningen det, ja så bidrager alle i foreningen altså fælles til den manglende indtægt.

b) Gør I det (dem der skal sammenlægges med de tomme lejligheder). Ja måske har du ret I at du teknisk i en periode kommer til at eje to andelslejligheder. Omvendt kunne man jo blot lave papirarbejdet inden og gøre de to lejligheder til 1 (selvom der måske stadig er en væg imellem). Dermed kan du ikke slippe, selvom der ombygges.

Uanset, synes jeg da det er rimelig du betaler boligafgiften....du får jo en meget større lejlighed og foreningen kan som sagt blot lave papirarbejdet inden byggearbejdet. Piber du ikke lidt? Jeg ville da være lykkelig hvis jeg kunne sammenlægge med nabolejligheden og få en meget større lejlighed. Det kan så godt være det koster dig et par ekstra huslejer (mens der bygges), men om du betaler indskuddet (går ud fra du prisen for andelen) den ene eller anden måned, kan da være lige fedt.

Indskuddet er det oprindelig indskud, da foreningen blev stiftet.
Andelens pris er andelsværdien+forbedringer

P.S. Det med du ikke må have to andelslejligheder er dels fordi der i København er en generel regel om at du kun må have en bopæl i kommunen. Det kan du jo ikke opfylde med 2 lejligheder, hvor du begge steder har bopælspligt. Dels kan det være indskrevet i jeres vedtægter.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 21/01/2004 14:03

Lidt mere om byfornyelse på http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... .php?t=110
og om sammenlægning på http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... m.php?f=35

Du skal eje begge andele før byfornyelse for efterfølgende at kunne opnå byfornyelsesboligsikring.

Ifølge andelsboligloven må man kun eje 1 andel, men da køb af nr. 2 sker med henblik på sammenlægning er det ok med en lille overgangsperiode. Du skal selv betale boligafgiften i byggeperioden, men til gengæld skal du ikke betale husleje i genhusningslejligheden.
Senest rettet af Admin. Jens Arentoft 14/09/2008 23:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Byfornyer » 21/01/2004 14:51

Ok, du kan have ret, at jeg måske piver lidt. Men en ting er at pive, noget andet er hvad reglerne er :-). Vores vedtægter følger ABFs standardvedtægter, hvori der står, at man kun må have en andel i foreningen. Så iflg. vedtægterne må jeg ikke. Hvis reglerne skal følges, så skal der udarbejdes en vedtægtsændring for at jeg kan eje to lejligheder. Man kan så vælge at se bort fra det og det vil man givetvis gøre, men det står altså i vedtægterne.

Jeg har i øvrigt fundet ude af, at den såkaldte boligreguleringslov fra en gang i 40'erne siger, at man ikke må have to lejemål/andelsboliger, men når der er tale om midlertidige forhold, så vælger kommunerne ikke at gøre noget.

Jeg har en kommentar til det som du skriver, at man skal eje begge andele før byfornyelse for at kunne opnå byfornyelsesboligsikring:

Min andelsforening har fået et brev fra kommunens socialcenter, der skriver, at betingelsen for at få byfornyelsesboligsikring er, at man har betalt gl. boligafgift én måned før den forhøjede boligafgift træder i kraft. Dvs. hvis vi flytter tilbage i den byfornyede andelsforening den 1. oktober - og jeg først køber den anden lejlighed pr. 1. oktober og andelsforeningen først sætter huslejen op pr. 1 november, så skulle vi kunne være sikre på at få byfornyelsesboligsikring. Sådan tolker jeg det, men hvis du har eksempler på det modsatte må du meget gerne sige til.

mvh
Byfornyer
Byfornyer
Novice
Novice
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6/11/2003 09:26

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 21/01/2004 15:15

Ifølge boligstøttevejledningen VEJ nr 103 af 23/10/2002

"166. Boligtagere, hvis lejlighed forbedres, herunder udvides i henhold til byfornyelsesbeslutning eller en godkendt saneringsplan, har ret til boligsikring efter § 25, jf. stk. 7.

En husstand, der ved en byfornyelse eller sanering bliver boende i den hidtidige, men forbedrede bolig, får således ret til boligsikring efter § 25.

Der kan udbetales boligsikring efter § 25 til den person, der på forbedringstidspunktet er lejer af eller har ret til at fortsætte lejemålet, hvortil boligsikring ydes efter § 25, i henhold til lejelovens §§ 75-77a. Et husstandsmedlem, der ikke opfylder betingelserne for at fortsætte lejemålet, kan herefter ikke erhverve retten til udbetaling af saneringsboligsikring.

Det er endvidere en betingelse for at få boligsikring efter § 25, stk. 7, at lejeren har beboet lejligheden både på tidspunktet for varslingen af lejeforhøjelsen som følge af forbedringen og på tidspunktet for lejeforhøjelsens ikrafttræden. Lejeren vil kunne få boligsikring efter § 25, stk. 7, selv om lejeren på indflytningstidspunktet måtte være gjort bekendt med, at der vil blive gennemført en lejeforhøjelse som følge af forbedringer i henhold til en godkendt saneringsplan eller byfornyelsesbeslutning. Størrelsen af lejeforhøjelsen må dog ikke være kendt for lejeren på indflytningstidspunktet."

189. Til husstande, som ikke er omfattet af § 25 eller § 25a, kan der i medfør af § 27 ydes en lignende støtte i følgende tilfælde:
A. Andelshavere i en privat andelsboligforening, hvis boligafgift stiger som følge af forbedringsarbejder, vedligeholdelse og istandsættelse, udført efter en beslutning i henhold til byfornyelsesloven, eller lov om byfornyelse og boligforbedring eller efter påbud i henhold til saneringsloven, jf. § 27, stk. 1. Det er en betingelse, at andelshaveren har overtaget lejligheden inden arbejdernes færdiggørelse og både har beboet andelsboligen og afholdt den hidtidige boligafgift mindst en måned inden boligafgiftsstigningen.

Links til retsinfo.dk

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/C2002/0010360.htm#K11

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/C2002/0010360.htm

Som du kan se er der tale om komplicerede regler.

>>betalt gl. boligafgift én måned før den forhøjede boligafgift træder i kraft.<< Fandtes tidligere i boligstøttevejledning nr. 196 af 16/11 1994.

>>først køber den anden lejlighed pr. 1. oktober og andelsforeningen først sætter huslejen op pr. 1 november<<
I visse tilfælde kan det lade sig gøre, f.eks. hvis de udvendige arbejder på ejendommen udføres som det sidste i byggeriet. Boligafgiften skal sættes op når byggeriet er afleveret.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron