Skal jeg gå i retten? (Salgsgebyrer)

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Skal jeg gå i retten? (Salgsgebyrer)

Indlægaf bayswater » 3/07/2007 11:29

Historien er som følger:

Jeg har for kort tid siden solgt min andelslejlighed. Da jeg modtog den endelige opgørelse i forbindelse med salget, var flg. fratrukket overdragelsessummen:

- 1750 kr (gebyr til admin) - fair nok, det er tilmed set dyrere
- 6856 kr ("andelsboligf. gebyr") - svarende til 1% af salgsprisen

Affæren drejer sig om "andelsboligf. gebyret". Det skal siges, at jeg på INTET tidspunkt har hørt om eller fået noget på skrift omkring dette "andelsboligf. gebyr" på 1%. Det fremgår ikke af hverken vedtægter eller andet skriftligt, jeg har modtaget.

Opfordret af andre af forummets brugere læs evt. (og en advokat fra advokatvagten) der alle mente, at gebyret var uretmæssigt opkrævet skrev jeg følgende brev til bestyrelsen:

I forbindelse med salget af min lejlighed har jeg nu modtaget den afsluttende afregning fra administrator. Fratrukket salgsprisen er udover et gebyr til administrator for papirarbejdet et for mig uretmæssigt opkrævet gebyr; ”andelsboligf. gebyr” på 6.856 kr.

Jeg vil godt understrege, at jeg på intet tidspunkt er blevet oplyst om et sådan gebyr i forbindelse med salg af lejlighed, ligesom jeg aldrig (hverken i forbindelse med køb eller salg af lejlighed) har modtaget noget skriftligt materiale, der beskriver eller nævner det.

Et hvilket som helst gebyr, udover det normale gebyr til administrator, kræver udtrykkelig vedtægtsmæssig hjemmel, hvilket ikke er tilfældet ifølge foreningens vedtægter, hvori intet er angivet vedrørende gebyret. Dertil kommer, at evt. opkrævede gebyrer som minimum er ”rimelige”, i forhold til den modydelse der leveres. Dette mener jeg ydermere på ingen måde er tilfældet. Jeg undrer mig desuden over, at der intet fremgår af regnskaberne omkring denne indtægt?

Jeg kan oplyse, at jeg har diskuteret problemstillingen med en advokat, som var af den klare opfattelse, at gebyret skal tilbagebetales. I første omgang vil jeg dog gerne modtage den fornødne dokumentation for opkrævningen af gebyret. Sker dette ikke indenfor 14 dage, vil jeg gå videre med sagen.



Jeg har nu modtaget følgende fra administrator:

Du har gjort indsigelse mood opkrævning af andelsforeningens gebyr på 1% af overdragelsessummen ved salg af din andel.

Gebyret blev besluttet af bestyrelsen i 1989 og tiltrådt af generalforsamlingen under bestyrelsens beretning i 1990. Gebyret er opkrævet lige siden uden indsigelse fra fraflyttede andelshavere.

Gebyret har hidtil dækket foreningens omkostninger til opretholdelse af ventelister, vurdering af lejligheder m.v. og et eventuelt overskud har været henlagt til reparationer af trappeopgange, idet disse jo netop ved flytninger påføres mange småskader.

I forbindelse med beslutningen om valuarvurdering var der endvidere enighed om, at udgifterne til denne vurdering skulle dækkes af sælgerne af lejligheder. Ca. halvdelen af det opkrævede gebyr vil medgå til dette.

Du er første gang gjort bekendt med salgsgebyret, da du købte lejligheden. Ved den obligatoriske gennemgang af praktiske forhold ved overdragelsen bliver det bl.a. oplyst om den praktiske indbetaling af købesummen, overdragelse af nøgler, aflæsning af gas, el og varme og at afregningen overfor sælger sker ca. 2 uger efter overtagelsesdagen og at der i denne forbindelse sker fradrag for salgsgebyr og gebyr til andelsboligforeningen. Det er sikkert gået i glemmebogen.

Men da du fik fremsendt salgsopstillingen, som du senere udfyldte med oplysninger om sælger samt overdragelsestidspunkt m.v. stod der udtrykkeligt i følgeskrivelsen, at disse gebyrer vil blive opkrævet. Senest blev du selvfølgelig gjort bekendt med gebyrerne da vi skrev papirer med køberen af din lejlighed og de praktiske forhold blev gennemgået. Du har ikke ved nogen af disse lejligheder gjort indsigelse mod gebyret.

Det er ikke korrekt, at der i vedtægterne udtrykkeligt skal nævnes hvilke gebyrer, der kan opkræves hos foreningens medlemmer. Da der i nogle foreninger efterhånden opkræves mange og ganske væsentlige gebyrer, er der nu ved at udvikle sig en praksis for at indføje disse i vedtægterne. Men så længe de alene dækker forhold der ligger ud over den almindelige løbende drift af foreningen er dette ikke et nødvendigt opkrævningsgrundlag for gebyrer.

Men selvfølgelig har bestyrelsen da taget din indsigelse til efterretning og der vil i oplysningsfolderen om foreningen nu blive indføjet oplysning om de gebyrer, der vil kunne blive opkrævet hos andelshaverne som en yderligere sikring af, at disse ikke vil kunne virke overraskende.



Dertil skal siges at:
- Jeg blev oplyst om gebyret ifm. køb = ikke korrekt
- Gebyret stod i følgeseddel sendt sammen med salgsopstilling = ikke korrekt, der var ganske enkelt ikke nogen følgeseddel med
- Jeg blev oplyst om det, da køberne skrev under = heller ikke korrekt

At manden tilmed siger at jeg nok bare har glemt det er grinagtigt - særligt da manden i sin rolle som administrator har glemt utallige gange at sende andelsbeviser til andelshavere. Trods gentagne henvendelser har flere BOGSTAVELIGT ventet flere år på at få deres andelsbevis. Dem der har lyst til flere groteske historier om vores admin/forening er velkomne til at læse mine tidligere indlæg.


Spørgsmålet er nu - skal jeg gå videre med det? Det drejer sig om knap 7000 kr og jeg har mest af alt lyst til at sige "F*CK JER" og så komme videre, bare for at slippe for dem. Men jeg dirrer nærmest af harme over deres løgnagtige snak og synes på den anden side, at det ikke kan være rigtigt at de IGEN og IGEN slipper fra det her...
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf aratan » 3/07/2007 11:41

Du har ikke modtaget det du bad om, nemlig dokumentation for gebyret.

Umiddelbart ville jeg bede om at få tilsendt en kopi af referatet fra bemeldte GF i 1990 og se om det vitterligt er nævnt der. Derudover dokumentation for at du er informeret om gebyret ved de nævnte lejligehder, hvis de kan det...

Helt generelt mener jeg dog:

En bestyrelse kan ikke beslutte et sådant gebyr
et sådant gebyr kan ikke besluttes som et led i bestyrelsens beretning

At det har været opkrævet siden da uden indsigelse gør det ikke mere korrekt...

Jeg ville gå videre med sagen.

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/07/2007 11:55

Her omtales nogle domme om overdragelsesgebyrer
http://www.ejendomsadministration.nu/andelshonorar.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf bayswater » 3/07/2007 12:13

Admin. Jens Arentoft skrev:Her omtales nogle domme om overdragelsesgebyrer
http://www.ejendomsadministration.nu/andelshonorar.htm


Der har jeg allerede været :) Det omhandler jo også "papirpengene" til admin, som jeg læser det:

opkræve et særskilt honorar for udarbejdelse af slutsedler


vederlag for administrators arbejde i forbindelse med salg af en lejlighed


Bemærk - det har jeg jo også betalt (de 1750 kr) og det er jeg helt indforstået med.
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf moccha » 3/07/2007 16:07

Jeg ville gå videre med sagen.

Svaret du har modtaget, er en sludder for en sladder, det ville helt sikkert provokere min blindtarm til at fortsætte.
Jeg ville endnu engang bede om dokumentation for at der kan trækkes 1% af salgssummen - som du selv nævner, har du jo allerede betalt det "normale" gebyr for salget.

Sagen kan hurtigt komme til at koste mere end 6.856,- kr. men for mig er beløbet egentlig underordnet.
Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af, hvor længe de vil spille med.



zumaaaaa, hvor er du blevet af?
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf zuma » 3/07/2007 19:29

Gebyrer kan ikke opkræves med mindre de er særligt hjemlet i vedtægterne.

Jens kunne man tænke sig en funktion, hvor jeg kunne se, hvilke indlæg, der ikke er besvaret? Jeg har 229 ubesvarede indlæg, og hvis jeg ikke besvarer dem alle og logger ud eller tiden løber fra mig, så kan jeg ikke se, hvilken indlæg, der er tilbage, med mindre jeg leder alle trådene igennem efter dato?
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/07/2007 22:13

Jeg mener ikke at gebyret på 1% skal accepteres.
Gebyret har hidtil dækket foreningens omkostninger til opretholdelse af ventelister, vurdering af lejligheder m.v. og et eventuelt overskud har været henlagt til reparationer af trappeopgange,

Ventelister og trappeopgange er for langt ude, men vurdering af lejligheden kunne måske komme på tale.

Zuma, der kan sikkert installeret en søgefunktion til at opliste de ubesvarede indlæg, men jeg vil helst begrænse antallet af ændringer i programmet da det giver meget besvær ved de løbende programopdateringer. Hvor ser du de 229 ubesvarede ?

Funktionen "Nye emner" er også en slags søgefunktion.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf bayswater » 4/07/2007 08:24

Admin. Jens Arentoft skrev:Ventelister og trappeopgange er for langt ude, men vurdering af lejligheden kunne måske komme på tale.


I mit konkrete tilfælde var hverken admin el. formand oppe i min lejlighed for at vurdere - for jeg havde ikke lavet nævneværdige forbedringer, som jeg ønskede penge for. Men det er vel fast procedure...

Jeg tror ganske enkelt ikke, at admin HAR dokumentationen (længere?). Min underbo - der er i præcis samme situation - har ringet til ham utallige gange og bedt om dokumentation for gebyret. Han foreslog endda, at han (dvs. min underbo) bare kunne køre forbi admins adresse for at SE dokumentet (da admin tilsyneladende ikke ville SENDE noget til ham). Til sidst fik han at vide, at han havde ikke krav på at se nogen dokumentation - og at han ikke skulle ringe igen :-s

Jeg vil prøve i første omgang at rykke for dokumentationen endnu en gang. Hvis ikke det sker vil jeg formentligt gå videre med det. Kan man i den forbindelse som privatperson sende en sag til inkasso - eller skal man omkring en advokat?

Tusind tak til alle for input!
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf aratan » 4/07/2007 09:58

Advokat vil nok være en go ide...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 4/07/2007 10:39

I sagen der blev behandlet i dommen fra 1983 forsøgte man at opkræve 2.217 kr. i "indskud" men det blev afvist.
De 1.000 kr. i overdragelsesgebyr blev godkendt.

Den fulde dom er her i PDF-format
http://www.andelsbolig-debat.dk/ufr1983-810.pdf
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf bayswater » 4/07/2007 17:49

Jeg vil godt lige uddybe følgende:

- Jeg blev oplyst om gebyret ifm. køb = ikke korrekt, hvilket vidner kan bekræfte.

- Gebyret stod i følgeseddel sendt sammen med salgsopstilling = ikke korrekt, der var ganske enkelt ikke nogen følgeseddel med. Jeg fik ikke "fremsendt" salgsopstillingen - men fik den udleveret af formanden. Der var ingen(!) følgeseddel med.

- Jeg blev oplyst om det, da køberne skrev under = heller ikke korrekt, hvilket køber kan bevidne. Køber understreger desuden at han heller ikke selv har hørt eller modtaget noget information omkring gebyret.


Nu prøver jeg i første omgang at rykke for dokumentationen. Min underbo har allerede haft en advokat inde over. Administrator har ikke reageret på deres henvendelse, hvorfor advokaten nu vil sende sagen til inkasso. Det er hovedrystende...
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf Andels And » 4/07/2007 19:03

Hej Bayswater

Kunne du se om andelsboligf. gebyr er blevet bogført gennem årene?
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf bayswater » 5/07/2007 08:14

Andels And skrev:Hej Bayswater

Kunne du se om andelsboligf. gebyr er blevet bogført gennem årene?


Hej, det fremgår ikke af regnskabet - ikke som en selvstændig post i hvert fald. De siger, at det er gået ind under andre poster osv. - men som alt andet i foreningen er det fuldstændig mudret og uigennemskueligt.
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf Andels And » 5/07/2007 14:19

Det burde revisoren kunne sige mere om... det burde stå som en selvstændigpost under indtægter - hvor mange poster under indtægter kan der være udover boligafgift, vaskeri, renteindtægter, offentlig tilskud???
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf bayswater » 5/07/2007 18:06

Andels And skrev:Det burde revisoren kunne sige mere om... det burde stå som en selvstændigpost under indtægter - hvor mange poster under indtægter kan der være udover boligafgift, vaskeri, renteindtægter, offentlig tilskud???


De eneste indtægts-poster vi har i regnskabet er husleje og vaskeri, så hvordan gebyret passer ind der, har jeg heller ingen ide om...
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf aratan » 5/07/2007 20:57

Dvs der er tale om penge som opkræves uden hjemmel og som ikke kan redegøres for efterfølgende? Det lugter lidt af svindel...

Du bor der ikke længere, er det korrekt forstået? Kender du andre andelshaver som stadig bor der? Som kan tage dette op på en GF og efterfølgende følge op på sagen mod den tidligere bestyrelse?

Mvh,

Aratan
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf bayswater » 6/07/2007 10:35

aratan skrev:Dvs der er tale om penge som opkræves uden hjemmel og som ikke kan redegøres for efterfølgende? Det lugter lidt af svindel...

Du bor der ikke længere, er det korrekt forstået? Kender du andre andelshaver som stadig bor der? Som kan tage dette op på en GF og efterfølgende følge op på sagen mod den tidligere bestyrelse?

Mvh,

Aratan


Jeg bor der ikke længere, nej, men kender en del, der bor der endnu. Du drømmer ikke om, hvilket cirkus den forening er (læs evt. mine andre indlæg). Men - de siger jo, at der ér dokumentation for det - men de fremviser det åbenbart ikke trods gentagne henvendelser. De siger desuden, at indtægten er gået ind under en anden post i regnskabet. Det er muligt - men det er ganske givet ikke den korrekte måde at gøre det på.
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf Repo » 10/07/2007 08:35

Helt generelt gælder det for "gebyrer" overfor privatpersoner, at de skal stå mål med det arbejde som opkræveren har.

Jeg synes at du skal overveje en principiel retssag, især hvis du har en forsikring med indbygget retshjælpsdækning.

Gebyrets størrelse er åbentlys urimeligt, for hvis det er vedtaget i 1990 er tiden jo løbet fra størrelsen. I 1990 var andelsværdien måske 100.000 kroner og gebyret derfor 1.000 kroner. Og arbejdet er jo ikke blevet 6 gange større fordi din lejlighed er steget i værdi.
Repo
Repo
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8/07/2004 14:12
Geografisk sted: København

Indlægaf bayswater » 21/08/2007 14:08

Min underbo (der er i samme situation som mig) har nu været omkring en advokat. Samme advokat modtog ca. det samme brev, som jeg har angivet øverst - dog i en lidt mere "proffessionel" tone. Han har stadig ikke modtaget nogen dokumentation. Sagen er sendt til inkasso. I mellemtiden er administratoren blevet syg - en passende undskyldning, som han har brugt flere gange omkring samtidigt med foreningens generalforsamling (der nu er udskudt igen pga. hans sygdom). På samme GF skal der netop stemmes om, hvorvidt han skal sparkes ud.

I mellemtiden har jeg hørt at min tidligere nabo (som solgte 4 måneder ca. før mig) fik at vide, at han IKKE skulle betale gebyret, da han selv havde fundet køberen. Ikke nok med at de bøjer reglerne efter forgodtbefindende - jeg har også selv fundet min køber.

Der foregår så meget fusk i den forening (dem der har læst mine tidligere indlæg - læs: klagesange - ved eksempelvis at admin fik dom for underslæb for ½ år siden).

Jeg sendte i øvrigt endnu et brev til admin - hvor jeg påpegede at jeg IKKE havde hørt om pågældende gebyr (som han skrev i sit brev) og bad endnu en gang om at modtage dokumentation for det. Jeg har (naturligvis) aldrig hørt fra ham igen...

Det er hovedrystende...

Jeg har valgt at "koble" mig på min underbos sag - da det både er dyrt og unødvendigt at ha' to advokater igang om samme emne på samme tid. Hvis det ender med, at han får gebyret tilbagebetalt forventer jeg det samme vil gøre sig gældende for mig. Men sikkert ikke uden endnu en slåskamp - hvor er det dog trættende...
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf bayswater » 30/08/2007 21:15

Jeg synes, den her sag bliver mere og mere grotesk. Jeg ved fra en kilde i bestyrelsen, at admin/formand forleden til bestyrelsesmødet selvtilfreds kunne fortælle, at de havde fået lukken munden på undertegnede og min underbo. De havde ikke hørt mere fra os, blev det fortalt. Det er - som de tålmodige læsere her på forum ved - usandt; jeg har netop skrevet retur til admin og endnu en gang bedt om dokumentation. På samme møde hoverer de i øvrigt, mens de siger - at hører de mere fra os kan de jo passende trække 2-års reglen (hvor vi skal betale skat af fortjenesten) frem og smide i hovedet på os. (Jeg boede selv i ejendommen i 7 år, derudover kan jeg forstå, at reglen blev afskaffet for ca 15 år siden.)

Jamen det er hovedrystende. Resten af bestyrelsen er nikkedukker, der blot tager deres ord for gode varer.

Det hele bliver ENDNU mere absurd af, at min underbo nu har fået at vide af sin advokat, at han skal undersøge om foreningen vil være MED til at stævne administratoren?! Det giver da SLET ingen mening. Selvfølgelig vil de ikke det - desuden er man vel efter foreningen og ikke admin, der vel i princippet bare er talerør for foreningen? Advokaten var desuden bange for, hvad admin "kunne ha' i ærmet", og han sluttede, at det eneste der næsten var tilbage var denne stævning. Selvsamme ville i øvrigt koste godt 12.000 kr at få sat i værk - og så falder det hele jo til jorden - da min underbo (ligesom jeg) "kun" er snydt for 6500 ca. Jeg synes slet ikke, det hænger sammen - og jeg kan næsten ikke tro, at advokaten ikke fatter hvad det drejer sig om?! Men han har fra starten lydt som om, det var admin, de var efter og ikke foreningen?!

Hvis man skal ha' fat i en advokat, hvordan sikrer man sig så, at vedkommende er ekspert på området?

*Suk*
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf Christian21 » 31/08/2007 09:53

Hej Bayswater

Jeg har sporadisk kendeskab til dette firma http://www.gangsted-rasmussen.dk/, og de virker seriøst inde i stoffet. Tvivler dog på de er billige, men en indledende diskution af sagen kan nok afklare en hel del.

Har fuld forståelse for din sag, men som du selv nævner kan omkostningerne blive for store. Undersøg evt. om din retshjælpsforsikring kan dække nogle omkostninger ghvis du skal rettens vej.

Christian21
Christian21
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/10/2006 14:23

Indlægaf bayswater » 3/09/2007 08:32

Christian21 skrev:Hej Bayswater

Jeg har sporadisk kendeskab til dette firma http://www.gangsted-rasmussen.dk/, og de virker seriøst inde i stoffet. Tvivler dog på de er billige, men en indledende diskution af sagen kan nok afklare en hel del.

Har fuld forståelse for din sag, men som du selv nævner kan omkostningerne blive for store. Undersøg evt. om din retshjælpsforsikring kan dække nogle omkostninger ghvis du skal rettens vej.

Christian21


Hej Christian,

Tak for din besked. Jeg kommer selv fra Aalborg-egnen og vil i første omgang se, om ikke der findes nogle "tilsvarende" i nabolaget. Har tjekket med min forsikring der "formentligt" godt vil dække det (det nærmer sig deres bagatel-grænse, men hende jeg snakkede med mente godt, de ville dække, da sagen lød fhv. ukompliceret). Der er dog en selvrisiko på 2500,- Nu render jeg forbi advokatvagten - de må næsten kunne anbefale en passende advokat...

Hilsen
Bayswater
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf Peter » 10/09/2007 11:41

zuma skrev:Jens kunne man tænke sig en funktion, hvor jeg kunne se, hvilke indlæg, der ikke er besvaret? Jeg har 229 ubesvarede indlæg, og hvis jeg ikke besvarer dem alle og logger ud eller tiden løber fra mig, så kan jeg ikke se, hvilken indlæg, der er tilbage, med mindre jeg leder alle trådene igennem efter dato?


Måske en af disse 2 søgefunktioner?

http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... unanswered

http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... d=newposts
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron