Jeg har for kort tid siden solgt min andelslejlighed. Da jeg modtog den endelige opgørelse i forbindelse med salget, var flg. fratrukket overdragelsessummen:
- 1750 kr (gebyr til admin) - fair nok, det er tilmed set dyrere
- 6856 kr ("andelsboligf. gebyr") - svarende til 1% af salgsprisen
Affæren drejer sig om "andelsboligf. gebyret". Det skal siges, at jeg på INTET tidspunkt har hørt om eller fået noget på skrift omkring dette "andelsboligf. gebyr" på 1%. Det fremgår ikke af hverken vedtægter eller andet skriftligt, jeg har modtaget.
Opfordret af andre af forummets brugere læs evt. (og en advokat fra advokatvagten) der alle mente, at gebyret var uretmæssigt opkrævet skrev jeg følgende brev til bestyrelsen:
I forbindelse med salget af min lejlighed har jeg nu modtaget den afsluttende afregning fra administrator. Fratrukket salgsprisen er udover et gebyr til administrator for papirarbejdet et for mig uretmæssigt opkrævet gebyr; ”andelsboligf. gebyr” på 6.856 kr.
Jeg vil godt understrege, at jeg på intet tidspunkt er blevet oplyst om et sådan gebyr i forbindelse med salg af lejlighed, ligesom jeg aldrig (hverken i forbindelse med køb eller salg af lejlighed) har modtaget noget skriftligt materiale, der beskriver eller nævner det.
Et hvilket som helst gebyr, udover det normale gebyr til administrator, kræver udtrykkelig vedtægtsmæssig hjemmel, hvilket ikke er tilfældet ifølge foreningens vedtægter, hvori intet er angivet vedrørende gebyret. Dertil kommer, at evt. opkrævede gebyrer som minimum er ”rimelige”, i forhold til den modydelse der leveres. Dette mener jeg ydermere på ingen måde er tilfældet. Jeg undrer mig desuden over, at der intet fremgår af regnskaberne omkring denne indtægt?
Jeg kan oplyse, at jeg har diskuteret problemstillingen med en advokat, som var af den klare opfattelse, at gebyret skal tilbagebetales. I første omgang vil jeg dog gerne modtage den fornødne dokumentation for opkrævningen af gebyret. Sker dette ikke indenfor 14 dage, vil jeg gå videre med sagen.
Jeg har nu modtaget følgende fra administrator:
Du har gjort indsigelse mood opkrævning af andelsforeningens gebyr på 1% af overdragelsessummen ved salg af din andel.
Gebyret blev besluttet af bestyrelsen i 1989 og tiltrådt af generalforsamlingen under bestyrelsens beretning i 1990. Gebyret er opkrævet lige siden uden indsigelse fra fraflyttede andelshavere.
Gebyret har hidtil dækket foreningens omkostninger til opretholdelse af ventelister, vurdering af lejligheder m.v. og et eventuelt overskud har været henlagt til reparationer af trappeopgange, idet disse jo netop ved flytninger påføres mange småskader.
I forbindelse med beslutningen om valuarvurdering var der endvidere enighed om, at udgifterne til denne vurdering skulle dækkes af sælgerne af lejligheder. Ca. halvdelen af det opkrævede gebyr vil medgå til dette.
Du er første gang gjort bekendt med salgsgebyret, da du købte lejligheden. Ved den obligatoriske gennemgang af praktiske forhold ved overdragelsen bliver det bl.a. oplyst om den praktiske indbetaling af købesummen, overdragelse af nøgler, aflæsning af gas, el og varme og at afregningen overfor sælger sker ca. 2 uger efter overtagelsesdagen og at der i denne forbindelse sker fradrag for salgsgebyr og gebyr til andelsboligforeningen. Det er sikkert gået i glemmebogen.
Men da du fik fremsendt salgsopstillingen, som du senere udfyldte med oplysninger om sælger samt overdragelsestidspunkt m.v. stod der udtrykkeligt i følgeskrivelsen, at disse gebyrer vil blive opkrævet. Senest blev du selvfølgelig gjort bekendt med gebyrerne da vi skrev papirer med køberen af din lejlighed og de praktiske forhold blev gennemgået. Du har ikke ved nogen af disse lejligheder gjort indsigelse mod gebyret.
Det er ikke korrekt, at der i vedtægterne udtrykkeligt skal nævnes hvilke gebyrer, der kan opkræves hos foreningens medlemmer. Da der i nogle foreninger efterhånden opkræves mange og ganske væsentlige gebyrer, er der nu ved at udvikle sig en praksis for at indføje disse i vedtægterne. Men så længe de alene dækker forhold der ligger ud over den almindelige løbende drift af foreningen er dette ikke et nødvendigt opkrævningsgrundlag for gebyrer.
Men selvfølgelig har bestyrelsen da taget din indsigelse til efterretning og der vil i oplysningsfolderen om foreningen nu blive indføjet oplysning om de gebyrer, der vil kunne blive opkrævet hos andelshaverne som en yderligere sikring af, at disse ikke vil kunne virke overraskende.
Dertil skal siges at:
- Jeg blev oplyst om gebyret ifm. køb = ikke korrekt
- Gebyret stod i følgeseddel sendt sammen med salgsopstilling = ikke korrekt, der var ganske enkelt ikke nogen følgeseddel med
- Jeg blev oplyst om det, da køberne skrev under = heller ikke korrekt
At manden tilmed siger at jeg nok bare har glemt det er grinagtigt - særligt da manden i sin rolle som administrator har glemt utallige gange at sende andelsbeviser til andelshavere. Trods gentagne henvendelser har flere BOGSTAVELIGT ventet flere år på at få deres andelsbevis. Dem der har lyst til flere groteske historier om vores admin/forening er velkomne til at læse mine tidligere indlæg.
Spørgsmålet er nu - skal jeg gå videre med det? Det drejer sig om knap 7000 kr og jeg har mest af alt lyst til at sige "F*CK JER" og så komme videre, bare for at slippe for dem. Men jeg dirrer nærmest af harme over deres løgnagtige snak og synes på den anden side, at det ikke kan være rigtigt at de IGEN og IGEN slipper fra det her...