Andelssalg med klausul om betaling af fremtidig stigning

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Andelssalg med klausul om betaling af fremtidig stigning

Indlægaf Kibbbs » 22/01/2008 12:33

Jeg sidder som rådgiver i en bank, og har nu 2 gange haft kunder som ved køb af andelslejlighed, har skulle underskrive et dokument som giver sælger ret til at mødtage en evt. stigning på den kommende GF efter overtagelsen. Er det ikke imod maksimalprisbestemmelserne?

Det ene ex er en kunden som overtager lejligheden den 1. feb. 2008 og GF er den 1. maj. 2008. Køber skal så udrede en evt. stigning som kan komme ved GF til sælger, idet de siger, at værdistigningen stammer fra regnskabsåret 2007, som ikke er afsluttet endnu! Kan det passe?
Kibbbs
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/03/2005 21:59
Geografisk sted: København

Indlægaf skjoth » 22/01/2008 13:07

Der er mig bekendt mulighed for sådanne en klausul ifølge andelsboligloven. Jeg er ikke jurist, men min fornemmelse er, at klausulen skal formuleres helt præcist for at et krav på øget betaling kan gøres gældende. Kravet vil sikkert også kunne gå den anden vej, hvis andelskronen sænkes.
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27

Indlægaf kontapus » 28/01/2008 13:41

Det er endnu ikke endelig afgjort i retspraksis hvorvidt sådanne prisreguleringsklausuler er lovlige eller ulovlige. Spørgsmålet har efterhånden været prøvet et par gange, men det er faldet lidt forskelligt ud.

Fx fastslår en dom der er offentligt gjort i Tidsskrift for bolig- og byggeret, at en sådan regulering er i strid med maksimalprisbestemmelse, mens andre der er offentliggjort i grundejernes domssamling har fastslået at det godt kan tillades.

Tal nærmere med din banks jurister om nuancerne - det er ikke et emne der lige lader sig forklare herinde.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster