En anden bød over og nu løber sælger fra aftalen

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

En anden bød over og nu løber sælger fra aftalen

Indlægaf mariat » 29/03/2008 17:58

Vi håber nogen herinde kan give deres mening til kende:
For 14 dage siden kiggede på et fint kolonihavehus på andelsbasis. Vi bød 650.000 kr., sælger vendte tilbage og tilbød os det for 750.000, vi bød herefter 725.000 og sælger endte til sidst med at tilbyde os det til 737.000 kr.

Den pris takkede vi ja til (al korrespondance findes på mail), og sælger skrev med det samme tilbage, at det lød dejligt og at hun ville få en advokat til at udfærdige en købskontrakt på mandag. Derefter fik vi mail med en masse praktiske ting, ekstraordinær generalforsamling i kolonihaven og hvordan det hele praktisk skulle foregå, at hun gerne ville have at vi overtog 1.4 eller 15.4.

Vi har altså et tilbud fra sælger på køb af andelshaven, en mail med vores accept og en mail tilbage hvor hun kvitterer for vores mail og siger at vi har en aftale.

Sælger skriver så tilbage i dag, at hun har fået et højere bud, og at hun sælger det til den anden interesserede køber. Det kan vel ikke være rimeligt eller i overenstemmelse med aftaleloven, eftersom vi har indgået aftale på skrift (godt nok ikke med underskrift), at sælger kan løbe fra en aftale om salg til en pris sælger selv har tilbudt os, hvis vi godtog indenfor en tidsfrist – som vi overholdte?

Hvad mener I?
mariat
Novice
Novice
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26/01/2005 13:43

Indlægaf AB KBH 2100 » 31/03/2008 01:41

I min kolonihaveforening bliver en handel først gyldig når både køber og sælger har underskrevet aftalen på administrators kontor. Kolonihaven skal blandt andet have sit indskud vedr. grundens værdi og derudover er der nogle vedtægtsregler om at man skal have en fast bopæl ved siden af kolonihavehuset for at kunne købe det.

Den kolonihaveforening jeg er medlem af ligger i Nord Sjælland og den er som ca. 1/3 af landets kolonihaver ikke medlem af Dansk Kolonihaveforbund. Derfor er vi alene underlagt en maksimalpris i forhold grundens værdi. Husets værdi aftaler køber og sælger uden indblanding fra nogen.

For de resterende ca. 2/3 af kolonihaveforeningerne, som er organiseret under Dansk Kolonihaveforbund, gælder der særlige maksimalprisvilkår i forhold til, hvad huset kan sælges for.

Så vidt jeg ved har Højesteret ikke foretaget en en opblødning i disse regler.

Så dit spørgsmål skal altså vurderes i forhold til, om der foreligger en underskrevet aftale mellem jer og om kolonihaven er organiseret under Dansk Kolonihaveforbund, da prisen i såfald kan være givet på forhånd.

Derudover kan jeg ikke se noget forkert i, at sælger forsøger, at få den højest opnåelige pris, sålænge det er indenfor lovens rammer. Synes det er meget fair, at hun informerer dig om det nye tilbud, hun har fået og således som jeg ser det, giver dig en mulighed for at matche det. Og det står dig jo frit for, om du vil matche det. Så hvis det i øvrigt er indenfor reglerne, så kan jeg ikke se problemet?
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron