køb/salg af lejlighed

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

køb/salg af lejlighed

Indlægaf løven » 30/03/2008 17:46

Hej, jeg har et spørgsmål som jeg håber nogle kan svare på. Der er en andelshaver som køber en lejlighed i samme ejendom og som så opsiger sin egen lejlighed. Det viser sig så, at vi og han ikke kan sælge den og der er nu gået 4 mdr. Han har sat den anden lejlighed istand og nu har vi hørt, at han vil sælge den nye lejlighed (som han har istandsat med badeværelse som han ikke har fået tilladelse til og nyt køkken) og flytte tilbage til den lejlighed, som han har opsagt. Det mener vi ikke han har lov til og hvad kan vi gøre for, at det ikke kan lade sig gøre.
Med venlig hilsen
Jørgen
Brugeravatar
løven
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26/01/2004 21:53
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Jeppe » 31/03/2008 11:23

Nu er jeg ikke ekspert men jeg vil alligevel dele mine tanker omkring dit spørgsmål. Først og fremmest er det jo vedtægterne der gælder. Det er svært at give et godt svar uden at kende jeres regler. Jeg har aldrig hørt om "opsigelse" af en andelslejlighed, der må være en procedure for hvordan salget skal foregå. Når du siger at den ikke kan sælges er det vel fordi man forsøger at få maksimal pris for den? Alt kan jo sælges hvis prisen er rigtig.

Nu antager jeg at manden ikke vil gå ned i pris og derfor står med to lejligheder i foreningen hvilket man ikke må i henhold til vedtægterne. I den situation vil jeg mene at man må kunne give ham en tidsramme til at få solgt sin lejlighed og hvis han ikke gør det kan man ekskludere ham fra foreningen for overtrædelse af vedtægterne. Det er dog noget drastisk og der er måske også et problem ved at man i første omgang lod ham købe lejlighed nummer to.

Umiddelbart kan jeg ikke se noget problem i at han sælger den nye lejlighed i stedet. Som sagt er der jo ikke noget der hedder opsigelse så umiddelbart er det eneste man kan kræve nok at han bringer det forhold i orden at han ejer to. Naturligvis skal han bringe sine tilladelser i orden før at han kan sælge. Det kan bestyrelsen kræve for at godkende et salg. Hvis det er bestyrelsen der nægter at giver tilladelsen skal man have en meget god grund ellers ligner det bare chikane.

Det er mit bud med de informationer du giver. Flere informationer vil gøre det lettere. Sidder du selv i bestyrelsen? Hvad siger administrationen? Hvorfor vil I ikke have at han flytter tilbage i den gamle lejlighed? Hvor ligger "pengene" (har han betalt indskuddet for begge andele) Vigtigst af alt..... hvad står der i vedtægterne?
Jeppe
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25/02/2005 14:51


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster