Ventelister

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Ventelister

Indlægaf Repo » 2/05/2008 16:21

I vores forening skal man tilbyde lejligheder til både en intern og ekstern venteliste. Hvis ingen ønsker lejligheden kan vi frit sælge til andre. Nu er min lejlighed til salg og den har været udbudt til de 2 ventelister til andelsværdien, og ingen har sagt ja tak, hvorefter vi har sat den til salg via en mægler.

Foreningen har nu skrevet ud og meddelt, at hver gang vi får et tilbud på lejligheden, skal vi påny tilbyde den på samme vilkår til de 2 ventelister. Det mener jeg er urimeligt. For min skyld kan det være lige så godt om den bliver solgt til den ene eller til den anden, men jeg mener at man giver de 2 lister en helt gratis option, hvor de bare kan læne sig tilbage og se, hvor langt andre kan presse prisen ned, og så slå til. Derudover vil denne praksis gøre det sværere at sælge lejligheden. Især når køberne har så mange andre at vælge imellem. Og endelig mener jeg at pengene til en mægler er spildt, hvis lejligheden kunne have været solgt internt. Man betaler i realiteten så bare 100.000 kroner for at få afprøvet prisen på markedet. Det er ikke rimeligt.

Jeg mener, at det er et væsentligt område for alle andelshavere, og man derfor bør ændre vedtægterne og dermed lade andelshaverne godkende en sådan ny praksis.

Hvad siger I???


Det er standardvedtægter som anvendes.. (stort set)
Repo
Repo
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8/07/2004 14:12
Geografisk sted: København

Indlægaf aratan » 2/05/2008 18:50

Enig, lejligheden skal alene tilbydes ventelisten 1 gang, hvis der ikke er nogen aftagere kan man vælge at lade alle på ventelisten byde hvis de er interesseret, men helt på lige fod med alle andre..
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf AB KBH 2100 » 8/05/2008 14:48

Jeg er enig med Aratan.

Men det er nok desværre endnu et af de mange problemer vi andelsboligejere må leve med, sålænge lovgiverne og danskere i almindelighed bekender sig til, at prisdannelsen på andelsboliger skal være skæv og ufri, udfra en misforstået tro på, at prisdannelsen dermed bliver mere social retfærdig...
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Peter » 19/05/2008 20:24

AB KBH 2100 skrev:Jeg er enig med Aratan.

Men det er nok desværre endnu et af de mange problemer vi andelsboligejere må leve med, sålænge lovgiverne og danskere i almindelighed bekender sig til, at prisdannelsen på andelsboliger skal være skæv og ufri, udfra en misforstået tro på, at prisdannelsen dermed bliver mere social retfærdig...


Jeg kunne ikke være mere enig med jer begge, og specielt i sidstnævnte indlæg. :smile2:

Hvis nogle fra ventelisterne havde haft lyst til at byde under maksimalprisen, kunne de vel have gjort det forlængst, før sælger skulle entrere med en dyr mægler.
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf aratan » 19/05/2008 20:58

Vi har af denne grund ved sidste GF besluttet at nedlægge ventelisterne, de har alligevel i praksis ikke været benyttet i over et år... Alle solgte lejligehder i den periode er solgt enten via selvfunden køber eller ved mægler...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Re: Ventelister

Indlægaf Løvendahl » 6/06/2008 03:20

Når man er blevet tilbudt en andelslejlighed 1 gang, og afvist den ved at prisen er for dyr, skal man komme med et tilbud. Ønsker man ikke at komme med et tilbud – en lavere købesum – er ens ret i henhold til ventelisten bortfaldet.
Hvis jeg tilbyder dig min rustne cykel for 1000,- kan du sige du ikke vil have den, fordi du ikke er interesseret, eller også kan du sige, at du er interesseret, men kun vil give 100,- for den, så hvis prisen nærmer sig 100,- kan jeg kontakte dig igen. Det er jo LOGIK.

De bedste hilsner

Løvendahl
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron