overtagelsdato

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

overtagelsdato

Indlægaf Sir_Scavenger » 29/10/2008 13:24

jeg har lige solgt min andels rækkehus, det gik stærkt og jeg fik at vide at bstyrelsen måske ikke kunne nå det til d. 1, men der var umiddelbart ikke nogen problemer, de synede den osv. men da de kører nye procedyrer var vi ikke tilfredse men hvad der skulle laves, så 2 dage før om aftenen, da vi gik og lavede lidt småting fik vi at vide pga vores klage kunne vi ikke overdrage til køber d.1 det endte i sidste ende med at den først blev ovrdraget d. 24 da køber blev nervøs over div. ting og trak den yderligere 14 dage.
nu er mit spørgsmål er det mig der hænger på den månedshusleje, jeg har samtidig betalt renter for et lån da jeg jo ikke har fået mine penge endnu.
samtidig efterlyser jeg hvad man normalt de skal laves i stand, da vores bestyrelse og køber virkelig er gået i petitesser for hvad der skal laves
venligst
Sir_Scavenger
Sir_Scavenger
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29/10/2008 12:03

Overdragelsesdatoen tilsidesættes med hjemmel i vedtægterne

Indlægaf Løvendahl » 30/10/2008 00:23

I vedtægterne for andelsforeningen findes der en procedure for salg af andelen. Der kan stå, at du kan udtræde med et bestemt varsel, og den tid som går fra du melder udtræder af foreningen til varslet i vedtægterne er udløbet, er den tid bestyrelsen har til at ordne forholdene vedr. overdragelsen af andelen. I mine vedtægter har bestyrelsen 4 uger til dette. Så hvis jeg ville sælge min andelsbolig den 1. okt., skal bestyrelsen have besked senest den 3. sept. Hvad er fristen i foreningens vedtægter?

Hvis jeg ved synet ikke kan accepterer bestyrelsens afgørelse, kan jeg kræve syn og skøn, så en skønsmand kan fastsætte, hvad der skal laves og for hvis regning. Bestyrelsen er så berettiget til at tilbageholde et passende beløb, det vil sige 10.000 til syns og skønsmanden, hvis jeg taber og det beløb rundet op, som man antager forbedringerne vil koste. Resten skal under alle omstændigheder udbetales til mig den 1. okt.

Hvis jeg har solgt min andel til den 1. okt. skal sælger indbetale beløbet til foreningen, som samtidig skal afregne med mig. Jeg har jo en gyldig aftale med sælger, og hvis bestyrelsen ikke har en gyldig vetoregel indskrevet i vedtægten, som gør at bestyrelsen kan tilsidesætte afregningen, hvis jeg klager over deres syn af andelsboligen, så er deres tilsidesættelse af vedtægterne en ansvarspådragende handling. Så hvis de gør det, og jeg lider et tab, som kan gøres op i kroner og øre, så får de en anbefalet rykker, med frist om at indbetale tabet inden 14 dage, ellers ses vi i skifteretten. I skifteretten viser jeg en opgørelse af mit tab på grund af bestyrelsens forsinkelse, samt at den ingen hjemmel har til denne forsinkelse i vedtægten. Hvis skifteretten umiddelbart giver mig ret, får jeg et eksekutionsfundament, som jeg kan sende til inkasso, ellers kan det være den henviser til civilretten, og så har jeg rigtigt gode odds for at vinde sagen dér, og det bliver rigtigt dyrt for dem!

Ifølge aftaleloven har du en gyldig handel med køber fra starten. Dette køb er reguleret af nogle vedtægter, som gælder for andelsforeningen. Hvis bestyrelsen gør noget den ikke har lov til ifølge vedtægten, så kan den pådrage sig et ansvar.

Læs vedtægten, og hvis du har flere spørgsmål, så læs korrektur på det du skriver før du mailer det, det du har skrevet er fyldt med stavefejl og grammatikfejl, og det klæder ikke så godt et spørgsmål!
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Sir_Scavenger » 31/10/2008 10:25

Tak for det flotte svar.

Jeg har læst vedtægerne igennem igen, og der står ikke noget om udsættelse eller ligende,så de har ingen vetoregel.

Nu står sagen sådan at jeg ikke har overdragelsespapirerne, jeg er ved at forsøge at skaffe dem fra sælger, men de har kun min underskrift på den hvor der står 1.okt så når pengene går ind idag,så når pengene forhåbentligt går ind idag, den sidste af 5 dage bestyrelsen har til at overdrage pengene til mig.

De har så ydermere trukket oktober huslejen i opørelsen, det beløber sig for husleje og renter til ca. 14.000 kr

Jeg har snakket med advokaten om det en gang før men ved ikke om han fangede om hvad det drejer sig om så jeg vil prøve igen.

Nu håber jeg der ikke er for mange stavefejl mm. denne gang
Sir_Scavenger
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29/10/2008 12:03

Indlægaf Løvendahl » 31/10/2008 21:24

Godt du taler med advokaten, han kan klargøre om du har et erstatningskrav, som du kan komme igennem med.

Håber du vinder sagen eller indgår et fornuftigt forlig.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Sir_Scavenger » 9/10/2009 12:26

Hej igen lang tid siden.
jeg har stadig ikke fået afgjort denne sag da vi er nået til Advokaten har søgt retshjælp fra forsikringen(Alka) hvilket de har afvist, da de skriver at modparten har svaret at de fik mange henvendelser fra både køber og sælger.
går et forsikringsselskab ud og spørger om sådanne ting ?
jeg er nevøs for at smide flere penge efter dette rækkehus,men er heller ikke meget for at give op, da jeg synes sagen er klokkeklar....
Sir_Scavenger
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29/10/2008 12:03

Indlægaf Løvendahl » 11/10/2009 21:56

Godt at høre fra dig igen,

Forsikringsselskabets aftale med dig, er det som regulerer om du er berettiget til retshjælpsforsikring i den konkrete sag. I disse (forsikringsaftalen) betingelser kan du se om afvisningen er sket på et korrekt grundlag.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron