Fraflytte adressen uden at miste lejligheden

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Fraflytte adressen uden at miste lejligheden

Indlægaf secreto » 21/02/2004 11:05

Jeg lod min kæreste og hendes lille datter flytte ind til mig i min andelslejlighed. Hun har haft folkeregisteradresse hos mig i ca. 1 år, men står ikke som andelshaver, da det kun er min. Vi er nu gået fra hinanden og jeg påtænker mig at fraflytte adressen for en periode, da hun ikke har andre steder at bo, og hun er nødt til at stå som enlig forsørger, som hun jo er igen, for at få friplads og enlig forsørgertillæg. Har hun nogen rettigheder overhovedet, så jeg selv risikere at stå uden tag over hovedet lige pludselig. Der bliver ikke udfærdiget nogen papirer, så det er kun mundtlig aftale at hun bor der. Kan jeg miste andelen til hende, eller behøver jeg ikke frygte det??? Kan/skal vi lave en skriftlig aftale om at hun ikke gør krav på noget, og vil den holde i retten hvis?
secreto
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21/02/2004 10:42
Geografisk sted: København

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 22/02/2004 00:11

Det kommer an på hvad der står i foreningens vedtægter. Hvis du flytter vil det svare til fremleje.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf secreto » 22/02/2004 21:32

Dvs. at hvis jeg fraflytter adressen, så vil det automatisk blive fremleje? Men det er vel ikke muligt, da der ikke er blevet skrevet en kontrakt! Man kan ikke fremleje sin lejlighed ud, uden at det går gennem bestyrelsen i andelsforeningen og vores administrator?! Er der er regel ang. overtagelse efter 2 år i andelsboligloven, eller skal jeg ikke være bange for at miste den? Jeg vil gerne hjælpe hende så godt som muligt, men vil heller ikke save den gren over jeg selv sidder på!!!
secreto
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21/02/2004 10:42
Geografisk sted: København

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 22/02/2004 22:58

Hvis du flytter og der bor en anden i lejligheden, er der tale om fremleje uanset om der er kontrakt eller ej. Hvis fremlejeforholdet ikke er godkendt af bestyrelsen i henhold til vedtægterne, er der tale om ulovlig fremleje, der kan benyttes som argument for at ekskludere dig af foreningen. Du bør derfor få bestyrelsens godkendelse af arrangementet inden du flytter

Andelsboligloven indeholder ingen 2 års regel, men det gør vedtægterne muligvis.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst