Nogle af arbejdsopgaverne kan medføre store erstatningskrav hvis man skriver lidt forkerte oplysninger. Den riciko skal indregnes i betalingen.
Ejendomsmæglernes forespørgsler indeholder f.eks. ofte spørgsmål som:
"Foreligger der oplysninger som senere kan forventes at medføre stigning i boligafgiften ?"
Spørgsmålet er så bredt formuleret, at man skal passe meget på hvad man svarer. Der bliver jo snakket om meget og noget bliver måske vedtaget senere og medfører forhøjelse af boligafgiften.
1.500-2.000 + moms for ejendomsmæglerskema mener jeg er en almindelig pris.
Overdragelsesgebyr bør som nævnt være meget højere end for få år tilbage, hvor andelspriserne var lavere og køberne var nemme at have med at gøre. 4.000 + moms mener jeg er en almindeligt gældende pris.
Det har i mange år stået klart at der skulle moms på ejendomsmæglerforespørgsler. Der har været mere usikkerhed om der skal moms på overdragelsesgebyrer, men det ser ud til at der skal moms på. Det forhøjer jo prisen med 25%.
Jeg har indtil videre ikke taget ekstra honorar for gentagne udsendelser af overdragelsesaftaler, når køberne springer fra eller prisen nedsættes, men jeg har konstateret at det er blevet arbejdskrævende og at andre tager ekstra honorar for dette.
Ud over besvarelse af ejendomsmæglerskemaet har ejendomsmægleren ofte en række spørgsmål, som tager tid at besvare. Det har jeg indtil videre ikke taget ekstra honorar for, men forstår godt hvis andre gør det.
Er der foreneligt med reglerne i standardvedtægterne at bruge følgende fremgangsmåde?:
- andelen sættes til salg på ventelisten til fuld pris
- herefter overlades det til sælger selv at finde køber og bestemme prisen.
Det er ikke i overensstemmelse med normalvedtægten, men kunne være en konstruktiv løsning som ny vedtægtsbestemmelse.