Ventelister i ejendommen

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Ventelister i ejendommen

Indlægaf Himself » 5/02/2009 10:22

Hej med jer

Har et "problem" som en også havde længere nede, dog i 2004.
Jeg har set på en andel som bliver solgt via mægler. Har forhandlet prisen ned, og skrevet under, og sælger har skrevet under.
Nu er det så røget tilbage til foreningen igen, som skal igennem de interne og eksterne ventelister for at se, om de vil købe. Efter hvad jeg kan læse mig til i foreningens vedtægter, skal de i bestemt rækkefølge FØRST tilbyde internt, og så ekstern venteliste. Hvorefter sælger selv må finde en køber ude i byen, som tilfældet er nu.
Må de gå tilbage nu og tilbyde lejligheden til den pris jeg har forhandlet til? Lyder helt grotesk i mine øjne! Da det både er spild af mæglers og min tid, samt sælgers penge til mægleren.

Skal nævnes at problemet først er en realitet, hvis en af dem på listen siger ja!

Pft
Ole
Himself
 

Indlægaf Himself » 5/02/2009 21:57

Kan tilføje at jeg har læst i et andet indlæg herinde, citerer:

Jeg mener også man skal genudbyde på ventelisten hvis prisen nedsættes. Alternativt kan man overveje ved første udbud at kræve tilbagemelding fra køberne hvis de vil købe til en lavere pris, med angivelse af hvilken pris de vil købe til. Hvis der ikke kan sælges til maksimalprisen er foreningen måske nået til det punkt hvor ventelisten skal afskaffes.

Nu har jeg en underskrevet købsaftale, hvor både sælger og jeg selv har underskrevet. Min 6 dages fortrydelsesfrist er udløbet. Så kan andre vel ikke komme ind foran?
Himself
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 5/02/2009 22:33

Den konkrete formulering i vedtægterne er meget afgørende. Det er derfor ikke muligt at svare på grundlag af de oplysninger du har givet.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Himself » 5/02/2009 22:38

Admin. Jens Arentoft skrev:Den konkrete formulering i vedtægterne er meget afgørende. Det er derfor ikke muligt at svare på grundlag af de oplysninger du har givet.


Der står ikke noget i vedtægterne om at den skal genudbydes til ventelisten, ved nedslag i prisen!
Skal det ikke fremgå af vedtægterne hvis den praksis benyttes? Foreningen har forkøbsret, men det gælder vel i starten af salget, altså inden den tilbydes ude i byen via mægler som nu?
Himself
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/02/2009 00:17

Genudbydelse sker normalt efter fortolkning af vedtægterne. Da ventelistereglerne oprindelig blev formuleret var der vist ingen der tænkte på at andele en dag skulle sælges langt under maksimalprisen.

I nogle vedtægter har bestyrelsen f.eks. 3 måneder til at sælge via ventelisten, hvorefter andelshaveren selv kan vælge en køber.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Himself » 6/02/2009 09:10

Admin. Jens Arentoft skrev:Genudbydelse sker normalt efter fortolkning af vedtægterne. Da ventelistereglerne oprindelig blev formuleret var der vist ingen der tænkte på at andele en dag skulle sælges langt under maksimalprisen.

I nogle vedtægter har bestyrelsen f.eks. 3 måneder til at sælge via ventelisten, hvorefter andelshaveren selv kan vælge en køber.


Andelen har også været til salg i over 4mdr nu. 8 dages fristen udløb i går, så jeg kan trække mig omkostningsfrit fra købet nu, hvis jeg ville! Troede bestemt ikke at de måtte fortolke vedtægter, men udelukkende forholde sig til ordlyden i vedtægterne og kun tilbyde i den rigtige rækkefølge. Det er jo lidt "svineri" at den hænger nede på opslagstavlen hos mægleren eller på nettet. Jeg byder ind, og der sker en masse. Jeg har bl.a. solgt bil for at kunne få råderum, blive godkendt, forhandlet pris m.m. Og så skulle den bare ryge til en fra ventelisten alligevel, og sælger har også mistet 50-75t til mægler!
Himself
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/02/2009 12:16

Det er meget sandsynligt at ingen på ventelisten vil købe til den pris du har forhandlet dig frem til. De er formentlig skrevet på ventelisten for at få en billig andel, men din pris er vel blot markedsprisen.

Den effektive løsning er at afskaffe ventelisten, når der ikke kan sælges til maksimalprisen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster

cron