Hurtig overtagelse af Andel

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Hurtig overtagelse af Andel

Indlægaf wiktoria » 27/02/2004 23:33

En af mine forældres bekendte vil gerne sælge sin andel til mig. Jeg er lykkelig for at få tilbudt dette, men mit problem er at han allerede vil have at jeg skal overtage den til d. 1. marts- hvilket jo er to dage.
Grunden til den hurtige overtagelse er, at han er flyttet til i en lejebolig, og derfor er det sidste udkald for ham at sælge den, ellers gør kommunen det for ham.

Han vil gerne have, at jeg skal stå som indehaver fra d. 1 marts, og at han vil vente med betalingen af selve lejligheden, til jeg har fået ordnet papirerne med banken, og til han selv har fået ordnet papirerne med bestyrelsen i andelsforeningen

Jeg er meget grøn inden for det område og frygter lidt, hvad en hurtig overtagelse kan give af problemer. Jeg har kun set lejligheden en gang, og det er derfor svært at vurdere lejligheden stand og om vurderingen er nogenlunde rimelig. Jeg har læst fra de andre indlæg, at jeg har nogle rettigheder ved overvurdering og ved diverse mangler og lign. f.eks. har jeg ikke set lejlighedens gulve, da disse var dækket til alle steder med enten tæpper eller andet. Jeg ved heller ikke noget om ulovlige installationer eller andre ulovelige ting.

Jeg har derfor nogle spørgsmål:

1) Har jeg nogen mulighed for at trække mig ud af købet- en fortrydelsesret inden for et vist tidsperiode?

2) Hvordan kan jeg stå som indehaver af lejligheden, hvis betaling og underskrivelse først kommer til at ske på et senere tidspunkt?

3) Hvis jeg står som indehaver fra d. 1 marts, men først skriver under midt i måneden eller hvis betalingen først sker i midten af måneden, kan jeg så på det tidspunkt komme med krav til nedsættelser i prisen p.g.a. mangler eller overvurdering?

Jeg har dårlig nok tid til at snakke med en advokat på så få dage, og specielt i weekenden, så jeg ville blive meget glad for hvis du har nogle generelle råd til mig og råd om hvad jeg skal værne mig imod.

På forhånd tak for hjælpen.
wiktoria
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27/02/2004 23:11

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 28/02/2004 01:09

ellers gør kommunen det for ham.
Kommunen kan næppe sælge hans andel, men hvis lejligheden har stået tom i mindst 6 uger kan kommunen anvise en lejer til lejeboliger.
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0034829.htm
§ 48 Stk. 2. Har en bolig været ledig i mere end 6 uger, skal ejeren foretage anmeldelse af den ledige lejlighed til kommunalbestyrelsen.
Stk. 3. Efter udløbet af den angivne frist kan kommunalbestyrelsen anvise en lejlighedssøgende, til hvem ejeren straks er pligtig at udleje boligen, jf. dog stk. 6.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen er berettiget til ved fogeden at lade en boligsøgende, som kommunalbestyrelsen har anvist, indsætte i lejligheden, jf. dog stk. 6.
Stk. 5. Har ejeren i sin anmeldelse på en efter kommunalbestyrelsens skøn tilfredsstillende måde godtgjort, at han har indgået aftale om senere overdragelse af brugsretten, eller at boligen midlertidigt er ubeboelig som følge af ombygning, kan kommunalbestyrelsen indrømme ham en yderligere frist, inden stk. 3 finder anvendelse.
Stk. 6. Stk. 3 og 4 gælder ikke for ejere og andelshavere, som er fraflyttet deres bolig, og som uanset forsøg derpå ikke har kunnet afhænde den.

1. Du har 6 dages fortrydelsesret.
http://www.trekronergade.dk/love2.htm har uddrag af loven.

2. Det er noget forhastet roderi, men hvis du vil betale boligafgift og varme fra 1/3 må det være ok.

3. Du har 6 måneder til at komme med indsigelser mod prisen. Du bør dog fremkomme med dine indsigelser inden købesummen afregnes til sælger.

Hvis du flytter ind før der er underskrevet overdragelsesaftale vil bestyrelsen muligvis protestere og kalde det for ulovlig fremleje.

Købesummen skal afregnes via andelsboligforeningen og ikke direkte til sælger.

Undersøg om det er muligt at flytte overtagelsesdagen til f.eks. 15/3 så der kan underskrives overdragelsesaftale inden du flytter ind.
Sælgers hastværk skyldes måske blot at han ønsker at slippe for at betale boligafgift allerede fra 1/3.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron