Hvordan fungerer det med andelsboliger?

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Hvordan fungerer det med andelsboliger?

Indlægaf AllanH » 24/03/2009 16:36

Hej

Er ny herinde på forummet, men har et spørgsmål mht. finansiering og betaling af husleje når det gælder andelsboliger. Er ikke viderlig erfaren indenfor området, hvilket dels er grunden til jeg søger information herinde.

Sagen er den, at jeg går med tanker om måske at købe en andelsbolig, enten nu eller senere når markedet har ændret sig lidt. Men forstår ikke helt hvordan og hvorledes finansiering og husleje af sådanne fungerer.
Der er som regel en udbetaling til andelen for beviset hertil og en dertilhørende husleje på x antal kroner. Det synes i sig selv let nok at forstå, men problemet kommer når jeg så begynder at undre mig over det at skulle låne pengene til udbetalingen.

Har tendens til at lyde forvirrende i min beskrivelse :o) for dette undskylder jeg, og forsøger lige at sætte et eksempel op.

Eksempel:

Andelsbolig med udbetaling på kr. 450.000
Månedlig husleje på kr. 4000

Vil det sige at alt man skal betale per måned er de kr. 4000 - altså disse kr. 4000 er en form for afdrag på de kr. 450.000, eller skal man betale 4000 oveni de 450.000 man i banken har lånt til udbetalingen? Forstået på den måde, at der så måske kommer x antal tusinde oveni de 4000?

Som det nok forlyder ud af min beskrivelse, så ved jeg ikke meget omkring denne boligform og vil rigtig gerne være lidt klogere indenfor det. Har forsøgt at søge på nettet efter oplysninger omkring netop det der, men synes ikke at have fundet noget direkte svar.

Så håber der er nogen herinde der kan kortlægge det for mig, så jeg blir lidt klogere i det her felt.

På forhånd tak
AllanH
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24/03/2009 15:05
Geografisk sted: Aarhus N

Indlægaf Simons » 24/03/2009 23:37

Du skal betale 4000 om måneden oveni det afdrag du skal betale per måned ved at låne 450000 kr. Altså noget mere end bare 4000.
Simons
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 13/03/2007 14:20

Indlægaf moccha » 26/03/2009 01:20

De 450.000,- kr er dit eget lån.
De 4000,- kr er det, du betaler af på foreningens gæld. Den månedlige ydelse.

Når man er en novice som dig, så skulle du nok alliere dig med en, som kan hjælpe dig.

Kig i foreningens vedtægter og regnskab/budget. Hvilke lån er der taget hjem, afdragsfrie..fastforrentede?

Andre herinde kan sikkert supplere.

PS. Jeg har en andel til salg, hvis det var noget. PB for info.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf nibi » 26/03/2009 09:39

Er du en del af en fagforenning så kan du få gratis råd hos deres advokater ,Eller her på nettet er der en del du kan lære af. http://www.abf-rep.dk/page.asp?sideid=211&zcs=3
nibi
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17/12/2007 19:38


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster