Hvor lav en pris må man sælge for?

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Hvor lav en pris må man sælge for?

Indlægaf rodos » 22/04/2009 22:41

Jeg købte for 7 år siden en andelslejlighed til 125.000 kr. I mellemtiden er den med andelskroneopskrivning, forbedringer og løsøre steget til 626.000.
Min søster, som ikke har nogen særlige midler, vil gerne overtage lejligheden og jeg er ikke interesseret i ”tjene” på hende. Jeg vil sælge den til så lav en pris som overhovedet muligt – uden at det bliver opfattet som en gave, og derved skattepligtig. Hvor lavt må man sætte købesummen? Og vil det have indflydelse på, hvor meget hun kan sælge den for senere hen?

Jeg har også hørt noget om, at man måske kunne lave et gældsbrev…? At min søster f.eks. giver 100 kr. for lejligheden (fordi der ifølge loven skal ske en pengeoverførsel…) og resten af andelsprisen (hvor lav den så end må være) ”låner” hun af mig, hvilket der skrives et gældsbrev på. Er det en mulig og lovlig måde?

Vi er på ingen måde ude på at lave proforma-aftaler og snyd, men vil bare rigtig gerne beholde lejligheden i familien.

Håber nogen kan svare på nogle af mine spørgsmål eller fortælle, hvordan vi ellers skal gøre.
rodos
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22/04/2009 17:22

Indlægaf Løvendahl » 23/04/2009 11:17

Jeg mener tommelfingerreglen er vurderingen minus femten procent. Du kan købe et bindende svar ved Skat, så de forhåndsgodkender prisen.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron