Betaling af lån og medejer på andelsbevis og forening

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Betaling af lån og medejer på andelsbevis og forening

Indlægaf Stephan » 1/10/2009 13:14

Kære Læser

Min kæreste og jeg har været sammen i 3 år, fælles registeradresse i ca. 1 ½ år, hvor jeg er flyttet ind i hendes andelslejlighed. Vi er ikke gift, men har planer om at blive det længere ude i fremtiden.

Vi bor en en privatandelsforening bestående af 3 lejligheder i et Byggeforeningshus.

Hun har købt andelen for 164.000 kr for 7 år siden og brugt ca. 30.000 for at renovere badeværelse for hendes egne penge. Hun har optaget et RK-lån på beløbet, hvor hun til d.d. har mangler at betale ca. 138.000 tilbage.

Vi ønsker begge at sidde billigere, og jeg kan betale en meget stor del af hendes lån af - ca. 118.000 kr.

Hvordan skal vi forholde os, hvis vi en dag går fra hinanden, og jeg har betalt en stor del af andelen? Vil det være mere hensigtsmæssigt, hvis vi begge betaler restbeløbet på 138.000 kr. hver - Altså 69.000 kr. hver?

Skal vi indgå en Samejeoverenskomst om andelslejlighed, og hvordan bliver det videre forløb samt en ca. pris for forløbet?

Når jeg bliver "medejer af andelen" kommer jeg til at indgå i bestyrelsen. Har noget at sige i forhold til skat osv?

Med venlig hilsen

Stephan
Stephan
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1/10/2009 12:59

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/10/2009 14:05

En nem løsning er at du køber halvdelen af andelen og forbedringerne og betaler din kæreste for det.

Købesummen bør være den aktuelle markedsværdi.

Hvis du købte til en pris svarende til halvdelen af restgælden på lånet, ville du have gjort et billigt køb.

Man bliver ikke specielt skattepligtig ved at være bestyrelsesmedlem.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron