Fald i andelsbolig...

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Fald i andelsbolig...

Indlægaf Smiley » 10/11/2009 03:12

...priser under finanskrisen.

Jeg har ledt og søgt på nettet og ikke rigtig fundet noget brugbart.

Er der nogen der ved lidt om hvad prisfaldene ligger på i % på landsplan mens krisen har raset?

Jeg talte med en ejendomsmægler, som sagde "25-30%" (Århus), men jeg synes det lyder af meget.
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Korkia » 10/11/2009 09:28

Jeg tror du får svært ved at finde en sådan oversigt. Andelsboliger er selvfølgelig underlagt samme økonomiske love som andre boliger, så hvis alt andet falder i værdi, så vil de også falde.

Men udover det, så er der også et utal af lokale parameter, som kan påvirke prisen.

Vælger foreningen at holde andelskronen ekstra lavt?
Bruger foreningen valuar eller offentlig vurdering?
Er der store lån i foreningen?
Er lånene afdragsfrie eller fastforrentede?
Er ejendommen i god eller dårlig stand?
Er der sære regler i andelsforeningen?

Alle disse, og flere til, gør det svært at skære andelsforeninger over en kam. Det er en smule nemmere at sammenligne inden for et lokal område, men det kræver stadig men finder foreninger som er nogenlunde sammenlignenlige med tilsvarende ejerforeninger. Så det er svært at tale om et generelt pris tab som er det samme for alle andele.


På de forskellige boligfora rundt om på nettet, er der en del som bruger følgende huskeregel for at se om prisen for en andel er fornuftig. Prisen på andelen med forbedringer, plus andelens del af foreningens gæld skal være ca 80% af prisen or en tilsvarende ejerlejlighed.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf Smiley » 10/11/2009 14:32

Tak for dit svar.
Ja, det er svært at finde et gennemsnit pga alle de faktorer, du nævner.

Jeg tænkte udelukkende i gamle foreninger med lille gæld. Afslag kan måske være ret meget større, når det er en lejlighed i en ny forening, med dårlig lånesammensætning og købt på toppen. Altså %vis.

Jeg fandt lige mine papirer fra denne ejendomsmægler. Han fastsatte prisen på samme måde faktisk.
Da han havde trukket de 20% trak han yderligere 30% pga. krisen.
(Men okay...han kører også med en salgsgaranti på 2 måneder :smile1:)

Men prisen (-20%) læner sig til alle tider op ad ejerlejlighedspriser og derfor må andelslejligheder også falde tilsvarende. Ejerlejligheder er faldet 22% i Århus.

Men det er bare mine tanker omkring det, det er ikke så enkelt, kan jeg se.

Jeg kigger selv efter andelslejlighed nu og har tænkt mig at byde -15% måske fornærmer jeg sælger....
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Korkia » 10/11/2009 21:18

Der er lige en ting som jeg syntes er værd at holde sig for øje. Selvom andelsboliger er steget ekstremt meget de sidste par år, så kom de stadigvæk sent til boligfesten. Så de fleste ældre foreninger har ikke oplevet sammen værdi stigning i forhold til ejermassen. Af samme grund tror jeg også du skal være forsigtig med at sige at afslaget i prisen skal være det samme for andele som ejere.

Lyder en smule ekstremt at trække endnu 30% fra prisen til at starte med. De første 20% er pågrund af de højere udgifter der er forbundet med at låne til en andel, hvilket jeg syntes giver fin mening. Spørgsmålet om hvor meget man skal give yderligere grundet finanskrise, skal nok mere baseres på hvad de omkring liggende ejer og andele sælges for. Her er realkreditrådets prisstatistikker gode, selvfølgelig kun for ejerlejligheder, men så bruger man bare den samme formel, bare modsat.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf Smiley » 11/11/2009 00:05

Jeg synes også -30% lyder vildt.

Hvis man kan få et realkreditlån til 2% og et andelsboliglån til 6% - så dækker fradraget på 20% slet ikke, eller hvad?

Når man trækker 20% fra hvad en ejerbolig koster, så har man den "rå" pris på en andel. Denne prisforskel var der også før finanskrisen.
Men selve finanskrisen har også givet prisfald for andelsboliger, ud over de 20% (Nå, det skriver du vist også haha.)

Jeg har nu budt på en andel, den er sat til salg til fuld offentlig vurdering og jeg har budt -15%.
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster