Hvem tilfalder renter ved køb og salg af andel?

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Hvem tilfalder renter ved køb og salg af andel?

Indlægaf Lis » 17/11/2009 16:16

Hej

Ved køb og salg af andel, indbetaler køber andelsprisen til foreningens konto, hvor de står mens køber har ret til at gøre indsigelser vedr. evt. fejl og mangler.

Derefter udbetales beløbet til sælger fratrukket beløb til endnu ikke forfaldne forbrugsafgifter.

Så lang så godt!

Hvem tilfalder renterne af begge beløb? Er det sælger eller foreningen?

Venlige hilsner

Lis
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf aratan » 17/11/2009 17:42

foreningen ville jeg mene, det er i hvert fald sådan vi gør det...

Hvad mener du iøvrigt med "...fratrukket beløb til endnu ikke forfaldne forbrugsafgifter. " Hvis de ikke er forfaldne så er de vel sælger uvedkommende, da de så henhører perioden efter overdragelsen? Jeg kan forstå at trække for forfaldne poster, men for fremtidige?
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Lis » 18/11/2009 07:36

Vi betaler vand og varme á conto. Når en andelshaver flytter, bliver der på overtagelsesdagen aflæst forbrug.
Har sælger forbrugt mere end indbetalt, skal merforbruget betales ved årsopgørelse af forbrug, hhv. for vand i januar, og for fjernvarme i april.

Det samme gør sig gældende, hvis sælger har betalt for meget i á contobetaling, så udbetales forskellen til sælger.


Venlige hilsner

Lis
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Daemon » 23/11/2009 12:27

Jeg vil også mene, at det er mest rimeligt, at sælger skal have renterne. Så må man så igang med lommeregneren for at udbetale det rette beløb og det kan jo være lidt af en kunst i sig selv!

Men jeg ved faktisk ikke, om der forelægger en egentligt dom for det. Jeg er bekendt med, at mange foreninger selv beholder renterne, så det kunne da være interessat at se, om de må gøre det eller ej. Der står som udgangspunkt ikke noget om det i de fleste vedtægter.

Advokatfirmaer opretter separate klientkonti, hvilket jo letter det administrative arbejde en del i den forbindelse.
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 23/11/2009 12:35

Der beregnes normalt ikke renter af overdragelsessummen.

Hvis et stort beløb tilbageholdes ud over den udbetalingsfrist som fremgår af vedtægterne, kan renteberegning overvejes.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Daemon » 23/11/2009 12:59

Tak for den hurtige tilbagemelding. Og den rimelige betragtning omkring store tilbageholdte beløb.
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster