Overdragelse af andel - hvordan?

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Overdragelse af andel - hvordan?

Indlægaf Sch » 24/01/2010 10:33

Min kæreste og jeg har en lejlighed sammen. Vi er imidlertid gået fra hinanden, og vi har besluttet at jeg skal overtage lejligheden (vi står begge på andelsbeviset).
Da vi har gæld for andelens værdi har vi besluttet at jeg overtager banklånet og min kæreste derfor bare skal slettes fra andelsbeviset. Hun skal altså ikke have nogen penge ud af lejligheden.

Administrator siger imidlertid nu, at man ikke kan gøre det sådan og at der skal foregå et reelt salg, dvs. hele værdien skal indbetale til administrator, som derefter udbetaler halvdelen til min kæreste efter x-antal måneder, når det administrative arbejde er overstået.
Det virke på mig helt tosset, da jeg skal ud og låne en forfærdelig masse penge, der alligevel bare bliver tilbagebetalt og det kommer til at tage væsentligt længere tid end nødvendigt. På denne måde skal der også synsmand ud (til små 4000 kr), hvilket hverken min kæreste eller jeg ønsker.
Bestyrelsen er indstillet på at gøre det så enkelt og smertefrit – det er altså udelukkende administrator der insisterer på denne fremgangsmåde. Er det virkeligt ikke muligt bare at ændre navnet på et andelsbevis?

Er der nogen der har erfaring med et sådan salg? Er det virkeligt den eneste måde at gennemføre en sådan overdragelse på? Administrators argument var, at der var nogle hvidvaskningsregler der skulle overholdes. Dette virker lidt underligt, da der – selvom min kæreste fik penge ud af det – ikke skal betales skat af noget da hun jo har beboet adressen i flere år.

Nogle råd om hvordan et sådan salg gennemføres mest enkelt? (der fremgår ikke noget af vedtægterne).

Mvh
Søren Christoffersen
Sch
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3/10/2006 21:34

praktisk overdragelse af halvandel ved samlivsophævelse

Indlægaf Løvendahl » 25/01/2010 07:17

Jeg foreslår, at I får en ny administrator, da der skal være værdi i at gå til en administrator, og ham I benytter er af ringe værdi.

I kan lave en overdragelsesaftale om samlivsophævelse med delt andel, hvor værdien af hver jeres halvpart af andelen er beregnet.

I bekræfter af I har læst vedtægterne og seneste årsregnskab og budget, samt er gjort bekendt med indholdet af §§ 5, 15, stk 1, 16, stk 1 og 3 i Andelsboligforeningsloven, samt erklærer at I i forbindelse med salg udelukkende betaler ovennævnte beløb (halvparten)

Aftalen godkendes af bestyrelsen, som får andelsbeviset og sletter din tidligere kæreste, som får en kvittering herfor.

Hvordan dig og din kæreste mellemregner kan foreningen være ligeglad med, det er en aftale som dig og din kæreste laver. Da I overfor foreningen skriftligt har svoret ikke at tage mere, end havd halvparten er værd. Foreningen har dermed sin ryg fri, og du kan holde din kæreste op på denne gyldige aftale, hvis hun nu kræver 600.000,- for noget som er værdiansat til 500.000,-.

Hvis andelsbeviset er 1.000.000 værd og der er lån i andelen for 800.000,-, vil hver jeres halvanpart være 500.000,- værd (ifølge regnskabet). Hun aftaler derfor med dig, at hun sælger dig den halvpart for 400.000,- (hendes del af banklånet) ved modregning i jeres banklån, dermed bliver hun enten slettet af banklånet af banken, eller også opsiger hun dette fælleslån på 800.000,- hvorefter du straks i banken får oprettet et nyt, med dig som eneste debitor for 800.000,- til erstatning for det gamle.

Da du overtager alle forpligtelserne for boligen, og i forvejen er solidarisk ansvarlig for disse sammen med din tidligere kæreste, skal boligen jo ikke synes, hvorfor andelsforeningen ikke behøver mulighed for modregning i et indbetalt beløb. Jeg forstår derfor ikke, hvorfor administratoren vil have dette beløb indbetalt!

Jeg er slet ikke lige så klog som jeres administrator, for han kan åbenbart se, hvordan man hvidvasker penge, hvis man får overdrage en halvandel af en andel, som du i forvejen hæfter 100 % for. Men det kan han måske forklare, jeg forstår det ikke og vil i hvert fald gerne se hans svar på skrift.

Hvis 2 personer har købt en andel for 800.000,- har de indbetalt 800.000,- til foreningen, som med fradrag for diverse har viderebetalt disse til sælgeren af andelen. Sælgeren af andelen indleveret sit andelsbevis, som disse to personer nu får overdraget af bestyrelsen. Dermed er bestyrelsen kontaktled med sælger og købere af andelen, så der ikke foregår handler under bordet.

I jeres situation har I allerede indbetalt 800.000,- til foreningen, og når det er jer begge, som står som andelshavere, kan den éne jo frit overdrage sin halvandel til den anden, da I allerede har købt andelsbeviset én gang. Hvordan I indbyrdes fordeler, hvem som skal have gælden, og hvem som skal have andelsbeviset er jo op til jer, hvordan kan det have noget med hvidvaskning af penge at gøre? Det eneste der sker i forhold til foreningen er, at foreningen sletter din tidligere kæreste som medandelshaver, men de skal ikke ud og finde en ny, da det nu bare er dig, som står tilbage alene.
Dette kan ske ved en overdragelsesaftale mellem dig og din tidligere kæreste, som bestyrelsen godkender. Bestyrelsen skal jo ikke til at godkende dig igen, som køber til den samme andel igen.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Daemon » 9/02/2010 11:52

Der skal juridisk set forekomme et salg og arbejdet for administrator er faktisk som ved alle andre salg. Dog med følgende mulige undtagelse:

Overdragelsessummen behøver ikke at erlægges kontant - man kan skrive sig ud af det ved at nævne at overdragelsessummen berigtiges indbyrdes parterne imellem.

MEN hvis der er tinglyst pant i andelen, så er administrator i sin fulde ret til at kræve, at der foregår et rigtigt salg fordi panthaverne kan ønske at få deres del af lån tilbagebetalt/indfriet.

Panthaverne har jo pt. fat i 2 pantsættere som alt andet lige er bedre for panthaverne end en enkelt sikkerhedsmæssigt.

For at undgå penge frem og tilbage som jo virker fjollet og fordyrende, skal panthaverne skriftligt erklære sig indforstået med, at at de fremover kun har 1 andelshaver at "komme efter" inden en overdragelse kan finde sted.
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron