Overdragelse i forbindelse med samlivsophørelse

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Overdragelse i forbindelse med samlivsophørelse

Indlægaf Vos » 18/04/2010 15:37

Min kæreste og jeg er gået fra hinanden, og står begge på andelsbeviset. I den forbindelse skal jeg overtage andelen og han skal fjernes fra andelsbeviset. Administrator siger at det kræver et fiktivt salg, men jeg har et andet sted fået af vide, at der ikke er tale om et salg, men i stedet en overdragelse, da vi har boet sammen i mere end 2 år.
Administrator har sendt en lang liste med gebyrer i forbindelse med salg, men hvis der ikke er tale om et salg, hvordan skal det så foregå?
Jeg har ledt forgæves efter nogle regler der omhandler dette, så vil høre herinde hvordan vi gør?
Vos
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18/04/2010 15:29

Indlægaf Løvendahl » 18/04/2010 23:34

Selve måden for overdragelsen ved fraflyttende medandelshaver kan foregå lidt forskelligt fra forening til forening. I nogle foreninger sælger andelshaveren selv andelen og laver parpirene. I andre foreninger laver bestyrelsen aftalen, men oftest har en eller anden administrator sat sig på denne opgave, hvor det direkte står i vedtægterne at aftalen skal forfattes af administrator eller på en af administrator godkendt kontrakt, og så kører gebyr taxametret, typisk omkring 3.750,- hos Aunbøl A/S i Esbjerg, som er så dyrt, at man burde overveje at skifte administrator! hvad skal du give?

Når det er sagt, kan reglerne være lidt forskellige, men generelt gælder:

Reglerne findes først og fremmest i jeres vedtægter. Det er normalt den sælgende part, som skal betale gebyrer for udfærdigelsen af overdragelsesdokumentet mm. Du kan læse Mette Nevilles bog: Andelsboligforenings loven med kommentarer §§ 5 -6b., som er reglerne omkring salg forklaret i praksis, samt på biblioteket benytte Håndbogen for private andelsforeninger fra ABF.

Medmindre vedtægterne foreskriver at administrator skal lave overragelsesaftalen, kan jeg ikke se, at du ikke selv må forfatte den, så længe du overholder vedtægtsbestemmelserne. Er du i tvivl om, hvordan disse fortolkes, kan du spørge.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron