Hvem udfærdigere overdragelsesaftale

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Hvem udfærdigere overdragelsesaftale

Indlægaf Rune » 1/02/2012 16:21

Min kæreste og jeg vil gerne sælge vores andel, da vi venter os. I den forbindelse skal der laves en overdragelsesaftale. Hvem skal udfærdige den? Administrator mener hun har eneret til det og har lavet et venstrehåndsarbejde med bind for øjnene. I vedtægterne står der således;

"Mellem sælger og køber oprettes en skriftlig overdragelesaftale, som forsynes med bestyrelsens påtegning og godkendelse. Alle vilkår skal godkendes af bestyrelsen, der kan forlange, at overdragelsesaftalen skal oprettes på en standardformular"

DEn overdragelsesaftale der er udarbejdet er ikke en standardformular - og bestyrelsen vil ikke kræve en sådan. Ej heller ville de have noget i mod, at vi fik andre til at lave den.

Kan vi det?
Rune
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1/02/2012 15:53

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/02/2012 18:33

Hvis overdragelseshonoraret er baggrunden for dit ønske om at en anden skal skrive aftalen, skal du være opmærksom på at honoraret dækket langt mere end at skrive aftalen.

Det er formentlig oprindeligt aftalt, at administrator får et honorar for hver overdragelse med de arbejdsopgaver det omfatter.

Administrator benytter formentlig en standard tekstbehandlingsformular, som letter administrators arbejde. Administrator har medansvar for den samlede overdragelsesprocedure. Hvis en anden skrev aftalen skulle administrator bruge mere tid på at gennemgå aftalen og bør så have mere i honorar.

Honoraret dækker formentlig ikke kun udarbejdelse af 1 overdragelsesaftale, men udarbejdelse af salgsaftale, ekspeditioner vedrørende underskrifter, transport på andelsbevis, kontrol af dokumenter og indbetalinger, kontrol af dokumenter om garanti og meddelelse til pengeinstitutter ved andelssalg, afregning til panthavere og andelshaver.

Fra den 1/3 2007 blev andelsværdierne forhøjet væsentligt efter modtagelse af ny offentlig ejendomsværdi, så der stort set kan forlanges markedspris for andelene.
Det har gjort køberne krævende og aggressive og de forventer at lejligheden er fejlfri. Nogen købere benytter advokat, som forsøger at tjene sit honorar hjem ved at hjælpe køber til prisafslag for alt hvad der på nogen måde kan være en mangel ved lejligheden. Tidligere følte køberne at de havde vundet i andelslotteriet og de accepterede lejligheden som den var uden nævneværdig påtale af fejl og mangler.
Finanskrisen har siden 2008 gjort det svært at sælge andele fuld pris og der er opstået behov for udarbejdelse af flere udgaver af overdragelsesaftalen, afhængigt af sælgers prisforhandlinger med forskellige købere.
Interesserede mulige købere stiller nu spørgsmål om alle ejendommens forhold, herunder lån, ejendomsværdi, vedligeholdelse og risiko for stigninger i boligafgiften.
Sælgerne er begyndt at benytte ejendomsmæglere, der har massevis af spørgsmål og hvis omfattende købsaftaler skal gennemlæses.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Løvendahl » 1/02/2012 18:37

Ja!

I dine vedtægter står der måske også noget om, at du til bestyrelsen skal fremsende en opgørelse over værdien af din andelsbolig, forbedringer, specielt tilpasset løsøre mm. samt eventuelle fratrukne afskrivninger.

Husk at overholde andelsboliglovens § 5, stk. 13, i forbindelse med udarbejdelse af aftalen mellem dig og køber.

Vil bestyrelsen godkende den udarbejde aftale, kan jeg ikke se, hvad der skulle være problemet.

Jeres administrator må bevise, at denne har en særlig eneret hertil, og det bliver sikkert svært, da administrators ret ikke står nævnt i vedtægterne.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Rune » 1/02/2012 20:25

Hej og tak for svaret
Vi er ikke utilfredse med, at vi skal betale for det. Vi er utilfredse med nogle af de dele administrator vil have til at stå. Ting, der kan læses i årsrapporten. Vi mener ikke det skal skjules, men der er heller ingen grund til at fremhæve alt. Hvorfor skrive at huslejen kan stige ved enden af F5 periodens udløb uden at nævne den kan falde? Og hvorfor overhovedet nævne det.... Det står jo tydeligt i årsrapporten.
(Med F5 mener jeg kun til rentetilpasningen - Jeg mener ikke afdragsfrie periode, for den fortsætter på realkreditlånet. Vi betaler af på en kassekredit i stedet i de 9 år der er tilbage af den afdragsfrie periode)

Som suppleringsspøgrsmål kunne jeg godt tænke mig at høre til bestyrelsens/foreningens ansvar, hvis vi i foreningen selv skrev en overdragelsesaftale - eller brugte en standard, der findes på nettet?
Og jeg vil igen sige - vi vil intet skjule.

mvh

Rune
Rune
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1/02/2012 15:53

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/02/2012 22:14

Administrator forsøger at dække sig selv og dig ind mod senere brokkeri fra køber. Køber brokker sig ikke hvis renten nedsættes og formentlig derfor skrives kun at renten kan stige. Det vil være mere afbalanceret at skrive at der sker rentetilpasning - hvis der skal skrives noget. Hvis detaljeret oplysning om rentetilpasningen fremgår af årsrapporten bør det være tilstrækkeligt - og årsrapporten vil være det rigtige sted at placere oplysningen.

Jo mere bestyrelsen gør selv jo mere ansvar får bestyrelsen. Den fornuftigste løsning er nok at bestyrelsen taler med administrator om fjernelse af F5-advarslen eller justering af den.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Hvem skal lave overdragelsesaftalen?!

Indlægaf Løvendahl » 4/02/2012 04:45

Admin. Jens Arentoft skrev:
(...)

Honoraret dækker formentlig ikke kun udarbejdelse af 1 overdragelsesaftale, men udarbejdelse af salgsaftale, ekspeditioner vedrørende underskrifter, transport på andelsbevis, kontrol af dokumenter og indbetalinger, kontrol af dokumenter om garanti og meddelelse til pengeinstitutter ved andelssalg, afregning til panthavere og andelshaver.

(...)



Som cand. jur. med speciale i aftaler vil det ikke være noget problem for mig, at lave en vandtæt aftale. Imidlertid har Jens ret i, at opgaven dække over mere, end selve aftalen. Det er ikke alle, der er jurister, og et dumt sted at brænde fingrene, fordi man ville spare et par kroner og derfor selv lave aftalen, er på en bolighandel.

Jeg foreslår i stedet, at I indhenter et tilbud på arbejdet et andet sted, hvis I ikke er tilfredse med jeres administrator. Jeg finder det vigtigt, at den der udfører opgaven er forsikret for eventuelle mangler ved udfærdigelsen af kontrakten. Vedkommende skal kunne ifalde et professionsansvar, hvilket betyder, at vedkommende til dagligt udarbejder sådanne kontrakter, som en del af sin virksomhed. Bed også bestyrelsen om en forhåndsgodkendelse af, at I lader denne person/virksomhed udføre opgaven.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron