Foreningen nægter ny køber.

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Foreningen nægter ny køber.

Indlægaf bedal » 19/04/2012 22:49

Jeg ejer en andelsbolig som jeg ikke bor i, og som har været ubeboet i snart et år, hvor jeg betaler 4400 kr hver måned (Til noget jeg ikke bruger)

Den har nu været til salg i et år, og der er endelig ved at ske noget.
Både køber og sælger(mig) har skrevet under på en købs aftale med forbehold for at køber bliver godkendt af foreningen.
Køberen er en forening for islam af en art som vil udleje på halv års basis til dens medlemmer.

Idag er køber blevet nægtet af foreningen på følgende grundlag i mail:

Jeg anerkender modtagelsen af Deres mail af 11. ds., hvormed fulgte købsaftale vedrørende ovennævnte andelsbolig.



Købsaftalen blev straks forelagt andelsboligforeningens bestyrelse, der efter et møde har meddelt mig, at overdragelsen ikke kan godkendes.



Bestyrelsen henviser til andelsboligforeningens vedtægter § 3, der har følgende ordlyd:



”Som medlem kan optages enhver, der bebor, eller som med bestyrelsens godkendelse samtidig med optagelsen flytter ind i en lejlighed i ejendommen eller har lejekontrakt til en lejlighed i ejendommen.”



Det er bestyrelsens vurdering, at en forening ikke kan flytte ind i en andelsbolig og derfor som følge heraf ikke kan optages som medlem af andelsboligforeningen.



Bestyrelsens beslutning kan indbringes for andelsboligforeningens generalforsamling.



I øvrigt skal jeg henvise til § 6, stk. 2 i lov om andelsboligforeninger, hvorefter en erhverver skal godkendes af bestyrelsen for andelsboligforeningen.



Jeg beklager at måtte meddele, at bestyrelsen på det foreliggende grundlag ikke mener at have hjemmel til at godkende overdragelsen.


Hvad gør jeg nu?
Må de nægte på det grundlag der står i mailen?
Hvis jeg finder en ny køber som måske gir 50.000 kr under det som denne køber ville gi, skal foreningen så gi kompensation fordi denne handel gik i vasken?
Kan jeg på nogen måde slippe for at blive ved med at betale de 4400 kr hver måned?

Lidt andet spørgsmål.
Da jeg kom ind i foreningen var der ingen "straf" for ikke at dukke op til arbejdsdage og lign.
Lige før jeg flyttede indførte de en bøde på 300kr for hver time man ikke var med til arbejdsdage.
Jeg har ikke skrevet under på at det må vedtages, det er blevet indført imellem bestyrrelsen medlemmer.
Jeg har nu en bøde på 9000 kr hængede over mig, som de vil have at jeg betaler, men har nægtet ind til videre, da jeg ikke bor der mere.
I Købs aftalen har de så fået det beløb med ind under "omkostninger" og kan på den måde skrabe "deres" penge ind uden jeg kan gøre noget ved det.
Er det lovligt?

Den hænger mig langt ud af halsen den bolig og forening.

Hilsen Mic
bedal
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19/04/2012 22:22

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/04/2012 00:32

Bestyrelsen har gjort det korrekte ved at afvise at godkende handlen.

Banker må f.eks. heller ikke købe, medmindre vedtægterne tillader det.
Se dom vedrørende banker her:
http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... php?t=2150

Hjemmel til opkrævning for arbejdsdage skal vedtages på en generalforsamling. Det er en almindeligt udbredt ordning som fungerer godt i mange foreninger og det er ikke positivt at du afviser både deltagelse og betaling.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf molan » 20/04/2012 13:55

1. Bestyrelsen kan godt afvise på det grundlag du præsentere, det vil endda være korrekt at gøre det.

2. At du kun kan finde en køber som vil betale 50.000 kr. minder, er dit problem ikke foreningens.

3. Foreningen kan ikke udskrive bøder eller afgifter, så dem skal du naturligvis ikke betale (foreningen kunne dog have lavet en ordningen som giver sammen effekt, ved at alle betaler mere i husleje og dem som deltager får nogle penge for det, det ville have været lovligt, men bøder, afgifter eller anden straf har foreningen ikke lovhjemmel til at udskrive).
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/04/2012 17:59

Foreningen kan godt have vedtægtshjemmel til at opkræve tillæg til boligafgiften på grund af manglende deltagelse i fællesarbejde.
Se f.eks. ABF standardvedtægt:
(8.4) Generalforsamlingen kan beslutte, at der ved udførelse af vedligeholdelses eller forbedringsarbejder skal være mulighed for at gennemføre fællesarbejde. Ved beslutning om fællesarbejde skal generalforsamlingen vedtage et tillæg til boligafgiften, som et engangsbeløb, der skal betales af de andelshavere, der ikke deltager i fællesarbejdet eller ikke yder en efter bestyrelsens skøn tilfredsstillende arbejdsindsats. Engangsbeløbet kan højst udgøre andelshaverens del af den besparelse, der kan opnås ved fællesarbejdet.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf molan » 23/04/2012 10:57

Jeg er nød til at fastholde at en Andelsboligforeningen ikke har lovhjemmel til at udskrive bøder eller afgifter, spørgsmålet er naturligvis om det definer som sådan eller ej. Hvis ikke, hvis det er en del af huslejen, så er det pr. fordelingsnøgle og ikke pr. andelshaver som udgangspunkt, hvordan håndteres det.

Har du en reference til en domsafgørelse der vise det modsatte, jeg er nemlig meget interesseret i at se hvordan det vil blive forvaltet i praksis - ved det nemlig ikke selv?

Det er lidt lang at skrive om, men det er mange isssues forbundet med det.

1. Hvem kan udskrive bøder og afgifter (hvilket dette så ikke nødvendigvis kan sige siges at være, hvis det er husleje opkrævning)
2. Hvem kan dømme og straffe i en Andelsboligforeningen (kun en domstol har den ret, ifølge internationale retsprincipper og grundloven (bemærk at klagenævn og råd's, beslutninger altid kan omgøre af retten og at det i sidste ende altid er rettens ord som er afgørende)).
3. Hvordan man kan i sådanne tilfælde sige, at der ikke forskelsbehandles - hvilet i sig selv vil være ulovligt.
4. Hvordan kan man juridisk afgøre om bestyrelsens skøn om tilfredsstillende arbejdsindsats, er korrekt og holde i retten. Hvilke kriterier må de dømme ud fra og hvordan er bevisbyrden.

Det er mange issues, som vil vanskeliggøre at en sådan beslutning overhold kan holde i retten.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 24/04/2012 23:26

bedal benyttede ordet "bøde" men det er måske "tillæg til boligafgiften"

Fællesarbejde skaber fællesskab og sparer foreningen for penge. De andelshavere som ikke ønsker at deltage, kan betale sig fra deltagelse. Det er en god ordning som benyttes i mange andelsboligforeninger og jeg ser ingen grund til at modarbejde sådan en ordning.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf molan » 25/04/2012 09:57

Det gør det ikke lovligt, eller muligt at håndhæve over for en krakiler.

Jeg helt enige i målet og ønsker det indført hos os selv, men på en lovlig og administrerbar måde. Jeg ser ikke dit eksempel 8.4 som værende administrerbart og tvivler på legaliteten af før nævnte årsager.

Hvorfor ikke bare gøre det man kan gøre, nemlig opkræver mere i husleje svarende til afholdelse af udgiften. Dem som tiltager modtager så et vedlag for samme beløb.

Alternativt, hyre man nogle til at være tage opgaven for dem som ikke er fremmøde og de ikke fremmødtes regnig.

Begge metoder er lovlige og administrerbare, det er de "bøde" lignede ordninger ikke. Som andelshaver kan jeg bare nægte og sige hop i havet, og foreningen kan intet stille op. De kan ikke eksludere mig grunde manglende betaling på noget de ikke har krav på.

Alt for mange andelsboligforeninger køre som bananrepublikker, og det synes jeg der er alt muligt grund til at modarbejde.

At betale sig fra deltagelse er fint, spørgsmålet er hvordan ordningen skal se ud for at det kan lade sige gøre lovligt.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 25/04/2012 18:21

En vedtægtsbestemmelse 8.4 som nævnt ovenfor vil, sammen med en generalforsamlingsbeslutning om beløbsstørrelse, efter min mening være tilstrækkelig hjemmel til at opkræve tillæg til boligafgiften og ekskludere medlemmer som ikke betaler de skyldige beløb. Mon ikke ABF mener det samme, når de selv foreslår vedtægtsbestemmelsen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf molan » 26/04/2012 11:26

Verden er generelt urimelig og jura er ikke en eksagt videnskab, så det er muligt at den vil gå i retten, jeg tvivler dog.

Så derfor ville en dom være godt til at få det stadfæstet, indtil da må det sige at være et trosspørgsmål.

Du er med på at det jeg betvivler er, hvordan du kan bevise at beløbet er skyldigt? Hvordan vil du over for retten beviser at en person ikke deltager i fællesarbejdet (hvis denne ellers er fremmødt) eller ikke yder en efter bestyrelsens skøn tilfredsstillende arbejdsindsats.

Hvad er tilfredsstillende arbejdsindsats, husk at det krav bestyrelsens stille til en SKAL opfyldes af alle som ikke får denne regning. Ellers er der tale om forskelsbehandling og andelshaveren kan i retten henviser til at de andre heller ikke lavede mere end dem selv og der derfor er tale om ulovligt forskelsbehandling.

Man kan vedtage meget, men hvis det ikke kan håndhæves, hvad er det så værd?
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Fællesarbejde

Indlægaf poulejorgensen » 12/09/2018 15:09

Vores andelsboligforening har på en ordinær generalforsamling vedtaget et strafgebyr, hvis man ikke deltager i fællesarbejde.(600 årligt)
Vi har tidligere på frivillig basis deltaget i diverse arbejder og agter at fortsætte med dette.
Jeg er modstander af,at bestyrelsen kan disponere over beboernes fritid (økonomi)
Der står intet i vedtægterne om fællesarbejde endsige strafgebyr
Beløbet opkræves af alle beboere, men tilbagebetales til de der deltager
Er dette OK - og hvis det ikke r kan de beboere, der i årevis har betalt kræve deres gebyr tilbage
PJ//
poulejorgensen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12/09/2018 14:58

Re: Foreningen nægter ny køber.

Indlægaf sfb » 13/09/2018 11:19

hej.
Hvad sige jeres revisor ? Efter min opfattelse og den kan godt være helt hen i vejret !!
Så skal dem der får deres 600 kr. tilbagebetalt betale skat af beløbet hvis de er opkrævet som boligydelse ?
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron