Jeg har netop solgt min andelslejlighed og i den forbindelse opstod der en del misforståelser. Det er en lidt lang historie, beklager.
Da jeg besluttede at sætte min andel til salg kontaktede jeg bestyrelsen for at få info om proceduren herfor. Jeg blev oplyst om, at jeg skulle få lavet en vurderingsrapport og fik telefonnummer til dem der foretog disse. Slut december 2010 bliver lejligheden vurderet af den sammen person som havde vurderet den, da jeg i sin tid overtog lejligheden. Vurderingspersonen fortæller under synet af lejligheden, at hun ikke mener jeg behøver at indhente vvs- og el-attester, da det er så kort tid siden de sidst blev foretaget – dette oplyser jeg bestyrelsen om over en mail, uden reaktion.
December 2011 bliver jeg og køber enige om en pris og overdragelsesdato fastsættes til den 1. april 2012 Køber har fået alle de nødvendige dokumenter samt vurderingsrapporten udleveret, og skriver ind i købsaftalen og de ønsker godkendelse af advokat. I perioden op til overtagelsen opstår der en masse ekstraordinære generelforsamlinger og møder, som købers advokat gerne vil have overstået før han godkender købet – helt forståligt. Men det ender med at godkendelsen og dermed en underskrevet købsaftale først foreligger mig en uge inden overtagelse og det hele går lige pludselig meget stærkt.
Jeg ligger mærke til, at der i købsaftalen står at et beløb på 10.000 kr. er tilbageholdt til opdatering af vurderingsrapporten samt evt. fejl og mangler.
Jeg ringer til foreningens advokat, som fortæller at vurderingsrapporten ikke må være mere end tre måneder gammel. Da jeg 2½ år tidligere købte lejligheden var vurderingsrapporten samt el og vvs attester over et år gammel og der blev ikke sat krav fra foreningens side, til sælger om at opdatere den.
Jeg accepterede dog at få opdateret vurderingsrapporten, da den jo var 1½ år gammel og da jeg ikke havde indhentet vvs og el-attest, som åbenbart er en regel uanset hvad.
Jeg har nu fået indhentet vvs og el-attest og ifølge køber, som var til stede da de blev foretaget, skulle der være flere ulovlige el-installationer og i forhold til vvs, så er der en vask der drypper og et blandingsbatteri der er revnet.
Da jeg ikke har foretaget mig noget som helts i de 2½ år jeg boede i lejligheden i forhold til el eller vvs, er jeg noget overrasket over udfaldet af attesterne. Blandingsbatteri og vask fungerede i øvrigt fint i al den tid jeg boede der.
Mit spørgsmål er nu om
jeg hænger på hele regningen og i givet fald, hvis den overstiger de 10.000 der er holdt tilbage, skal jeg da betale yderligere?
I forhold til andelsboligforeningens vedtægter står der ingen ting om vurderingsrapport og attester. På foreningens hjemmeside, ligger der dog et dokument der beskriver fremgangsmåde ved salg og her står der at der skal indhentes vurderingsrapport og attester – dog ikke noget om, at de skal opdateres.
Der er i den forbindelse flere forhold jeg er i tvivl om.
- køber var flyttet ind da attesterne blev lavet – er det et problem?
- køber har allerede accepteret køb med den vurderingsrapport der forelå og altså uden vvs og el-attest – burde købers advokat ikke med det samme have pointeret de manglende el og vvs-attester?
- Kan det virkelig passe, at det er mig der hænger på nogle ulovlige elinstallationer jeg ikke selv har foretaget – der forelå jo en el-attest som godkendte det hele, da jeg flyttede ind?
- Har den første el-attest ikke været grundig nok, eller er den nuværende lavet med nye arbejdsopgaver for øje..
- Der står ikke nogen steder i foreningens regler, at vurderingsrapporten skal opdateres.
Håber der er nogen der kan hjælpe, jeg aner ikke hvordan jeg står.
Tusind tak,
Venlig hilsen Anne Katrine